وزیرتعاون:

ایران امروز نیازمند گسترش مسئولیت اجتماعی است

کدخبر: 2015743

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برخی از زنان جامعه به دلیل سیاست های غلط اعمال شده دچار آسیب شدند، گفت: جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه مسئولیت های اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار نسیم آنلاین ، علی ربیعی در هم اندیشی مسئولیت اجتماعی در حضور فعالان اقتصادی از بنگاه های مختلف کشور که به همت سازمان بهزیستی و با حضور نماینده منطقه غرب UNPRI برگزاری شد، اظهار کرد: حضور فعالان مختلف جامعه از جمله فعالان اقتصادی نشان می دهد که کشور ما اهتمام ویژه ای در مسئولیت اجتماعی دارد و این نهاد اولین رایزنی را در مورد این موضوع مهم که مسئولیت اجتماعی است آغاز کرده است.

وی افزود: می خواهم از یک منظر دیگر به مسئولیت اجتماعی بپردازم و به نقش و مأموریت اجتماعی شرکت ها اشاره ندارم و می خواهم به امری کلان تر بپردازم و بنیان و ادبیات مسئولیت اجتماعی در دنیا بیش از یک دهه است که مطرح شده است و فراتر از این موارد موضوع نظر من است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: فکر می کنم انچه که نیاز امروز سرزمین ماست و آینده گان و نسل حاضر به آن نیاز دارند فراتر از بحث متداول تعریف شده روح بزرگی از مسئولیت اجتماعی است و ایران امروز نیاز مند گسترش مسئولیت اجتماعی و خیر جمعی است و این سرزمین امروز بیش از هر زمان دیگری به اینکه ما از یکدیگر مراقبت کنیم نیاز داریم.

ربیعی خاطر نشان کرد: آنچه امروز بیش از گذشته به آن نیاز داریم مسئولیت اجتماعی است و شرکت ها تولیداتی دارند که ممکن است حواثی ایجاد کنند و به محیط زیست آسیب وارد کند و به طور فردی نیز ما کنش هایی داشتیم که برای دیگر اعضای جامعه تبعاتی داشتند اما باید فراتر از این موارد نگریست.

وی در ادامه گفت: می خواهم در مورد مسئولیت و سطوح آن صحبت کنم که سطوح مسئولیت سطوحی خاص نیست و کسی را نقد می کنیم که موجودی موهوم است و فکر می کنیم که شخص خاصی مقصر است در حالیکه اگر جامعه سمت و سوی نامناسبی دارد همه ما را در دایره خود جای می دهد و ضرب المثل هایی رایج است که در گفت و گوهای عمومی مسئولیت مدنی را نقض می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ما نیازمند این هستیم که مسئولیت اجتماعی را از جامعه تا دولت و افراد خانواده ها به شکلی گسترده شکل دهیم و فراموش نکنیم که در مقابل خودمان نیز مسئول هستیم به ویژه در مقابل کسانی که به واسطه اقدام ما دچار آسیب هایی شدند بیشتر مسئول هستیم.

ربیعی با اشاره به برگزاری جشن نیکوکاری عنوان کرد: هم اکنون برخی از گروه های جامعه چون زنان و کودکان آسیب دیده در قبال سیاست های غلط اعمال شده دچار آسیب شدند و امروز در مقابل آنها مسئولیم و در جامعه ای که افراد در روی شانه های یکدیگر حرکت می کنند و در شرایطی که جامعه دست همدیگر را نگیرند مسئولیت رنگ باخته و رنگ خوشبختی و رنگ توسعه درست را نخواهیم دید.

وی تصریح کرد: همه برای خوشبختی و شاد کردن هم مسئولیم و آن فراتر از مسئولیت اجتماعی است و فکر می کنم در قبال گسترش آسیب های اجتماعی نیز مسئولین و باید بدانیم که در قبال آنها مسئولیت داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زنان سالخورده جامعه و رنجدیده نیز اشاره کرد: این افراد چهره ای دارند که همچون یک تابلو چشم به راه یک یاد و یادبود از اطرافیان و جامعه هستند و باید طوری اندیشید که نگاه مسئولانه در جامعه رخ دهد و زیر ساخت آن در توسعه این نگرش در دولت و تمام گروه های عمومی و خصوصی می تواند تبلور یک اتفاق بزرگ است.

ربیعی همچنین عنوان کرد: باید گفت و گو کنیم تا بتوانیم اخلاق و برگشت به رفتار انسانی را با مسئولیت های مرتبط با زندگی درست به عنوان دستاورد اصلی از این گردهمایی مورد توجه داشته باشیم.

وی دولت را دولت فروتن نامید و افزود: این دولت بیشتر از نداشته هایش سخن گفت و فروتنانه می گوییم که باید به یکدیگر کمک کنیم و باید نهادهای مناسبی را ایجاد کنیم که فعالان جامعه به سهولت در آن فعالیت کنند و خانواده ها را مسئولیت پذیر کنیم خودمان در کنار آنها فعالیت کنیم و در لایحه قانون خدمات کشوری مدیریت محله را توصیه کردیم و نهادسازی های مبتنی بر خانواده را ملاک عمل داریم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حسابداری خیر جمعی را راه اندازی می کنیم تا افراد بتوانند به سهولت مسئولیت اجتماعی خود را ایفاء کنند و دوستان که ابتکار این جمع را داشتند در دولت این مهم را به عنوان پاسداشت مسئولیت اجتماعی توسعه می دهیم و به جای سبقت گرفتن در پس زدن دیگران به صورت نمادین کاری می کنیم تا افراد در انجام کار خیر از یکدیگر سبقت بگیرند.

ربیعی عنوان کرد: خیر جمعی گستره ای از مسئولیت اجتماعی است و صرفا پول و مادیات نیست و مباحث مختلفی را از آسیب های اجتماعی و زیست سالم را شامل می شود و می خواهیم زمینه های حرکت افراد و فعالان اقتصادی را در رابطه با خیر جمعی سهل تر کنیم تا به کمک هم هیچ دستی بدون دستگیرنده در جامعه باقی نماند و از رنج افراد جامعه بکاهیم.

ارسال نظر: