گزارش کمیسیون اجتماعی درباره حادثه "پلاسکو" قرائت شد

خدادادی: اقدامات مدیریت بحران در حادثه پلاسکو باید شفاف شود/ فقدان مدیریت یکپارچه بحران

کدخبر: 2085530

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درباره حادثه پلاسکو را در صحن علنی پارلمان قرائت کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سلمان خدادادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 13 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس درخصوص حادثه ساختمان پلاسکو گفت: حادثه پلاسکو علامت سوالی در قلب شهر تهران و بسیاری از کلانشهرها ایجاد کرد، بنابراین هر چه زودتر بازسازی این سازه باید آغاز شود و نه تنها بازسازی فیزیکی بنا بلکه به مدیریت امنیت فضاهای شهری نیز باید پرداخته شود.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ساماندهی حادثه مذکور پاسخ به چندین سوال مناسب ترین راهکار است، افزود: نخستین سوال آنکه این آسیب پذیری محصول کدام فرآیند و مدیریت بوده و عوامل موثر شناسایی شده باید مشخص شوند، زیرا برج های تجاری و مسکونی بسیاری در تهران به میزان پلاسکو آسیب پذیرند.

وی دومین سوال را اینگونه مطرح کرد و افزود: چه عواملی سبب فروپاشی ساختمان پلاسکو شده است؟ مدیریت بحران در روز حادثه و روزهای پس از آن چه اقداماتی انجام داده است؟ البته اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مدیریت بحران قبل و بعد از حادثه نیز باید شفاف شوند.

خدادادی در توضیح سومین سوال مطرح شده درخصوص حادثه پلاسکو گفت: ارزیابی همه جانبه این حادثه امری ضروری است زیرا باید مشخص شود کدام سیاست های غلط سبب فقدان پیگیری های به هنگام شده است، همچنین کدام بی تدبیری در اطلاع رسانی سبب بروز این حادثه شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما معتقدیم اگر به این سوالات پاسخ داده شود و برای آن چاره اندیشی شود دیگر شاهد این نخواهیم بود که حریق در یک واحد تجاری تبدیل به فاجعه شود، زیرا این یک حادثه معمولی بود اما چه شد که به بحران ملی تبدیل شد و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد؟ این تنها یک آتش‌سوزی ساده در مغازه‌ای بود که 4 ساعت ادامه داشت و نهایتاً منجر به ریزش ساختمان شد. ما باید بررسی کنیم چه ضعفی داشتیم که نتوانستیم آتش‌سوزی یک مغازه را مهار کنیم.

خدادادی با یادآوری پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی مجلس در پی دستور رئیس مجلس، تصریح کرد: ما از روز بعد از حادثه با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقداماتی صورت گرفت که به مصوباتی در دولت منجر شد.

وی افزود: از محل منابع اداره شده سازمان تامین اجتماعی با محوریت بانک رفاه تسهیلات ارزان قیمتی را به کارگاه های خسارت دیده بپردازد، همچنین کلیه هزینه های مصدومین توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقبل گردید، افرادی که فاقد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستند از جمله خویش فرمایان، نیز مانند سایر بیمه شدگان به مدت 4 ماه از بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون 800 نفر در لیست دریافت بیمه بیکاری قرار گرفته اند، گفت: کلیه بدهی های گذشته ساختمان پلاسکو پس از بخشودگی کامل جرایم طبق قانون توسط سازمان تامین اجتماعی به مدت 5 سال تجهیز می گردد. برقراری حمایت های قانونی از بازماندگان و خانواده شهدای اتش نشان که تابع قانون سازمان تامین اجتماعی می باشند، شناسایی و انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مدیریت یکپارچه بحران و مدیریت واحد شهری گفت: چندین سال است که کشورهای دنیا مدیریت واحد شهری دارند اما ما در این زمینه همچنان با مشکل مواجه هستیم، بنابراین ضمن ابهام‌زدایی از قوانین، نیازمند طراحی نظام ایمنی کلانشهرها با اولویت شناسایی ساختمان‌های پرخطر هستیم و امیدواریم پلاسکو درسی برای همه ما باشد تا شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

ارسال نظر: