یک کارشناس فناوری اطلاعات عنوان کرد:

بی‌توجهی به شبکه ملی اطلاعات در لایحه برنامه ششم توسعه

کدخبر: 2005517

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: بی‌توجهی به ردیف بودجه شبکه ملی اطلاعات در پیش نویس لایحه برنامه ششم، اگرچه این پروژه را از اولویت‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خارج نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد این پروژه را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهندس "مسعود فاتح" کارشناس فناوری اطلاعات در مقاله‌ای نوشت: "شبکه ملی اطلاعات اگرچه در اواخر سال 1384 با عنوان شبکه ملی اینترنت در کشور مطرح و پایه ریزی شد، اما در مرداد ماه 1385 عبدالمجید ریاضی معاون وقت فناوری اطلاعات وزارت ICT نخستین مدیری بود که واژه‌ شبکه ملی اینترنت را به صورت رسمی مطرح کرد. پشتوانه این مباحث طرحی بود که نخست در برنامه چهارم توسعه و بعدها به قانون پنجم توسعه هم راه پیدا کرد.

با یک نگاه کلی به مفاهیم بنیادی و اصول فنی مهندسی پایه ریزی این شبکه و با توجه به برنامه پنجم توسعه، طرحی که وزارت ارتباطات در قالب اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات ملزم به اجرای آن شد، عبارت بود از شبکه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوئیچ ها، مسیریاب ها و مراکز داده به صورتی که درخواست های دسترسی داخلی که در مراکز داده داخلی نگهداری می شوند از طریق خارج از کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه های اینترانت خصوصی و امن در آن فراهم شود.

اگرچه به دلیل تبیین نامناسب این طرح در سال های نخستین، این پروژه ملی با مقاومت های درون بخشی مواجه شد، ولی به مرور زمان و با لمس ضرورت ایجاد این شبکه، نهایتا اتفاق نظری کلی برای اجرای این پروژه ملی صورت گرفت.

از آنجا که دولت یازدهم نیز از نخستین ماه های آغاز فعالیت بر راه اندازی هرچه سریع تر این پروژه ملی تاکید داشت، لذا حساسیت های درون حوزه ای برای به ثمر رسیدن ارکان اصلی این شبکه بیشتر شد. اما اعلام اخیر مجری شبکه ملی اطلاعات مبنی بر اتمام طراحی جامع این شبکه، امیدها برای اتمام زود هنگام شبکه ملی اطلاعات و به ثمر رسیدن عملیات اجرایی این شبکه در بازه زمانی کوتاه را به یاس مبدل کرد. اگرچه اجزای مختلف این شبکه تا حدودی اجرا و پیاده سازی شده است، ولی فعلا برای تحقق کامل این پروژه ملی باز هم باید منتظر ماند.

از سوی دیگر بی توجهی به ردیف بودجه شبکه ملی اطلاعات در پیش نویس لایحه برنامه ششم، اگرچه این پروژه را از اولویت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خارج نمی کند و تکالیف وزارت متبوع برای اجرای این پروژه در برنامه ششم باقی است، اما به نظر می رسد حذف این ردیف بودجه از برنامه توسعه آتی، اقدامات اجرایی وزارت ارتباطات برای به ثمر رساندن نهایی این پروژه را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

مهم آنکه نظر به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص برنامه ششم و حکم ابلاغی معظم له برای اعضای شورای فضای مجازی که از جمله احکام بالادستی است، طبیعتا توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات متوفق نخواهد شد و مجریان این شبکه باید بیش از پیش بر اجرای زود هنگام آن همت گمارند.

در نهایت با نظارت شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی های لازم با متولیان این پروژه در وزارت ارتباطات، باید اولویت های اجرایی این شبکه مشخص و همزمان با پیشبرد طرح های مفهومی و زیرساختی، نمونه های عینی آن در جزئیات همانند جویشگرهای ملی جهت به کارگیری و همراهی مردم با این پروژه تبیین و در اختیار مردم قرار گیرد".

منبع: سیتنا

ارسال نظر: