یک کارشناس فناوری اطلاعات:

تضمینی نیست که جوانان فقط کانال‌های اخلاقی را دنبال کنند

کدخبر: 2011747

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: فقط از ۳۱ کانال صرفاً مستهجن و ضدانقلاب، بیش از ۴ میلیون بازدیدکننده وجود دارد و این آمار جدای از سایت‌ها و شبکه‌های زرد است.

به گزارش « نسیم آنلاین »،تسنیم نوشت:

محمدجواد مطهری‌شریف در بیست و سومین نشست جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی درباره نحوه نفوذ دشمن در باورهای مخاطبان اظهار داشت: براساس نظر آقای فیشر، راه گسترش استعمار در عصر دهکده جهانی، به ایجاد حس مالکیت در زمین بازی دشمن برمی‌گردد که این حس هم‌اکنون برای مخاطبان شبکه‌های مجازی در قالب پروفایل یا صفحه من، لایک‌های مطلب من، فالوئرهای من و ... برای فعالان شبکه‌های اجتماعی بروز و ظهور می‌یابد؛ این اولین قدم برای تغییر باورهاست البته آن‌ها پیش از این توانستند بحران هویت را در این افراد به وجود آورند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به دو آسیب اصلی نفوذ و تغییر باورها اشاره کردند، خاطرنشان کرد: در این بین رسانه‌ها بیشتر در مورد تغییر باورها فعال هستند.

مطهری‌شریف با انتقاد از کسانی که می‌گویند ما با تسلط و اشراف کامل فضای مجازی را رصد می‌کنیم، تصریح کرد: با برخی روش‌های موجود می‌توان شناخت نسبی از این فضا بدست آورد لکن تا زمانیکه دیتابیس‌ها(پایگاه داده) در کشور دیگری است امکان رصد دقیق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به هیچ صورتی ممکن نیست.

وی با اشاره به پیامدهای شایعه شهادت رهبر حوثی‌ها در رسانه‌ها در جنگ یمن گفت: این کار به ظاهر با هک شبکه العالم صورت گرفت در حالیکه منطقی‌تر آن است که بگوییم این اقدام به دلیل تسلط دشمنان بر پایگاه‌های داده صورت گرفت.

مطهری‌شریف در ادامه گریزی به انتخابات هفتم اسفند هم زد و خاطرنشان کرد: این اتفاقات در شب انتخابات هم نمی‌تواند دور از ذهن باشد بطوریکه با قرار دادن یک خبر جعلی روی خروجی یکی از سایت‌های وابسته به نظام و در ادامه بمباران تبلیغاتی رسانه‌های دیداری و شنیداری بیگانه، جو روانی مسمومی را علیه نظام ایجاد کنند.

وی افزود: به طریق اولی شما فرض کنید ایران وارد یک جنگ شود؛ وجود این شبکه‌ها چه تأثیر مخربی در ادامه نبرد ما خواهد داشت؟

این کارشناس رسانه با هشدار به نیروهای جوان و مؤمن درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: حضور نیروهای جوان و ارزشی در این محیط با هر بهانه‌ای بتدریج سبب نفوذ در باورهای این افراد و تغییر نرم آن خواهد شد.

مطهری‌شریف با تشبیه فضای مجازی به سیلاب، به تمام جوانانی که به دنبال تغییر این فضا هستند هم هشدار داد: حضور در فضای مجازی مانند سیلی است که مقاومت و تغییر جریان در آن به سختی امکانپذیر است و لذا تنها افرادی با ایمان‌های استوار قادر به تغییر این جریان هستند.

وی همچنین از فعالیت برخی از افراد انقلابی و مسئولان در شبکه‌های اجتماعی به شدت انتقاد کرد و گفت: از آنجا که این افراد ممکن است در مراکز مهم کشور فعال باشند، حضور آن‌ها می‌تواند مصالح نظام و انقلاب را با خطرات جدی مواجه کند و یکی از ابزارهای نفوذ در مراکز تصمیم‌ساز کشور است.

این کارشناس فناوری اطلاعات زمینه‌های دیگر نفوذ را متوجه نوجوانان دانست و این سؤال را مطرح کرد که چه تضمینی وجود دارد که نوجوانان ما تنها کانال‌های اخلاقی را دنبال کنند.

وی افزود: نوجوان ما در مساجد ممکن است به لحاظ فیزیکی حضور یابد ولی نگاه و فکر او مدام درگیر پیام‌های متعددی است که به تلفن همراه او می‌رسد.

مطهری‌شریف با اشاره به دستاوردهای علوم شناختی، چگونگی نفوذ شبکه‌های اجتماعی را اینطور تشریح کرد: در ابتدا داده‌های خامی وجود دارد که به اطلاعات تبدیل می‌شود سپس با ابزار دیتاماینینگ(داده‌کاوی) این اطلاعات تبدیل به دانش می‌شود که در نهایت منجر به شناخت یا همان معرفت از کاربران خواهد شد؛ طبیعی است هرچه شناخت عمیق‌تر باشد، اقدامات و عملکرد بهتری را هم می‌توان ترتیب داد و این همان اتفاقی است که در شبکه‌های مجازی در حال رخ دادن است و دشمنان در حال شناسایی ذائقه مردم ما و تغییر آن به سمت اهداف خود هستند.

این کارشناس فناوری اطلاعات با استناد به مقاله یکی از نویسندگان غربی خاطرنشان کرد: آقای فیشر معتقد است کاربران شبکه‌های اجتماعی به مثابه کارگرانی هستند که اطلاعات واقعی خودشان را در اختیار کارفرمایان خود قرار می‌دهند.

مطهری شریف با ابراز تأسف از آمارهای موجود درباره میزان بازدید از کانال‌های مستهجن و ضدانقلاب هم گفت: براساس رصدهای صورت گرفته، تنها از 31 کانال صرفاً مستهجن و ضدانقلاب، بیش از 4 میلیون بازدیدکننده وجود دارد و این آمار جدای از سایت‌ها و شبکه‌های زرد است.

این کارشناس رسانه در بخش دیگری از این نشست با فرض مشابهت ابعاد مبارزه در فضای مجازی با جنگ واقعی، درباره نحوه مبارزه با این شبکه‌ها تصریح کرد: این کار بسیار دشوار است؛ ابتدا باید شناخت کافی از زمین دشمن و نه صرفاً رصد آن وجود داشته باشد یعنی آن معرفتی که بدانیم چه کار می‌خواهیم انجام دهیم سپس باید سازمان ذیصلاح کار آموزش و هماهنگی و فرماندهی این جنگ را برعهده بگیرد؛ پس از آماده شدن نقشه‌ها باید عملیات آغاز و پس از تسلط بر میدان، از مردم دعوت کرد تا در سرزمین خود حاضر شوند.

وی با تشریح شرایط موجود، نحوه مبارزه کنونی جبهه انقلاب را تولید محتوای ناب و جدید برشمرد و خاطرنشان کرد: تا زمانیکه این زمین یا دیتابیس در اختیار دشمن است تنها کاری که می‌توان انجام داد تولید محتوایی است که توان جذب مخاطب را در شبکه‌های اجتماعی نظیر بیسفون، سلام، فانوس و ... داشته‌ باشد.

این کارشناس فناوری اطلاعات با یادآوری نهضت عاشورا، از فعالان جبهه انقلاب خواست تا با همان امیدی که امام حسین(ع) در مقابل لشکر یزید قرار گرفت و حتی نیروی اندک خود را سازماندهی می‌کرد در مقابل جبهه دشمن قرار بگیرند.

مطهری‌شریف، اقداماتی نظیر آگاهی بخشی مردم و مسؤلان از آسیب‌های این حوزه را راه دیگری برای مقابله با هجمه‌های دشمن برشمرد.

ارسال نظر: