رئیس اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

وقف، نشانه سلامت و ماندگاری جایزه مصطفی(ص) است

کدخبر: 2064790

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران به اهمیت موضوع وقف در اسلام و جوامع اسلامی پرداخت و گفت: جایزه مصطفی(ص) که از بستر وقف بوجود آمده است می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه علمی کشور و جهان اسلام باشد.

حجت الاسلام غلامرضا محمدزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین » با اشاره به وضعیت گذشته وقف و آثار پر برکت آن اظهار داشت: موضوع علم، نشر و گسترش آن بر کسی پوشیده نیست؛ امروزه خیلی از واقفین در خصوص تاسیس مدارس و مراکز آموزشی فعال هستند و علاوه بر این اماکن، خیلی از واقفین که در حوزه‌های مختلف علمی به فعالیت مشغولند را مورد حمایت قرار می‌دهند. اما با تمام این وجود ما هنوز از آن نقطه‌ای که مدنظر اسلام است، عقب هستیم و فاصله داریم.

وی جایزه مصطفی(ص) را مسیری برای رسیدن به تعالی و پیشرفت علمی دانشمندان جهان اسلام دانست و تصریح کرد: برخی کشورها از همین وقفیات و بورسیه‌های علمی، بهره برده‌اند و ما هم اگر بخواهیم مسیر تعالی را طی کنیم حتما باید این تشویق‌ها و جوایز وجود داشته باشند.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران بنیه وقف در اسلام را قوی دانست و درباره جایگاه وقف در جوامع اسلامی گفت: بنیه وقف در اسلام قوی است. اولا حکم وقف در اسلام ارشادی است و تاسیسی نیست؛ یعنی قبل از اسلام هم مردم وقف می‌کردند و اسلام بر روی آن صحه گذاشته و مورد تایید قرار داده است. ائمه معصومین هم موقوفات داشته‌اند و آثار آن بعضا هنوز وجود دارد.

محمدزاده ادامه داد: حوزه علمیه نجف با قدمت هزارساله خود اگر تا به امروز توانسته تولید داشته باشد چه از نظر تربیت بزرگان دینی و چه از نظر فکر و محتوا، همه این ها مدیون موقوفاتی است که برای این حوزه درنظر گرفته شده؛ نکته دوم در حال حاضر هم به عنوان مثال همین دانشگاه الازهر مصر با موقوفات صورت گرفته، دارد کارهای بزرگ اقتصادی انجام می دهد.

وی وقف در جایزه مصطفی(ص) را نشانه سلامت و ماندگاری بالای این جایزه عنوان کرد و تاکید کرد: دادن جایزه اصولا برای تحریک علمی بیشتر است و این تحریک افراد، خودش باعث تولید علم می‌شود و باعث بالا رفتن مرتبه علمی در جهان اسلام می‌شود و اینکه وقف پشتوانه اقتصادی این جایزه است، خود نشانگر سلامت و ماندگاری بالای آن خواهد شد.

ارسال نظر: