بی‌برنامگی مسئولین به نوجوانان هم سرایت کرد

مقصد بعدی دهه هشتادی‌ها کجاست؟

کدخبر: 2040348

گزارش «نسیم آنلاین» از پشت پرده اهداف برگزاری میتینگ‌های نوجوانانه در پایتخت در حالیکه مسئولین امور نوجوانان و جوانان کشور برنامه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت آنها ندارند!

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: برخی از نوجوانان دهه هشتادی با آغاز شدن تعطیلات تابستان در پایتخت روی به برنامه‌های خارج از عرفی آورده‌اند. عصر 18 خرداد از طریق فراخوان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام داده شده بود در یکی از مراکز خرید معروف غرب تهران، تعداد زیادی از این نوجوانان با هم قرار تجمع می‌گذارند. تجمعی که هدف خاصی از سوی برنامه‌ریزان برای آن اعلام نشده بود و تا کنون برگزاری از این دست از برنامه‌ها به این نحو در شهری مانند تهران خیلی مسبوق به سابقه نبوده است البته در سال‌های گذشته با شروع فصل گرما چنین اقداماتی که گاه چهره هنجارشکن هم به خود داشته است به صورت معدود در چند بوستان تهران اتفاق افتاده است.

تجمع فوق به دلیل ایجاد ترافیک و ازدحام باعث تعطیلی مرکز خرید می‌شود و پس از دخالت پلیس جمعیت شرکت کننده از محل متفرق می‌شوند. ظاهرا این پایان کار آنها نبوده است. با بررسی محتوی گروه‌هایی که در شبکه‌های مجازی اقدام به هماهنگی برنامه 18 خرداد کرده بودند، اعلام‌هایی در روزهای اخیر در گروه‌های مرتبط رد و بدل می‌شود که حکایت از تجمع دیگری در یکی از پارک‌های معروف شرق تهران را می‌کند، اما ظاهرا این تجمع بر اساس اعلام برنامه‌ریزان به دلیل ورود پلیس امنیت به موضوع فعلا کنسل شده است.

البته هنوز درباره اینکه در مکان‌های دیگری مانند پارک‌های جوانمردان، ستاری، قیطریه، نهج البلاغه، ستارخان، پلیس، چیتگر، آب و آتش، فلکه اول تهران پارس و ... تجمع صورت بگیرد بحث‌هایی در این گروه‌ها در حال رد و بدل شدن است.

نکاتی در این بین حائز اهمیت و توجه است. مورد مهمی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که با اتمام امتحانات پایان سال مدارس و شروع تعطیلات سه ماهه تابستان، این جمعیت انبوه نوجوان و پر انرژی نیاز به برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغت خود دارند. به هر حال با تغییرات سبک زندگی و فکری که در نسل‌ نوجوان ما شکل گرفته است می‌بایست متولیان امر و دستگاه‌های مسئول در امور جوانان برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند تا نوجوانان ما بتوانند از فرصت تابستان برای تفریح، سرگرمی و یادگیری موارد مفیدی که در آینده به دردشان بخورد استفاده کنند. به خصوص با افزایش بودجه‌ وزارت ورزش و جوانان در سال جاری بد نیست معاونت ساماندهی امور جوانان این وزارتخانه در کنار امور غیرمرتبطی که هیچ سنخیتی با نیازهای مهم حوزه نوجوانان و جوانان ندارد کمی هم به این موارد توجه کند.

باید پذیرفت فاصله بین نسلی که در سال‌های اخیر در جامعه ما بوجود آمده است و کارشناسان از آن تعبیر به شکاف بین نسلی می‌کنند باعث شده است تا درک نیازها و خواسته‌ها و شیوه زندگی نسل نوجوان برای حتی یک نسل بالاتر از آنها هم دشوار باشد چه رسد به اولیا و مسئولان آموزش و پرورش کشور. این شکاف بوجود آمده تهدید بالقوه‌ای است که اگر اکنون فکری برای آن نشود در آینده بسیار نزدیک اثرات مخربی در کشور خواهد داشت. بد نیست متولیان امر در برخی از گروه‌ها و کانال‌هایی که توسط برخی از این نوجوانان اداره می‌شود سری بزنند و حتی نوع صحبت و گفتمان و نحوه تعامل آنها با یکدیگر را بررسی کنند.

اما مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که ظاهرا در پشت صحنه برگزاری این برنامه‌ها اتاق فکری قرار دارد که با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های مجازی مرتبط به هم نسبتا توانسته‌اند سازماندهی قابل توجهی داشته باشند. به هر حال جمع کردن این تعداد نوجوان آن هم در روز و ساعت و مکان مشخص با تقلید از نمونه‌های غربی موید این ادعا است و بررسی ارتباط کانال‌های مجازی این گروه‌ها با یکدیگر این ظن را بیش از پیش تقویت می‌کند. فعلا اهداف برگزاری چنین تجمعاتی مشخص نیست، اما بسیار محتمل است که در پشت صحنه چنین حرکت‌هایی مسائلی چون قبح زدایی و نوعی تمرین صف کشی خیابانی وجود داشته باشد. بیم این می‌رود که ذهن‌های ناپاک از احساسات پاک نوجوانان ما سوء استفاده کنند و آنها را به مسیرهایی ببرند که فلاح و رستگاری در آن نیست.

ارسال نظر: