در کارگاه آموزشی روزنانه نگاری و پیشگیری از وقوع جرم مطرح شد:

غفلت دستگاه‌های دولتی از عوامل مهم در افزایش جرم است

کدخبر: 2011440

کارگاه آموزشی روزنامه نگاری با محور پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌ها به همت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با مشارکت دفتر مطالعات و برنانه ریزی رسانه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری با رویکرد پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌ها صبح امروز در ساختمان دفتر مطالعات و برنانه ریزی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی، دانشجویان خبر و روزنامه نگاری دانشکده‌های خبر و ارتباطات دانشگاه‌ها برگزار شد .

در این کارگاه آموزشی دکتر کامبیز نوروزی جرم‌شناس و حقوقدان همچنین داریوش آرمان دبیر گروه حقوقی و قضایی روزنامه ایران همچنین خانم دکتر علی آبادی مدرس دانشگاه ابعاد مختلف ظرفیت رسانه‌ها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش خشونت در جامعه را مورد بحث و بررسی قراردادند .

همچنین موارد مهم و نکات علمی از منظر دانش حقوق، جامعه‌شناسی و اثرگذاری رسانه‌ها مطرح شد و حساسیت‌های حرفه خبرنگاری و حرفه روزنامه نگاری یادآوری و تحلیل شد و تلاش شد تا اثر گذاری زمینه‌های جرم خیز بودن موارد مختلف اجتماع همچنین نحوه اثربخشی و چگونگی انعکاس اخبار حوادث بحث و تدریس شد .

نوروزی در بخشی از این کارگاه با بیان اینکه کشور ما فاقد سیاست کیفری است، گفت: آمار نزاع‌ها ثبت شده در پزشکی قانونی بیانگر افزایش خشونت است و البته فضای شهری پایتخت بستر امنی برای انواع جرائم است چرا که در فضای محدود و شهرک سازی‌ها محیط جرم زا خواهد بود .

وی افزود: اگر مقرر است رسانه نقش موثر در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشند نباید از غفلت دستگاه‌های مسئول دولتی ایران به قوه مجریه که مسئولیت‌های اصلی برنامه ریزی کشور را دارد غافل شد زیرا تمام برنامه ریزی و بودجه ریزی‌ها توسط قوه مجریه اعمال می‌شود در حالیکه بسیاری از موارد مهم مقابله و پیشگیری از وقوع جرم باید دربرنامه‌ها لحاظ شود در حالیکه در عمل و اجرا خود مرتکب تخلفاتی چون فروش تراکم در شهرداری تهران می‌شوند و نسبت به درآمد ۸ هزار و ۸۰۰ میلیاردی آن نیز برنامه ریزی می‌کنند و مقصر اصلی این تخلف و جرم وزارت کشور است .

این جرم‌شناس با انتقاد از عدم انتشار آمار کیفری در کشور گفت: نگهداری از آمار و اطلاعات حوزه جرائم بیش از موزه جواهرات ملی نگهداری می‌کنند در حالیکه رسانه‌ها بدون دسترسی به اطلاعات نمی‌توانند کمک اثر بخشی داشته باشند .

نوروزی تصریح کرد: تمام شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی در کشورمان تغییرات سینوسی داشتند در حالیکه در مورد جرائم یک روند ثابتی وجود داشته است و از سال ۸۵ شاهد این هستیم که دادگستری اطلاعات را به سامانه قضایی ارائه نمی‌دهد .

وی گفت: در بسیاری از موارد آمار‌ها درست و دقیق نیست چرا که از منابع درست اعلان نمی‌شود و آنچه را که رسانه‌ها به عنوان ماده خام در پیشگیری به آن احتیاج دارند را در دسترس ندارند تا بتوانتد در پیشگیری نقش آفرینی کنند .

این حقوقدان پرهیز از جلوگیری از تکیه به عادت خبری را از جمله موارد مهم در عرصه پیشگیری از وقوع جرم دانست و تاکید کرد: عادت خبری آستانه واکنش را از بین می‌برد مانند انتشار مکرر اختلاس‌ها که دیگر حساسیت و واکنش جامعه از میان رفته است و نیاز است برای جلوگیری از عادت خبری از تکنیک‌های روزنامه نگاری و ترمیم اخبار استفاده کرد .

نوروزی همچنین سلب جاذبه ژورنالیستی را از آسیب‌های ظهور عادت خبری دانست و افزود: توجه به جزئیات از موارد موثر در رفع عادت خبری است و در حوزه حوادث خوب است خبرنگاران بیشتر به نحوه نگارش توجه کنند .

وی ادامه داد: در خبر حوادث باید خبرنگاران رعایت بی‌طرفی را داشته باشند و به قوانین و اصل قانونی بودن دلایل در محاکم کشور توجه جدی داشته باشند و این اصل با مسائل هیئت منصفه دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا تفاوت دارد و در کشور ما دادگاه مطبوعات بر اساس هیئت منصفه و وجدان این هیئت است و در محاکم البته وجدان قاضی نیز اثر دارد .

وی در بخشی از سخنانش به مقوله آثار منفی رسانه‌ها بر نتیجه برخی از پرونده‌های کیفری اشاره کرد و گفت: تحت تاثیر فضای ملتهب جامعه بسیاری از موارد که قابل عفو بودند از برخورداری از گذشت شاکی محروم شدند و خبرنگار باید بی‌طرف باشد و تلاش نکند کسی را ظالم و یا مظلوم جلوه کند .

این حقوقدان که در جمع نمایندگان رسانه مباحث مهمی را در حوزه رسانه و اخبار جرائم و مجازات‌ها مطرح می کرد، افزود: اخبار حوادث به خودی خود مولفه تنش و اضطراب را دارند در حالیکه این اضطراب می‌تواند در مواردی اضطرابی مثبت و مفید باشد و به دقت و صحت اخبار کمک کند .

نوروزی تاکید کرد: در اخبار حوادث نباید به اطلاعات پایه اکتفاء کرد بلکه باید تحقیق کرد و بر مبنای اطلاعات پایه تحلیل کرد و این تحلیل‌های کار‌شناسی در کنار این موارد برای مخاطبان و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند مفید و موثر باشد .

ارسال نظر: