در گفتگوی «نسیم آنلاین» با مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد امام خمینی(ره) مطرح شد:

۱۵۰ هزار مددجو فاقد مسکن هستند/ برنامه کمیته امداد برای مسکن‌دار شدن همه مددجویان

کدخبر: 2068117

مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: قشر وسیعی از جمله طبقات محروم و کم‌درآمد جامعه با مشکل مسکن مواجه هستند، در حال حاضر ۱۵۰ هزار مددجو فاقد مسکن هستند.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: کمیته امداد امام خمینی به عنوان نهادی الهام گرفته از تعالیم اسلامی، رسیدگی به محرومان را در رأس اقدامات خود قرار داده است. در این نهاد خانواده‌هایی تحت حمایت قرار می‌گیرند که به دلیل مواردی از قبیل فوت سرپرست، طلاق، مفقودی یا متارکه، از کار افتادگی یا بیماری سرپرست، زندانی شدن سرپرست خانوار و نظایر آن، قادر به تامین مخارج اولیه زندگی خانواده خود نمی‌باشند، یکی از خدمات حمایتی این سازمان تأمین و تعمیر مسکن مددجویان است. مهندس ابراهیم بازیان مشاور رئیس و مدیر کل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد امام خمینی در مصاحبه با « نسیم آنلاین » در رابطه با طرح‌های این سازمان توضیح می‌دهد.

« نسیم آنلاین »: آقای مهندس! کمیته امداد چند نفر مددجو نیازمند مسکن دارد و چه مسئولیتی در راستای حل مشکل تأمین مسکن مددجویان برای خود تعریف کرده است؟

بازیان: امروزه تأمین مسکن یکی از پیچیده‌ترین مسائل در کشورمان به شمار می‌آید در حال حاضر قشر وسیعی از جمله طبقات محروم و کم درآمد جامعه با مشکل مسکن مواجه هستند، لذا کمیته امداد امام خمینی مسئله تأمین مسکن مددجویان خود را از نظر دور نداشته و در کنار سایر خدمات خود در راستای تأمین حداقل مایحتاج و نیازهای ضروری نیازمندان مورد حمایت در امر تأمین مسکن آن‌ها فعالیت و خدمات قابل توجهی داشته است، در حال حاضر ۱۵۰ هزار مددجو فاقد مسکن و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی قابل بهسازی و مقاوم سازی داریم.

« نسیم آنلاین »: آیا کمیته امداد در راستای حل مشکل مسکن کمکی از نهادهای دیگر درخواست کرده است؟

بازیان: با توجه به حجم زیاد کار ما تفاهم نامه‌ای با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تنظیم کرده‌ایم و در قالب این تفاهم نامه قرار شد ۲۰ هزار واحد مسکونی با همکاری سپاه پاسداران احداث شود که در مرحله اول آن ۵۵۰۰ واحد تا پایان سال جاری در ۷ استان کشور ساخته شده و به بهره برداری خواهد رسید و در مرحله بعد مابقی آن تا پایان سال ۱۳۹۶ به اتمام خواهد رسید. همچنین با تفاهم نامه‌ای که بین کمیته امداد و بنیاد مسکن به امضاء رسید، تسهیلات بانکی به مبلغ ۱۸ الی ۲۰ میلیون تومان برای هر واحد در نظر گرفته شد که این وام می‌تواند نقش موءثری در سامان دادن به مسکن مددجویان داشته باشد.

« نسیم آنلاین »: آیا منابع مالی کمیته امداد برای پوشش هزینه ساخت و تعمیر مسکن کفایت می‌کند؟

بازیان: با توجه به آمار قابل توجه ۱۵۰ هزار مددجوی فاقد مسکن و ۳۵۰ هزار واحد قابل بهسازی و مقاوم سازی وبا توجه به اینکه مناطق محروم وروستایی به شدت فرسوده هستند منابع دولتی و منابع اختصاصی کمیته امداد برای سامان دادن به این نیاز درشت خانواده‌های تحت پوشش و وضع موجود کفایت نمی‌کند همراهی خیرین محترم و حضور پررنگ آنان همچون گذشته هستیم.

« نسیم آنلاین »: برنامه و هدف گذاری آینده کمیته امداد در راستای تأمین مسکن مددجویان چیست؟

بازیان: با توجه به راهبرد کلیدی سرعت براقدام، وسعت در عمل و کیفیت در اجرا در «سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل» و اجرایی شدن بخش اقدام به عمل آن با کیفیت هرچه بالا‌تر ما در صدد هستیم تا مقاوم‌ترین مساکن را در کوتاه‌ترین زمان با در نظر گرفتن اولیت زنان سرپرست خانوار اجرایی کنیم. ضمن احداث و خرید مسکن در شهرو روستا، پروژه‌های ناتمامی نیز داریم که از این پروژه‌های نیمه تمام ۲۰ هزار واحد آن را تکمیل و به بهره برداری برسانیم. امسال تصمیم داریم ۵۰ هزار واحد تحت خدمات تعمیر، تکمیل و بهسازی، تعمیرات کلی، تأمین آب شرب، گازکشی و... قرار دهیم. کمیته امداد ۱۵۰هزار مددجوی فاقد مسکن داشته و در یک طرح ۳ الی ۵ ساله ۱۰۰% آن‌ها تحت پوشش مسکن قرار خواهند گرفت.

« نسیم آنلاین »: وزارت راه و مسکن در رابطه با مسکن اجتماعی برنامه‌ای را ارائه داده است؛ کمیته امداد در این مورد چه جایگاهی دارد و آیا مدد جویان این کمیته هم تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند؟

بازیان: کمیته امداد اولویت اول و یکی از مراجع رسمی مرتبط با مسکن اجتماعی است زیرا نگاه این طرح و اولویت اصلی آن دهکهای پایین جامعه می‌باشد لذا بدون مسکن حمایت از ایتام، سالمندان، زنان بی‌سرپرست و... سخت وغیر ممکن می‌باشد بنابراین مددجویان کمیته امداد از اصلیترین مخاطبان آن هستند و ما نقطه نظر‌هایمان را در این زمینه اعلام کردیم.

ارسال نظر: