مدیر مرکز یادگیری مؤسسه تبیان خبر داد:

برگزاری مسابقات ماراتن برنامه‌نویسی برای اولین بار در جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی

کدخبر: 2026090

مدیر مرکز یادگیری مؤسسه تبیان گفت: مسابقات جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی در سه بخش بازی‌سازی،‌کاپ فیزیک ایران و ماراتن برنامه نویسی برگزار می‌شود که در بخش دانش‌آموزی ماراتن برنامه نویسی برای اولین بار اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگاران اجتماعی « نسیم آنلاین »، الناز فطیر خورانی مدیر مرکز یادگیری تبیان و دبیر یازدهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در نشست خبری اظهار کرد: امسال یازدهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی برگزاری می‌شود و آموزش و پرورش در این زمینه اطلاع‌رسانی خوبی را ارائه کرده و باتوجه به اینکه 523 پژوهش‌سرا وجود دارد به همین این مراکز اطلاع‌رسانی شده است.

وی ادامه داد: اساس و ماهیت کار در حقیقت گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش از طریق فضای مجازی است چرا که یادگیری صرفاً محدود به کلاس درس، مدرسه و معلم نمی‌شود بلکه در فضای مجازی نیز آموزش و یادگیری صورت می‌گیرد.

فطیر خورانی افزود: ثبت نام پروژه‌های دانش‌آموزی برای حضور در جشنواره در قالب طرح‌ها ظرف‌ها از 13 آبان‌ماه بر روی سایت قرار گرفته و دانش آموزان ثبت نام خود را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه بعضاً دانش آموزان به شکل حضوری از کارشناسان تبیان راهنمایی می‌گیرند اما بخش عمده کار به صورت مجازی انجام می‌شود گفت: در ثبت نام اولیه 7 هزار دانش‌آموز شرکت کردند و در اسفندماه داوری مرحله اول صورت گرفت و مشخص شد استان‌های اصفهان و خراسان بیشترین تعداد ثبت نام را داشتند.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان گفت: ما بقی استان‌ها از طریق فایل‌ها مورد داوری قرار گرفتند که داوری آنها به صورت مجازی بود و از بین 7هزار نفر دانش آموزی که ثبت نام کردند 5 هزار نفر به جشنواره راه یافتند.

وی با باین اینکه جشنواره حضوری همزمان با روی معلوم و آغاز هفته نعملمانجام می‌گیرد گفت: جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی سه بخش اصلی غرفه‌های نمایشگاهی، سمینارهای علمی و مسابقات را در خود دارد.

فطیر خورانی ادامه داد:‌ در بخش مسابقات که بزرگترین قسمت را تشکیل می‌دهد یک هزار و 400 گروه وجود دارد که بعضی از آنها گروه دو و برخی دیگر پنج نفره هستند و بیش از نیمی از مسابقات را تشکیل می‌دهد و ما بقی مربوط به سمینارها و غرفه‌ها هستند.

مدیر مرکز یادگیری مؤسسه تبیان خاطرنشان کرد: در بخش رباتیک، مسیریاب، جنگجو و نمایشی و همچنین دربخش هوافضا هاور کلاپ و هاور کرافت، گرایدر و راکت آبی از قسمت‌های تشکیل دهنده این مسابقه هستند و نیز دانش آموزان شرکت کننده در این مسابقات با سازه‌های ماکارونی پل‌سازی می‌کنند.

برای اولین بار در بخش دانش آموزی ماراتن برنامه نویسی انجام می‌گیرد

فطیر خورانی اذعان داشت: در بخش بازی‌سازی با بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای تفاهم‌نامه‌ای وجود دارد وهمچنین کاپ فیزیک ایران برای چهارمین بار در مسابقه انجام می‌گیرد و مسابقه ماراتن تولید محتوای دیجیتال نیز از بخش دیگر این مسابقات به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در یازدهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی برای اولین بار در بخش دانش آموزی مارتن برنامه‌نویسی انجام می‌گیرد که این بحث با همکاری دانشگاه شریف صورت خواهد گرفت.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان خاطرنشان کرد: مسابقه کاپ فیزیک ایران 90 داور دارد که 16 سؤال فیزیکی خاص ارائه می‌شود و این قسمت یکی دیگر از بخشّ‌ّهای تشکیل دهنده مسابقفه است.

70 درصد دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره پروژه‌های دانش آموزی دختر هستند

مدیر مرکز یادگیری مؤسسه تبیان گفت: از بین 5 هزار شرکت کننده در مسابقات 980 دانش‌آموز شرکت کننده شهرستانی هستند و از سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم حضور دارند که 70 درصد شرکت کنندگان را دختران و 30 درصد را پسران تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در بخش رباتیک و سازه ماکارونی بیشترین تعداد شرکت کننده وجود دارد گفت: در بخش بازی‌سازی در محتوای آن موضوع خاصی ارائه نشده چرا که هدف از این بخش شناخت ذائقه دانش آموزان است تا سنجش‌های لازم برای مسابقات در سال‌های آتی صورت گیرد.

فطیر خورانی با بیان اینکه اکثر بازی‌های کار شده توسط دانش آموزان آموزشی هستند افزود: برترین‌های جشنواره از بین یک هزار و 400 گروه تعداد 100 گروه به عنوان گروه برتر شناخته خواهند شد و همچنین شاخص علمی برای شناخت این دانش آموزان وجود دارد و از برترین‌ها تقدیر خواهد شد و گروه تقدیر شده از طریق سایت تبیان اعلام می‌شود.

وی اذعان داشت: جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در حقیقت برای استعدادیابی دانش آموزان برگزاری می‌شود و بعد از جشنواره خوارزمی این جشنواره بزرگترین جشنواره به شمار می‌رود که داوران آن نیز از اساتید دانشگاه شهید بهشتی هستند.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در ادامه گفت: سال گذشته در جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی 91 برتر وجود داشت و بیش از 200 نفر نیز تقدیر شدند.

وی افزود: پروژه‌ها بعد از اتمام جشنواره برای ادامه مسیر به بنیاد خوارزمی معرفی می‌شوند تا کارهای لازم بر روی آنها صورت گیرد.

در ادامه این نشست محمدرضا سلطانی شیرازی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه تبیان اظهار کرد: مؤسسه تبیان فعالیت خود را از سال 80 با یک مثلث محتوا کاربر و زیرساخت طراحی و کار خود را آغاز کرد. وی ادامه داد: یکی از بخش‌های فعالیت تبیان مدرسه اینترنتی و مرکز یادگیری است که 90 درصد آن به صورت مجازی بوده و کار خود را با این روش انجام می‌شود. سلطانی شیرازی خاطرنشان کرد: مرکز یادگیری تبیان و مدرسه اینترنتی در فضای مجازی پاسخگوی سؤالات دبیران، دانش آموزان و والدین تا دانش آموزان به پاسخ‌های خود دست یابند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانش آموزان برای شرکت در جشنواره پروژه دانش آموزی ثبت نام خود را از 13 آبان آغاز کرده‌اند در 9 و 10 اردیبهشت ماه این جشنواره برگزار و برترین‌ها معرفی می‌شوند و در حقیقت این دو روز نماد نهایی و زمانی است که دانش آموزان دستاوردهای خود را ارائه می‌دهند و در روز جمعه یعنی اختتامیه مراسم با اعلام 100 گروه برتر به کار خود پایان می‌دهد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه تبیان گفت: این مسابقات زمینه‌ساز همکاری همه دستگاه‌ها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی است و آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم و تأثیرگذار همکاری‌های لازم و مساعدت مسئولین را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعات مدارس کشور در تبیان وجود دارد گفت: دانش آموزان دارای انرژی و استعدادهای بسیاری هستند و در این جشنواره استعدادهای آنها شناسایی خواهند شد که این اقدام نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

سلطانی شیرازی اذعان داشت: امسال برای اولین بار وزارت نیرو، شرکت برق و آب استان تهران تعاملاتی صورت گرفت چرا که دانش آموزان در واقع استفاده کنندگان از انرژی‌ها هستند و این جشنواره‌ها بهترین فرصت برای آشنایی دانش آموزان در زمینه فرهنگ استفاده از انرژی می‌باشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه تبیان در پایان گفت: این جشنواره در روز پنجشنبه از ساعت 8 الی 12 و روز جمعه که اختتامیه آن می‌باشد از ساعت 16 تا 19 برگزار خواهد شد و در مراسم اختتامیه وزیر آموزش و پرورش علی اصغر فانی، معاون فرهنگی حمید کفاش و همچنین وزارت علوم و معاونت فناوری ریاست جمهوری و همچنین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از مدعوین و شرکت کنندگان در مراسم اختتامیه این جشنواره هستند.

ارسال نظر: