جلسه آموزشی و اطلاع رسانی IPCC در ایران برگزار شد

کدخبر: 2223077

هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC)، بدنه سازمان ملل متحد در زمینه ارزیابی علوم مربوط به تغییر اقلیم، یافته های خود را در نشست منطقه ای آموزشی و اطلاع رسانی تغییر اقلیم ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) ، بدنه سازمان ملل متحد در زمینه ارزیابی علوم مربوط به تغییر اقلیم، یافته های خود را در نشست منطقه ای آموزشی و اطلاع رسانی تغییر اقلیم امروز در تهران ارائه کرد.

این هیات همچنین برنامه کاری خود برای چرخه گزارش ارزیابی ششم (AR۶) که توسط جمهوری اسلامی ایران میزبانی می شود را ارائه کرد.

مولفان و اعضای هیات رئیسه IPCC در کارگاه هایی با حضور سیاستگزاران، متخصصان، مقامات اداری شهر، دانشمندان، نمایندگان جامعه شهری و تجارت، عموم مردم و اصحاب رسانه از ایران، همراه با شرکت کنندگانی از عراق و آذربایجان شرکت کردند.

این اجلاس به فاصله کوتاهی بعد از انتخاب مولفان توسط IPCC برای ارزیابی بعدی جامع آن -AR۶- و پیش از آغاز گزارش ویژه آن در مورد گرمایش جهانی ۱.۵ درجه ای (SR۱۵) در اکتبر ۲۰۱۸ برگزار می شود. اخیراً دو گزارش ویژه دیگر - «تغییر اقلیم و زمین» و «اقیانوس و یخ کره در یک اقلیم در حال تغییر» (SROCC) برای بازبینی و ارائه نظرات کارشناسی در دسترس است.

یوبا سوکونا معاون IPCC در این باره گفت: در این چرخه، ما در نظر داریم که به جوانب منطقه ای به شکل جامع تری بپردازیم و من امیدوارم که این اجلسا، جامعه پژوهشی را برای تولید مطالبی که بتواند در RA۶ مورد استفاده قرار گیرد، ترغیب کند.

بر این اساس دانشمندان آخرین گزارش IPCC ، گزارش ارزیابی پنجم (AR۵) را ارائه می دهند. این گزارش که یکی از مطالب اساسی توافقنامه اقلیمی پاریس (دسامبر ۲۰۱۵) است در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد. AR۵ به این نتیجه رسید که دنیا امکانات لازم برای محدود کردن گرمایش جهانی را دارد و می تواند آینده ای پایدارتر و موفق تر را نوید دهد، اما راه های دستیابی به محدود کردن گرمایش به دو درجه سانتیگراد یعنی سطح پیش از صنعتی شدن منوط به کاهش قابل توجه انتشار گازها در چند دهه آینده است.

به گفته ادوین آلدریان، معاون گروه کاری I هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) ایران با چندین چالش مرتبط با تغییر اقلیم مانند خشکسالی، موج های گرما، کمبود آب و آثار ان بر تولید غذا دست به گریبان است.

وی افزود: به هر حال، استراتژی های مناسب برای سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش خطرات ان و تولید فرصت برای ایجاد یک اینده پایدار وجود دارد.

در این اجلاس، چندین کارگاه متناسب با انواع شرکت کنندگان وجود دارد. برخی از این کارگاه ها به صورت زنده پخش خواهد شد. یک کارگاه رسانه ای و پس از آن یک مصاحبه مطبوعاتی از ساعت ۸:۰۰ الی ۹:۴۵ صبح به وقت تهران در ساختمان اصلی سازمان هواشناسی ایران در تهران برگزار شد. سپس افتتاحیه با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، داود پرهیزکار، فوکال پوینت ملی IPCC و رئیس سازمان هواشناسی ایران و یوبا سوکونا، معاون IPCC برگزار می شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: