معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی:

تعیین متولی واحد پژوهش راهکار مقابله با توقف رشد علمی است

کدخبر: 2013861

دکتر فریدون عزیزی گفت: مشکل اصلی در حوزه تحقیقات و پژوهش کشور نبود تولیت واحد در این بخش است به طوری که اگر درصدی از بودجه این بخش کاهش یابد متولی خاصی نیست که از آن دفاع کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، فریدون عزیزی امروز در جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به توقف رشد علمی کشور اظهار داشت: توقف رشد علمی کشور طی سه سال گذشته باعث نگرانی رهبری معظم انقلاب شده به طوری که در حال حاضر به رتبه 18 در اسکوپوس و 20 تا 22 در ISI رسیده‌ایم در سال‌های اخیر در این رتبه‌بندی‌ها جایگاه ما افزایش هم داشته اما این افزایش متناسب با افزایش سایر کشورها بوده و رشد علمی ایران متوقف شده است .

وی مشکل اصلی در حوزه تحقیقات و فناوری کشور را نبود تولیت واحد در این بخش دانست و افزود: در حال حاضر بخش‌های مختلفی از جمله شورای عتف در وزارت علوم مسائل مربوط به حوزه پژوهش را پیگیری می‌کن و در دستگاه‌های مختلف نیز معاونت پژوهشی وجود دارد اما تولید واحد برای سیاست گذاری برنامه‌ریزی و نظارت بر تحقیقات و فناوری نداریم .

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: باید تولیت توانمندی با مقام ریاست جمهور به منظور برنامه‌ریزی، نظارت، ارزشیابی مستمر در حوزه پژوهش ایجاد شود چرا که در حال حاضر اگر درصدی از بودجه پژوهش کاهش یابد متولی خاصی نیست که از آن دفاع کند .

عزیزی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش از دبستان تا دانشگاه تصریح کرد: جوانان نباید تنها برای حفظیات تربیت شوند بلکه باید آمادگی تحقیق و پژوهش و کاربردی کردن آمادگی تحقیق و پژوهش و علم کاربردی را داشته باشند و این ریشه در آموزش دوره ابتدایی و متوسطه دارد .

وی اظهار داشت: مشارکت بخش خصوصی در پژوهش و فناوری نیز یکی دیگر از مسائلی است که هیچگاه محقق نشده در حالی که برای توسعه و شکوفایی این بخش باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد .

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد دیپلماسی علم و فناوری باید در خارج از کشور به ویژه کشورهای جهان اسلام باید توسعه یابد و بحث تجاری‌سازی علم و فناوری و ضمانت و صیانت از رشد و توسعه علم یکی دیگر از مسائلی است که کمتر در دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته و باید در برنامه‌ریزی‌ها بیش از پیش به آن توجه شود .

عزیزی بر لوزم به کار گیری یافته‌های پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های نظام سلامت تأکید و خاطرنشان کرد: بخش درمان و آموزش و پژوهش وزارت بهداشت با این هدف ادغام شدند در حالی که امروز ارتباط معناداری بین معاونت‌های مختلف آموزشی و پژوهشی مراکز تحقیقاتی به بخش درمان وجود ندارد .

ارسال نظر: