عزیزی:

وزارت ارتباطات به دلیل درآمد میلیاردی از انحصار پهنای باند اینترنت، تمایلی به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ندارد

کدخبر: 2037971

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از سیاست‌‌های وزارت ارتباطات در حوزه شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی گفت: این وزارتخانه به دلیل خرید انحصاری پهنای باند اینترنت و درآمدهای میلیاردی آن تمایلی به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

ماهره عزیزی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: اخیرا شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه به شرکت تلگرام فرصت یک ساله ای داده شود تا سرور آن را به داخل کشور منتقل کند. این در حالی ست که هیچگونه ضمانت اجرایی برای این مصوبه وجود ندارد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: شرکت خارجی تعهدی برای اجرایی کردن مصوبات شورا ندارد و به گفته انتظاری از اعضای کنونی شورای عالی فضای مجازی اجرای این مصوبه در داخل هم نیازمند وجود زیرساخت هایی است که فعلا وجود ندارد.

وی افزود: سؤال اینجاست که این اتلاف زمان یکساله چه معنایی دارد؟ چرا علی‌رغم وجود توان داخلی برای ایجاد شبکه های اجتماعی و پیام رسان بومی، سیاست‌های شورا و اقدامات وزارت ارتباطات همچنان بر رقابت نابرابر شرکت‌های نوپای داخلی و توسعه یافته خارجی اصرار دارند و در این بین شرکت‌های داخلی نه تنها حمایتی از طرف وزارت ارتباطات دریافت نمی‌کنند بلکه به دلیل قوانین و محدودیت های فراوانی که وضع شده به حاشیه می‌روند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: وقتی انتقاد می‌کنیم هم متهم می‌شویم به مخالفت با فناوری روز؛ خیر. اتفاقاً ما مطالبه فناوری داریم. این سیاست های اجرایی وزارت ارتباطات است که در این زمینه جلوی رشد فناوری در داخل کشور را می‌گیرد. مردم خواهان استفاده از فناوری هستند. اما فناوری که فقط مصرفی نباشد و بر پایه رشد توان داخلی بدست آمده باشد. فناوری که با گرا دادن به دشمن و آسیب پذیر کردن جبهه خودی همراه نباشد.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد شبکه ملی اطلاعات برای رسیدن به اینترنت ارزان، امن و پرسرعت، خاطرنشان کرد: رهبری در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه دومین سرفصل مهم را به فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دادند و در آن به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و از آن طریق حفظ امنیت اطلاعات تاکید کردند.

عزیزی افزود: دیدیم که این تاکیدات ویژه در پیش نویس برنامه ششم توسعه توسط دولت تقریبا حذف و به یک بند مختصر در این رابطه بسنده شد. این نشان دهنده این است که متاسفانه در بعضی موارد اولویت های دولت با اولویت های کشور متفاوت است.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در موارد متعدد به ابزارهای دشمن برای تسلط بر فرهنگ ملت‌ها اشاره داشته‌اند و تاکید کردند که نباید چنین اجازه‌ای به دشمن داده شود. اما متاسفانه اضطراری که برای حاکمیت بر فضای مجازی کشور به‌عنوان یکی از راه های در دست گرفتن حاکمیت فرهنگی کشور وجود دارد به هیچ عنوان با اقدامات صورت گرفته دراین راستا تناسب ندارد.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد: در چند سال گذشته مجموعا چندبار جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده؟ این تعداد جلسات چه خروجی‌ای داشته؟ مصوبات راهگشایی که وجود داشته تا چه اندازه اجرا شدند؟ ظاهرا وزارت ارتباطات به دلیل خرید انحصاری پهنای باند اینترنت و قیمت گذاری انحصاری آن و درآمدهای میلیاردی که از این راه کسب می‌کند تمایلی به رسیدگی به این نیاز مبرم کشور یعنی تلاش برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ندارد.

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: همین سود محوری مانع از آن می‌شود که سرمایه‌گذاری برای رشد مجموعه های داخلی برای جایگزین شدن با شبکه‌های اجتماعی غربی-صهیونیستی انجام دهد. وعده افزایش پهنای باند در شرایط کنونی و استقبال از مصرف بیشتر مهر تاییدی بر این مطلب است.

ارسال نظر: