دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی:

با موافقت دولت ماده MTBE از بنزین مصرفی حذف می‌شود

کدخبر: 2040316

دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: در صورتیکه هیات دولت تصویب کند، ماده MTBE که یک ماده خطرناک است از بنزین مصرفی حذف می شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدعباس شجاع‌الساداتی دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: در حال حاضر ماده MTBE را برای بالا بردن اکتان و میزان احتراق پذیری به بنزین های مصرفی اضافه می کنند که این ماده جایگزین ماده خطرناک قبلی شده است .

وی افزود: از سال 79 سرب خطرناک قبلی از بنزین های مصرفی حذف شد و ماده MTBE جایگزین آن شد؛ اما پس بررسی های مختلفی که صورت گرفت مشخص شد این ماده نیز خطرات زیادی دارد و به دلیل قابلیت بالای انحلال با آب آلودگی ایجاد کرده و آب های زیر زمینی را آلوده مثی کند .

به گفته شجاع‌السادتی افزودن ماده MTBE به دلیل خطراتی که دارد در کشورهای اروپایی و امریکایی به صورت کامل حذف شده و در حال حاضر تنها در کشورهای آسیایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد .

وی بیان کرد: البته حذف ناگهانی این ماده از بنزین مصرفی امکانپذیر نیست و باید طی یک برنامه 5 تا 10 ساله این اتفاق بیفتد و دولت باید برای حذف آن برنامه ریزی کند .

دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه بهترین جایگزین برای ماده MTBE ، زیست اتانول است، گفت: در دنیا مرسوم شده که به جای بنزین مخلوط با این ماده از زیست اتانول استفاده شود که هیچ گونه خطرات زیست محیطی نیز ندارد .

وی خاطرنشان کرد: زیست اتانول در کنار اینکه مخاطرات زیست محیطی ندارد قابل تجدیدپذیری هم هست و مانند سوخت های فسیلی تمام نمی شود زیرا منشا آن گیاهی است .

شجاع‌الساداتی توسعه تکنولوژی تخمیری را از دیگر مزیت های زیست اتانول عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت تخمیری برای کشور حیاتی است و زیست اتانول نیز می تواند ما را در این حوزه به دانش فنی برساند، امیدوار هستیم که هر چه زودتر به استفاده از این سوخت زیستی برسیم .

وی اظهار کرد: زیست تانول در حوزه تولید دارو و تولید کنجاله سویا که برای خوراک طیور و آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد نیز کاربرد داشته باشد .

دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تصریح کرد: بحث جایگزینی زیست اتانول به جای بنزین های مصرفی فعلی را به هیات دولت ارائه کرده ایم و امیدواریم که پس از بررسی های تخصصی و کارشناسانه در هیات دولت، به تصویب برسد.

ارسال نظر: