قائم‌مقام وزیر علوم:

دانشگاه‌های کشور در ۲ سال اخیر ۵۱ جایزه بین‌المللی کسب کرده‌اند

کدخبر: 2007912

قائم‌مقام وزیر علوم گفت: شمار مقالات مشترک اعضای هیات علمی این مراکز آموزش عالی ایرانی با محققان خارجی معادل ۳۷۵۹ مقاله بوده و همچنین ۲۴۳ فرصت مطالعاتی خارج از کشور به اعضای هیأت علمی در دوره زمانی ۹۴-۹۳ ارائه شد که به کمتر از ۱.۴ درصد از استادان تعلق گرفته بود.

به گزارش «نسیم‌آنلاین»، در این نشست دکتر سالارآملی با بیان اینکه همچنان درگیر چالش‌های اساسی در همکاری‌های علمی بین المللی هستیم، پایه های دیپلماسی علمی و فناوری را توسعه کرسی های زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی بر شمرد و گفت: بهره گیری از توانمندی ایرانیان نخبه خارج از کشور و دانشگاه ها و مراکزعلمی فناوری بین المللی (همکاری های مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری - تبادل استاد و دانشجو، پژوهش های مشترک و دوره های مشترک) از جمله فعالیت های مورد نظر ما در عرصه همکاری های بین المللی است .

وی حضور 7 وزیر علوم و فناوری کشورهای مختلف در کشور، 93 رئیس دانشگاه‌های معتبر خارجی در ایران برای توسعه همکاری‌ها، وجود 29 کشور که کرسی زبان فارسی در آن از سوی این وزارت دایر شده است، 50 کرسی‌ زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف دنیا و 95 پروژه مشترک تعریف شده مابین دانشگاههای داخل و خارج از کشور را از شاخص های کلان دیپلماسی علمی و فناوری در 9 ماهه نخست سال 94 دانست .

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل درخصوص ارزیابی فعالیت‌های بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز فناوری و پژوهشگاه ها در سال تحصیلی 1394-1393خاطرنشان کرد: در این ارزیابی که با همکاری مرکز مطالعات علمی و همکاری های بین المللی انجام گرفت، 32دانشگاه بزرگ، 10 پژوهشگاه بزرگ و پارک های علم و فناوری بررسی شدند .

وی افزود: برای دانشگاه‌ها 16 شاخص از جمله تعداد دانشجویان خارجی، پروژه های مشترک، مقالات مشترک، قرار گرفتن در رتبه بندی دنیا، اخذ گرنت بین المللی و برای پژوهشگاه ها 8 شاخص از جمله پروژه های مشترک، مقالات مشترک، ارائه پسا دکتری، کسب جوایز بین المللی و گرنت بین المللی و برای پارک های علم و فناوری 5 شاخص از جمله میزان صادرات، تعداد شرکت های خارجی در پارک و تعداد افراد خارجی شاغل به کار در پارک در نظر گرفته شد .

دکتر سالار آملی درخصوص جذب دانشجویان خارجی اظهار داشت: نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان میانگین 28 دانشگاه، 74/0% است و دانشگاه امام خمینی (ره) با 1577 دانشجو، دانشگاه فردوسی مشهد با 1026 دانشجو، دانشگاه تهران 859 دانشجو و دانشگاه قم 446 دانشجو از دانشگاه‌های با بیشترین تعداد دانشجویان خارجی محسوب می‌شوند .

وی نسبت پروژه های مشترک با محققان خارج از کشور به کل اعضای هیئت علمی را 33/1% دانست و گفت: دانشگاه تهران با 232 پروژه، دانشگاه زنجان با 44 پروژه، دانشگاه یزد با 38 پروژه و دانشگاه گیلان با 18 پروژه از جمله دانشگاه‌هایی هستند که بیشترین تعداد پروژه مشترک را دارند .

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم درخصوص برگزاری دوره های مشترک با دیگر دانشگاه‌های دنیا تصریح کرد: در سال 94-1393 در مجموع 86 دوره مشترک کوتاه مدت با اساتید دیگر دانشگاه‌های دنیا برگزار شد که دانشگاه زنجان با 25 مورد، دانشگاه علامه طباطبایی با 18 مورد و دانشگاه تهران با 16 مورد دارای بیشترین دوره مشترک می‌باشند .

وی افزود: در یک نگاه، پژوهشگاه‌ها 107پروژه های مشترک با محققان خارجی، 407مقاله مشترک با محققان خارجی، 55پروژه مشترک با ایرانیان خارج از کشور، کسب 22جایزه بین المللی و دریافت 320 هزار دلار گرنت بین المللی داشته‌اند .

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل درخصوص ارزیابی پارک های علم و فناوری خاطرنشان کرد: صادرات کل محصولات دانشی 44 میلیون دلار بوده، شرکت های خارجی مستقر در پارک ها 1 مورد (پارک استان لرستان)، پروژه های تولیدی مشترک با شرکت های خارجی 4مورد (لرستان- خراسان و همدان 2 مورد) و افراد خارجی همکاری در شرکت های ایرانی 49 فرد (20 مورد خراسان- 20 مورد لرستان- 7 مورد قم) دانست .

دکتر سالار آملی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در 2 سال اخیر 51 جایزه بین المللی خارج از کشور کسب کرده‌اند گفت: شمار مقالات مشترک اعضای هیات علمی این مراکز آموزش عالی ایرانی با محققان خارجی معادل 3759 مقاله بوده و همچنین 243 فرصت مطالعاتی خارج از کشور به اعضای هیئت علمی در دوره زمانی 94-1393 ارائه شد که به کمتر از 1/4 درصد از استادان تعلق گرفته بود .

وی خاطرنشان کرد: 123 تفاهم‌نامه که بیش از 25 درصد بندهای آن اجرایی شده باشد، توسط 32 دانشگاه انجام شد .

دکتر سالار آملی در خصوص زمینه رتبه جهانی کشور ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در رتبه بندی تایمز تصریح کرد: ایران در سال 2016، رتبه 23، در سال 2015 رتبه 28و در سال 2014 رتبه 32 را کسب کرده است. دانشگاه های آمریکا و انگلستان همچون سال های گذشته بهترین جایگاه های جدول رتبه بندی را به خود اختصاص داده اند.

ارسال نظر: