معاون آگاهی ناجا خبر داد: کاهش ۷.۵ درصدی سرقت در ۶ ماهه امسال

کدخبر: 1034299

غیاثوند گفت: در این مدت همچنین شاهد کاهش ۹ درصدی سرقت خودرو، ۸ درصدی موتورسیکلت و کاهش ۱۶ درصدی سرقت لوازم و قطعات داخل خودرو بوده‌ایم/ اجرای ۳۰ مرحله طرح عملیاتی مقابله با سرقت

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ غیاثوند معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا گفت: یکی از مأموریت های قرارگاه مقابله با سرقت در ستاد ناجا و قرارگاه های استانی، شناسایی بسترها و عوامل تأثیرگذار در وقوع سرقت و به دنبال آن شناخت نقش نهادها و سازمان های مختلف در موضوع مقابله با سرقت و جلب و جذب مشارکت آنها یا به عبارتی مسئول سازی می باشد.

تشکیل قرارگاه مقابله سرقت با رویکرد مدیریت بر سرقت

وی با بیان اینکه زمانی اقدامات پلیس در راستای مبارزه با سرقت تأثیر گذار خواهد بود که این مقابله با مشارکت عمومی همراه بوده و هر یک از نهادهای مسئول نیز نقش خود را ایفا کنند، تصریح کرد: قرارگاه مقابله با سرقت با رویکرد مدیریت بر جرم سرقت و یا به عبارتی مقابله همزمان با ارکان بوجود آورنده این جرم از قبیل سارق، شرایط و بسترهای موجود محیطی و اجتماعی این جرم و همچنین آموزش همگانی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی در سال 93 تشکیل و در سال جاری نیز به مأموریت خود ادامه می دهد.

غیاثوند اذعان داشت: در این مدت به منظور جلب مشارکت عمومی اقدامات فراوانی صورت گرفته که در برخی موارد توفیقاتی بدست آمده و همکاری هایی از سوی نهادهای دولتی و یا خصوصی صورت گرفته و یا در حال انجام می­باشد.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا در ادامه خاطر نشان کرد: در مواقعی از بین بردن یا کاهش بسترهای وقوع سرقت در سطح جامعه مستلزم اقدامات زیربنایی و گسترده بوده که این موضوعات نیز در حال پیگیری است.

کاهش 7.5درصدی وقوع سرقت در شش ماهه امسال وی افزود:در شش ماهه ، امسال شاهد کاهش 7.5 درصدی وقوع سرقت نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم. ضمن اینکه سرقت خودرو 9 درصد، موتورسیکلت 8 درصد و لوازم و قطعات داخل خودرو نیز 16 درصد کاهش داشته است.

سرهنگ غیاثوند اذعان داشت: 14 استان در سطح کشور که دارای بیشترین آمار وقوع سرقت می باشند به عنوان استانهای هدف در قرارگاه مبارزه با سرقت تعیین شدند که به ترتیب عبارتند از: تهران بزرگ، غرب و شرق استان تهران، اصفهان، فارس، خوزستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان ، کرمانشاه، قم، آذربایجان غربی وشرقی، مازندران و استان کرمان.

اجرای 30 مرحله طرح عملیاتی مقابله با سرقت

وی با بیان اینکه بالاترین سهم وقوع سرقت با حدود 31 درصد از کل کشور مربوط به تهران بزرگ و پائین ترین سهم مربوط به خراسان جنوبی با 0.4 درصد می باشد، تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 30 مرحله طرح های عملیاتی مقابله با سرقت در موضوعات مختلف از جمله: سرقت منزل، سرقت وسایل نقلیه، سرقت توأم با خشونت و...) در سطح کشور اجرا شده است. همچنین طرح های عملیاتی منطقه ای و استانی توسط رده ها به تناسب وضعیت استان در مقاطع مختلف به اجرا گذاشته شده است.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: طرح دستگیری سارقین تحت تعقیب و همچنین محکومان متواری که با وثیقه قبل از اجرای حکم آزاد و مراجعه نداشته اند از جمله طرح های اجرا شده در سال جاری می باشند.

وی افزود: از جمله اقداماتی که سال گذشته و در ادامه در سال جاری صورت گرفته برگزاری جلسات متعدد در وزارت کشور و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه با حضور سازمان ها و نهادهای مسئول در امر کاهش وقوع سرقت بود که در برخی از موارد نتایج مثبتی به همراه داشت.

غیاثوند اظهار داشت: درخصوص ارتفاء ضریب ایمنی خودروها، جلسات متعددی در وزارت صنایع با حضور خودروسازها تشکیل شد که در نتیجه خودروسازها در تولیدات وسایل نقلیه اصلاحاتی را انجام دادند که برگزاری این جلسات همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به کاهش وقوع سرقت از زمان تشکیل قرارگاه، تصریح کرد: هرچند تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی باقی مانده است اما روند کاهشی وقوع سرقت تا حداقل ممکن همچنان ادامه دارد.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا، گفت: نقش مردم و داشتن آگاهی و اطلاع آنان در مراقبت از اموالشان و پرهیز از رفتاری که فضا و بستر را برای سوء استفاده سارقین فراهم می کند نیز بسیار مهم و حساس است و توجه مردم به هشدارها و آموزش هایی که توسط همکاران پلیس به آنها ارائه می شود می تواند تأثیر زیادی در کاهش وقوع سرقت داشته باشد.

ارسال نظر: