مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: در برابر پرونده میلیاردر نفتی کوتاه نمی‌آییم

کدخبر: 1036759

نوربخش افزود: در سال ۸۰ تعداد ۹۰۰ هزار مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی بودند که شمار آنها در سال ۸۴ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و درسال ۹۲ به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سید تقی نوربخش، با بیان اینکه دولت تدبیر وامید در شرایطی اداره کشور را برعهده گرفت که کشور با نابسامانی‌های بسیاری مواجه بود، اظهار کرد: 700 میلیارد دلار سرمایه‌های کشور طی هشت سال بلاتکلیف بود و 100 هزار میلیارد تومان پروژه‌های ناتمام و تورم 42 درصدی نیز این مشکلات را بیشتر کرده بود.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین تولید سازمان تأمین اجتماعی باید ایجاد امنیت اجتماعی باشد، گفت: بعنوان کسی که 23 سال عمر خود را در این سازمان سپری نموده وعضو این خانواده هستم، خیلی متاسفم که بگویم یکی ازنقاط متأثر از این مشکلات، سازمان تامین اجتماعی بود که 5000 میلیارد تومان کسری بودجه و500 میلیارد تومان استقراض بانکی از مشخصه‌های این سازمان در سال 92بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به رشد مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: درسال 1380 تعداد 900 هزار مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی بودند که شمار آنها درسال 1384 به یک میلیون و یکصد هزار نفر و درسال 1392 به 2 میلیون و 300هزار نفر رسید.

نوربخش گفت: درحالیکه سازمان تأمین اجتماعی طی 30 سال از1354 تا 1384 تنها 900 هزار بازنشسته ومستمری بگیر داشت، طی هشت سال( 1384 تا 1392 )این تعداد بیش از دوبرابر شده است و از سوی دیگر مجموع بدهی دولت در سال 80 صرفاً 2100 میلیارد تومان بوده که در سال 84 به 4200 میلیارد تومان رسیده ودرسال 92 این رقم از 54هزار میلیارد تومان گذشت.

وی با اشاره به آسیب های وارده به این سازمان گفت: علاوه بر آسیب بر حوزه کرامت وشأن این سازمان، تکالیف بدون منبع نیز بر این سازمان خسارت می زد، زیرا ازجیب فقرا نباید برای فقرا خدمت ایجاد نمود بلکه باید برای هرتصمیمی منابع آن را تامین کرد.

نوربخش افزود : تمامی این موارد درکنار مسائل حیثیتی و پرونده های بزرگ در دادگاهها و فروش اموال سازمان وموضوع هدایای آنچنانی همچون اعطای زمین 400 میلیاردی به قیمت 32 میلیارد برپیکره سازمان تأمین اجتماعی خدشه وارد کرد که با این اوضاع، سازمانی که خود با تلاطم وبحران مواجه باشد چگونه می تواند امنیت اجتماعی برقرار نماید آنهم برای گروهی که خود ازاقشار ضعیف جامعه هستند؟.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه در پرونده میلیاردر نفتی دومین شاکی بزرگ، سازمان تامین اجتماعی است، اظهار کرد: از آنجایی که اموال سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه شدگان و حق الناس است، پیگیری حق ذینفعان در دستور کار است و از حق کارگران کوتاه نمی‌آییم.

نوربخش افزود: درآغاز مدیریت این سازمان احساس کردم دروهله اول باید کرامت این سازمان را به آن برگردانم.

وی اظهار کرد: با وجود مشکلات در طی دو سال گذشته، حدود 65 درصد افزایش میزان مستمریها را اعمال کردیم که درشرایط کنونی جامعه و وضعیت نقدینگی این مهم تنها با تلاش 67 هزار همکارمیسر شده است.

نوربخش با بیان اینکه ماهانه 1000 میلیارد تومان هزینه های درمان، 3000 میلیارد تومان هزینه های مستمری و200 میلیارد تومان هزینه های سرمایه‌ای، اداری و پرسنلی داریم، خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی وعزت وسربلندی موجود علیرغم مشکلات اقتصادی بدلیل ایستادگی مردم وحفظ اصول وارزشهای اعتقادی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در بخش درمان اتفاق بزرگی دردولت تدبیروامید افتاد که دردوران بعد ازانقلاب بی نظیر بود، بگونه‌ای که مقوله سلامت و درمان که در رنکینگ محورها و مباحث فعالیت‌های دولت‌ها در جایگاه بعد از دهم قرار داشت امروز اولویت اول دولت تدبیر و امید است.

دکتر نوربخش گفت: در حال حاضر 3 درصد فرانشیز سهم درمان را دولت پرداخت می کند یعنی پس از سالها برای اولین بار بیمه شده را بعنوان شهروند لحاظ کرده اند.

وی به تشریح سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت پرداخت و اظهار کرد: در بندهای این سیاست ها به همگانی ساختن بیمه ها و پوشش کامل نیازهای پایه ای درمان توسط بیمه ها تأکید شده است.

نوربخش افزود: درتبصره ب ماده 38 برنامه توسعه تأکید شده که به دولت اجازه داده می شود بخشهای بیمه ای دستگاههای مشمول ماده 5 خدمات کشوری را ادغام کند ودراین نگارش باید و جنبه تکلیفی نیامده بلکه اجازه داده شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: تبصره 4 این ماده نیز به دارائیها، تعهدات ، اموال منقول وغیرمنقول و منابع انسانی در بخشهای بیمه ودرمان اشاره دارد وبه صراحت با نام بردن ازسازمان تامین اجتماعی آنرا مستثنی می کند.

دکتر نوربخش با اشاره به احیاء 7000 میلیارد تومان مطالبات سازمان ازدولت ازطریق واگذاری پالایشگاه‌ها و شرکت رجاء درمصوبات سال جای، ازپرداخت 700 میلیارد تومان حق بیمه گروههای هدف ازمحل یارانه ها توسط دولت خبر داد.

وی در ادامه به معرفی طرح جدید بهره گیری ازنسخه های الکترونیکی برای بیماران خاص اشاره کرد و گفت: درهفته گذشته مراحل اجرایی و پیشرفت نسخه الکترونیکی در استان یزد مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر نوربخش با تاکید بر 4 محور قانون گرایی، برنامه محوری، پاسخگویی و پاکدستی از بدو ورود به این سازمان، اظهار داشت: میزان برای ما قانون است وبرنامه استراتژیک این سازمان برای اولین بار عملیاتی شده است و ایجاد کار فرهنگی و نهادینه کردن آن و شفاف سازی و پاسخگویی را هدف خود قرار داده‌ایم.

وی گفت: در سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد اجتماعی، باید این مفهوم وادبیات را جاری سازیم که کارفرمای ما کارگران هستند وجا انداختن این تفکر نیازمند حوصله و صبر و برنامه‌ریزی است تا گفتمان آن تسری یابد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه به حول وقوه الهی سازمان اکنون درمسیراصلی وریل صحیح خود درحال حرکت است وفقط باید سرعت خود راافزایش دهد، افزود: گسترش خدمات غیرحضوری وتغییرفرهنگ در دستور کار این سازمان و معتقدیم ریال به ریال سرمایه سازمان ازآن بیمه شدگان است وبه هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

ارسال نظر: