متوسط مصرف ماهیانه آب در تهران، ۸۴ میلیون متر مکعب بوده است

۱۷ درصد مشترکین تهرانی ۴۲ درصد آب را مصرف می‌کنند

کدخبر: 2053265

اگر ۱۷ درصد مشترکین تهرانی که ۴۲ درصد آّب را مصرف می‌کنند در مصرف آن رعایت نمایند، ۲۵ درصد صرفه‌جویی معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب یعنی بیش از ظرفیت سد کرج آب صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مهندس حبیب الله فتاحی رئیس اداره پایش و مدیریت منابع و شاخص‌های محیط زیست در نشست گزارش هفتگی که پیرامون مدیریت ارزشی مصرف آب با حضور رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار برگزار شد: با تاکید بر اینکه ایران 24 امین کشور دنیا از نظر بحران آب است، مصرف بی‌رویه آب را مهمترین عامل فقر آب در کشور دانست و گفت: کشور ایران به دلیل مجاورت با دو کویر پهناور لوط و مرکزی و 240 میلیمتر بارندگی در سال منطقه خشک محسوب می‌شود، بنابراین باید در حفظ و صرفه جویی در مصرف آب کوشید.

وی با اظهار اینکه مصرف آب شهرنشینان حدوداً دو برابر روستاییان است خاطرنشان ساخت: متوسط مصرف آب در ایران دو برابر استاندارد جهانی است.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب شرب در شهر تهران در سال گذشته 000/000/010/1 مترمکعب بوده است و متوسط مصرف ماهیانه آب در تهران، 84 میلیون متر مکعب بوده است، گفت: 17 درصد مشترکین تهرانی 42 درصد آب را مصرف می کنند یعنی اندک قلیلی از مشترکین 5/2 برابر میزان استاندارد آب مصرف می کنند، درصورتی که اگر این تعداد مشترکین به اندازه استاندارد لازم آب مصرف کنند، 25 درصد صرفه جویی به میزان 250 میلیون متر مکعب یعنی بیش از ظرفیت سد کرج آب صرفه جویی خواهد شد.

فتاحی ادامه داد: بحران کم آبی در ایران مساله بسیار مهمی است که مسئولین و شهروندان حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. بعنوان مثال در هر دقیقه باز بودن شیر آب، 9 لیتر آب به هدر می رود که این موضوع با توجه به اقلیم کشور معضل بزرگی محسوب می شود.

رئیس اداره پایش و مدیریت منابع و شاخص های محیط زیست گفت: مصرف بی رویه آب تنها به مصرف مستقیم آن مانند شستشو، آبیاری گیاهان و غیره ختم نمی شود بلکه مصرف غیر مستقیم (مجازی) آب در تهیه و تولید مواد مثل تولید نان، تولید کاغذ و غیره نیز باید مورد توجه قرار گیرد، به این صورت که مواد را به میزان لازم مصرف کرده، دور ریز و پسماند آن ها را کاهش و به سوی بازیافت موادی مثل کاغذ پیش رویم.

فتاحی در این نشست همچنین به مواردی که باعث کاهش مصرف آب می شوند اشاره نمود و گفت: با استفاده از سردوشی ها و شیرهای کم مصرف که آب را با هوا ترکیب می کنند می توان جریان مصرفی را 6 تا 9 لیتر در دقیقه کاهش داد و همچنین با تعمیر فلاش تانک ها، 5/36 لیتر و با تعمیر دیگر نشت ها 5/56 لیتر در روز به ازاء هر نفر در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با آموزش های هدفمند و فرهنگ سازی مناسب بتوانیم در کاهش مصرف بی رویه آب تاثیر گذار باشیم.

ارسال نظر: