خطر زلزله بیخ گوش مردم پایتخت

آیا گسل‌های تهران فعال شده‌اند؟

کدخبر: 2037424

وقوع زلزله‌های گوناگون در استان تهران و در نزدیکی پایتخت زنگ هشدار را دوباره برای مسئولان به صدا درآورده است.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: طی چند روز گذشته شاهد وقوع زمین لرزه های متناوب در اطراف تهران بوده ایم، وقوع دو زمین لرزه به شدت دو و نیم ریشتر در فیروزکوه و جنوب شرقی استان تهران و همچنین وقوع زمین لرزه 2دو نیم ریشتری در شریف آباد تهران محدوده وقوع زمین لرزه فیروزکوه رخ داده است.

بر اساس اعلام مرکز زلزله نگاری کشور بعد از وقوع این زمین لرزه ها چندین پس لرزه با مقیاس یک و نیم ریشتر در اطراف تهران رخ داده است.

در همین رابطه مدیرگروه زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه این ناحیه از دید خطر زمین‌لرزه توان لرزه‌زایی برای زلزله شدیدی با بزرگای بیش از 6 ریشتر را دارد، اظهار کرد: از این زلزله‌های کوچک رخ‌داده، الزاما نمی‌توان نتیجه مشخصی درخصوص وقوع زلزله بعدی به ویژه زمان مشخص آن گرفت.

با این حال، مدیرکل بحران استان تهران اعلام کرد که این زمین‌لرزه‌ها ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد. به گفته هادی رحمتی، زلزله‌های فیروزکوه به دلیل فاصله 100کیلومتری این شهر با پایتخت اساسا نمی‌تواند اثری در فعال کردن گسل‌های شهر تهران و بروز زلزله بزرگ در این شهر داشته باشد. به گفته وی این زمین لرزه‌ها هیچ گونه خسارتی برای مردم فیروزکوه به همراه نداشته است.

6زمین لرزه در دو مقیاس «خرد لرزه» و «ریز لرزه»، فیروزکوه از توابع استان تهران راطی دو روز گذشته لرزاند. این زمین لرزه‌ها که ساعت 18:40 روز جمعه در شهرستان فیروزکوه اتفاق افتاد، تا ساعت 00:28 دقیقه بامداد شنبه، در مجموع 6 بار و با بزرگای حداقل 5/ 1 و حداکثر 9/ 2 ریشتر، این منطقه را به لرزه درآورد. این در حالی است که امروز نیز زیمن لرزه دو نیم ریشتری شریف آباد تهران را تحت تاثیر خود قرار داد.

پر واضح است که در صورت وقوع زلزله در شهر تهران تعداد تلفات بسیار زیاد خواهد بود، شرایط چند روز گذشته به خوبی نشان می دهد که تهران در شرایط بحرانی به سر می برد، زمان بازگشت زلزله در تهران هر 173 سال است. از آخرین زمان بازگشت وقوع زلزله 15 تا 20 سال می گذرد و ما باید هر لحظه آماده وقوع آن باشیم. گسل های مناطق شمالی و جنوبی تهران از جمله گسل داراباد، نیاوران، نارمک، تجریش، قصرفیروزه در شرایط فعال قرار دارندصورتی که مقاومت گسل ها پایان پذیرد زلزله به وقوع می پیوندند.

ناگفته پیداست در صورت وقوع زلزله در تهران پیامدهای فاجعه باری پیش‌روی مردم و مسئولان قرار دارد، اعم از جان باختن هزاران تهران تا ایجاد نا امنی و انسداد امدادرسانی به حادثه دیدگان و صد‌ها مصائب دیگر که در زمان وقوع حادثه مکشوف می‌شود، با همه این اوصاف و شمارش پیامدهای ناگوار این موضوع هنوز معلوم نیست که مسئولان امر برای روبرویی با این پدیده خانمان سوز چه برنامه ای را دارند؟

ارسال نظر: