مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای وزارت آموزش و پرورش خبر داد

حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز در اردوهای جهادی/ مشارکت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در پرسش مهر رئیس‌جمهوری

کدخبر: 2046636

مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمینه برگزاری اردوهای جهادی دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌شود ۱۰ هزار نفر دانش‌آموز در این اردوها حضور یابند که آغاز و افتتاح برنامه اردوهای جهادی از ۵ تیر و تا شهریورماه تداوم خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، مهدی علی اکبرزاده در نشست خبری اظهار کرد: اصحاب رسانه نقش اثرگذاری در همه حوزه‌ها دارند و کار رسانه بر همین اساس ارزشمند است چرا که یک جمله یک تغییر را خواهد داد یا تهدیدی را ایجا می‌کند.

وی به پایگاه‌های تابستانی اشاره کرد و گفت: ایجاد پایگاه‌های تابستانی از برنامه‌های غیر متمرکز است که کارها و اقدامات لازم نیز در این حوزه صورت می‌گیرد.

علی اکبرزاده خاطرنشان کرد: امسال 5 هزار پایگاه تابستانی در برنامه‌ها گنجانده شده و ظرفیت میلیون رشته نیز پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه افزود رشته‌های متعددی در پایگاه‌های تابستانی اعم از فرهنگی، هنری، اردویی، ورزشی و اجتماعی وجود دارد و همه پایگاه‌ها حاوی مجموعه فعالیت‌ها و رشته‌های مرتبط با دانش‌آموزان را به همراه دارد و دبیرخانه و تنظیم کننده برنامه این پایگاه‌ها توسط اداره فرهنگی و هنری انجام می‌گیرد.

فعالیت پایگاه‌های تابستانی از هفته اول تیر آغاز شد

وی ادامه داد: فعالیت پایگاه‌های تابستانی از هفته اول تیرماه آغاز شده و امیدواریم تا نیمه دوم شهریورماه تداوم یابد تا بتوان اقدامات مطلوب و مؤثری را برای دانش آموزان انجام داد.

مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمینه برگزاری اردوهای جهادی دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌شود هزار نفر دانش آموز در این اردوها حضور یابند که آغاز و افتتاح برنامه اردوهای جهادی از 5 تیر آغاز و تا شهریورماه تداوم خواهد یافت.

وی به موضوع پرسش مهر 16 رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: بیش از 3 میلیون و 200 اثر در کل کشور در زمینه پرسش مهر ارسال شد و برگزیدگان در این زمینه مشخص شدند و در روز 29 تیر مراسمی در همین زمینه در سالن اجلاس سران با حضور مقامات بلندپایه کشوری برگزار خواهد شد و برگزیدگان مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت و در خصوص پرسش مهر 16 دانش آموزان معلمان، دانشجو معلمان و اولیاء و مربیان حضور خواهند داشت.

برای اولین بار دانش آموزان ایرانی خارج از کشور در پرسش مهر رئیس جمهور شرکت کردند

علی اکبر زاده گفت: امسال برای اولین بار دانش آموزان ایرانی خارج از کشور در پرسش مهر 16 رئیس جمهور شرکت کردند که از بیش از 11 کشور بوده و بیش از 200 اثر نیز از این دانش آموزان به کشور ارسال شده است و 3 نفر از آنها مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

اردوی دانش آموزان زیارت اولی از 14 مرداد آغاز می‌شود

مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین اردوی دانش آموزان زیارت اولی از 14 مردادماه آغاز خواهد شد و علت آغاز این اردو در مردادماه به دلیل آغاز هفته کرامت است و این اردوها تا 24 مردادماه تداوم خواهد داشت و مربوط به دانش آموزان متوسطه عنوان کرد که تا کنون به زیارت مشرف نشدند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 12 هزار دانش آموز به اردوی زیارت اولی اعزام شدند و امسال نیز پیش بینی می‌شود17 نفر دانش آموز به این اردوها اعزام شوند اگر چه در طول10 روز امکان اعزام این تعداد وجود ندارد اعزام‌ها در روزهای بعد از 10 روز هم تداوم خواهد داشت.

علی اکبرزاده خاطرنشان کرد: در زمینه اعزام دانش آموزان پسر زیارت اولی در گروه‌های متعدد از استان‌ها آمادگی لازم و امکانات وجود دارد که در صورت برنامه ریزی و اعلام آمادگی از سوی استان‌ها و همچنین برنامه‌ریزی این دانش آموزان نیز اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: سه حرم اهل بیت علیهم السلام در مشهد، قم و شیراز در برنامه زیارت اولی‌ها پیش بینی شده و امکان اعزام یک گروه به منطقه زیارتی هم وجود دارد چرا که این اردوها اثر تربیتی بسیاری دارد.

مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش به اردوهای راهیان نور دانش آموزی اشاره کرد و گفت: اردوی راهیان نور دانش آموزی مرحله سوم در تابستان انجام می‌گیرد که برای استان‌های کرمان‌شاه، ایلام، خوزستان و آذربایجان غربی هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت گرفته است و در دو مرحله گذشته نیز وجود 650 هزار نفر دانش‌آموز، معلمان، و روحانیان به این مناطق اعزام شدند.

سی و چهارمین مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان در نیشابور برگزار خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: جشنواره سی و چهارمین مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان در اردوگاه شهید رجایی نیشابور برگزار خواهد شد و 21 خرداد با حضور یک هزار دانش آموز پسر برنامه انجام گرفت و همچنین 26 مرداد افتتاحیه و حضور یک هزار و 100 دانش آموز دختر خواهد بود.

علی اکبرزاده افزود: در بخش ادبی، شعر، داستان، مطالعه و تحقیق برای اولین بار به مسابقات اضافه شده و رشته‌هایی بود که وجود نداشت و باید متولد می‌شد و همچنین رشته نقد هنری برای اولین بار در استان‌ها انجام می‌شد.

1200 کانون فرهنگی، تربیتی در سطح کشور وجود دارد

مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک هزار و 200 کانون فرهنگی تربیتی در سطح کشور وجود دارد سال گذشته آثار دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش به مبلغ 30 میلیون تومان خریداری شد که در این نمایشگاه جوایزی به دانش آموزان دیگر اهداء شود.

وی ادامه داد: جشنواره کانون‌های فرهنگی و تربیتی در 9 شهریور در کانون فرهنگی تربیتی قدس واقع در شهرک غرب افتتاح خواهد شد و تا 14 شهریور ادامه خواهد یافت.

علی اکبرزاده ادامه داد: در سال تحصیلی 94-95 بیش از 2 میلیارد تومان با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش کتاب برای 16 استان مرزی کشور خریداری شد که 50 درصد آن مربوط به آموزش و پرورش بود.

وی با بیان اینکه مدارس ابتدایی در استان‌های مرزی و در مرحله‌ اول و دوم مورد توجه قرار گرفته اند هدف از ایجاد کتابخانه در کلاس‌ها ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در بین دانش آموزان، معلمان و مربیان است و بیش از 3 هزار و 200 کلاس در پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند.

مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای سال تحصیلی 95-96 پیش بینی شده تا بر اساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد که به احتمال زیاد همان مبلغ 2 میلیارد تومان خواهد بود برای تجهیز کتابخانه‌ها و کمک به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تخصیص یابد.

کتاب‌یاران به تعداد 121 هزار نفر افزایش یافته است

وی گفت: تعداد کتاب‌یاران از 60 هزار نفر به 121 هزار نفر افزایش یافته است و با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی سال گذشته از کانون‌های کتاب به مدارس روستایی کتاب‌هایی ارسال شده است.

علی اکبرزاده گفت: ناشر برای ما مهم نیست بلکه کتاب‌های که در کشور تولید می‌شوند برای ما اهمیت دارد چرا که سازمان پژوهش کار بررسی و تایید کتاب‌ها را انجام می‌دهد و پس از تایید کتاب‌ها آنها را به کتاب‌خانه‌های مدارس ارسال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همایش شوراهای برتر دانش آموزی از دیگر اقداماتی است که آموزش و پرورش انجام داده و بر این اساس 20 شهریوماه در اردوگاه فاطمه الزهراء در زاهدان افتتاحیه وجود دارد و همچنین اردوگاه مقدس اردبیلی شمال کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: 92 هزار شورای دانش آموزی در کشور وجود دارد و همو همچنین همایش شوراهای برتر دانش‌اموزان دختر 7 تا 9 مرداد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه 64 گروه برتر به اردوگاه‌ها اعزام می‌شوند گفت: دوره آموزشی مدیران اردوگاه‌ها با توجه به 300 اردوگاهی که در سراسر کشور وجود دارد و 250 اردوگاه کاملاً فعال برگزار خواهد شد.

علی اکبرزاده با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که اردوگاه‌ها باید به روز شوند گفت: با توجه به افزایش اردوگاه‌ها و تعداد اعزام‌ها سوانح و اتفاقات اردویی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی خاطرنشان کرد: آیین نامه اردویی به هیچ استانی اجازه نداده تا از اتوبوس‌های غیر استاندارد و یا اداری برای حم و نقل دانش آموزان استفاده شود بلکه باید اتوبوس‌ها استاندارد و مورد تایید پلیس راهور و سازمان‌های مربوطه باشند.

علی اکبرزاده گفت: جشنواره گروه سرود کرال فرهنگیان در 2 و 3 شهریور برگزار می‌شود که پنجمین دوره این اردوها می‌باشد و هذف از برگزاری این اردوها این است که معلمانی که علاقه‌مند به سرودهای گروهی هستند در دو برنامه رقابت و دوره آموزشی با 10 گروه استانی به رقابت بپردازند.

وی به برنامه‌های دیگر حوزه پرورشی اشاره کرد و گفت: در زمینه تربیت سیاسی معلمان برنامه در شهریور وجود دارد که سال گذشته در این زمینه 102 نفر از معلمان فرهنگی 32 استان در این برنامه شرکت کردند و تحت عنوان مدرس سیاسی و اجتماعی این دوره برگزار شد و همچنین امسال نیز دوره تربیت سیاسی اجتماعی را در تهران خواهیم داشت و بر همین اساس 52 نفر از افراد انتخاب شده استان‌ها و همچنین 20 منطقه تهران در این برنامه شرکت خواهند کرد.

علی اکبر زاده ادامه داد: هدف از برگزاری دوره‌های تربیت سیاسی معلمان آشنایی این افراد برای هدایتگری تربیت سیاسی اجتماعی دانش آموزان و همچنین برگزاری جلسات گفتمان آزاد و روش‌های گفتگو است.

مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در زمینه عفاف و حجاب کارگروه دبیرخانه 21 بند را به آموزش و پرورش محول کرده است و بر همین اساس اردوهای زیارت اولی با هدف و موضوع اصلی و مهم در زمینه عفاف و حجاب می‌باشد و کارنامه وزارت آموزش و پرورش در این زمینه نمره بالایی دارد.

علی اکبرزاده در پایان گفت: تعدادی اردوگاه‌های غیر فعال و نیمه فعال وجود دارد و علت آن این است که بعضی اوقات اردوگاه‌ها به هم نزدیک هستند و دلیلی وجود ندارد که همه اردوگاه‌های نزدیک به یکدیگر تجهیز شوند.

ارسال نظر: