در جریان نامگذاری معابر شهری مطرح شد:

نامگذاری های معابر پایتخت با ظرافت انجام می شود

کدخبر: 2227519

بررسی نامگذاری چند معبر و میدان در شهر تهران موضوع دستورات بعدی شورای اسلامی شهر تهران بود که مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون نامگذراری شورای شهر تهران در جریان بررسی این دستور جلسه از نامگذاری میدان بی نام با عنوان «هنر» واقع در محدوده منطقه ۲ شهرداری تهران خبر داد و گفت: این نام به این دلیل انتخاب شده است که واژه ای تک سیلابی، بدون تکرار و مناسب بوده و از نامی است که توسط شورای محل به کمیسیون پیشنهاد شده است.

وی در خصوص روند انتخاب نام در کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: آنچه امروز مشکلاتی را ایجاد کرده است این است که بعضا نامهایی در شهر بر روی ۸ یا ۹ محل نامگذاری و تکرار شده است از این روی در کمیسیون تلاش می شود که نام های بدون تکرار انتخاب شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در کمیسیون پیشنهادات از شهرداری و شورای محل دریافت شده و با توجه تک سیلابی بود، عدم تکرار و تناسب داشتن، عنوان انتخاب می شود.

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد این کمیسیون اظهار داشت: با وجود ارادت به این نام اما باید توجه داشت که تناسب نامگذاری موجب جذاب شدن و کاربردی شدن عنوان می شود از این روی خوب است که با توجه به محدوده قرار گیری عنوانی از عناصر طبیعی برای این نامگذاری انتخاب شود.

در نهایت با اجماع آراء اعضای شورای شهر تهران نامگذاری میدان با عنوان هنر به تصویب رسید.

تغییر نام ایستگاه سولقان به شهدای کن

دیگر دستور جلسه به تغییر نام ایستگاه سولقان به شهدای کن اختصاص داشت که مورد بحث و بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

حجت نظری گفت: در نامگذاری اماکن در شهر تهران کمیسیون علاوه بر بررسی پیشنهادات، بازخوردهای اجتماعی نامگذاری را نیز مورد بررسی قرار می دهد که پیشنهاد ارائه شده بر اساس عدم رضایت و اختلافات ایجاد شده به خاطر نامگذاری این ایستگاه بوده است.

وی اظهار داشت: از آنجایی که این ایستگاه در محدوده کن قرار دارد پیشنهاد شد تا این ایستگاه به نام شهدای کن نامگذاری شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا افزود: در سال گذشته تابلویی با عنوان سولقان در این محل نصب شد که موجبات نارضایتی عمومی را به همراه داشت و حتی مردم تابلو را نیز کندند.

بهار آروین عضو شورای شهر تهران بر ضرورت توجه به تداخل در نامگذاری تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد که نام کن در ایستگاه های دیگر این خط مترو بکار رفته است.

حجت نظری در پاسخ به این موضوع گفت: این ایستگاه در محدوده کن واقع شده و ۱۵ کیلومتر با سولقان فاصله دارد همچنین ایستگاه پایین دست آن با عنوان کوهسار نامگذاری شده و تداخل اسم در خط ۶ مترو وجود ندارد.

زهرا صدر اعظم نوری در مخالفت با این تغییر نام گفت: هر تغییری در نام تبعات اجتماعی را به همراه دارد و با توجه به اینکه مردم به یک نام عادت کرده اند و نباید عدم علاقه برخی به این نامگذاری دلیلی برای تغییر نام شود.

وی تاکید کرد: در نامگذاری ها باید توجه شود که هم در نامگذاری و عم در استفاده از نام ها حرکت در جهت وحدت، آرام بخشی و انسجام انجام گیرد.

سید حسن رسولی رئیس شورای استان تهران گفت: در تقسیمات کشوری تهران سه بخش آفتاب، مرکز و کن را دارد و این ایستگاه در محدوده کن واقع شده است و عنوان کن هیچ پیشوند و پسوندی ندارد.

سید محمود میرلوحی اما در همین خصوص بر اهمیت نامگذاری ایستگاههای مترو به گونه ای که موجب سردرگمی عمومی نشود تاکید کرد و عنوان داشت: واژه «کن سولقان» واژه ای مصطلح است و حتی می توان این نام را برای ایستگاه بر گزید تا ضمن جلب رضایت عمومی از دو نام در ایستگاه استفاده شود.

نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در پاسخ به این موضوعات گفت: با توجه به اینکه این ایستگاه اصلا راه اندازی نشده است نباید نگران تبعات اجتماعی تغییر نام بود ضمن اینکه در سال گذشته تابلویی برای این ایستگاه نصب شد که در همان زمان توسط اهالی کنده شد.

وی تاکید کرد: البته با این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که بیش از ۶۰ درصد زمین این ایستگاه توسط اهالی کن هبه شده است.

نامگذاری ایستگاه های خطوط مترو به صورت یکجا ارائه شود

محسن هاشمی عضو شورای شهر تهران بیان داشت: عموما در سایر کشورها به اینگونه است که پیشنهاد نامگذاری همه ایستگاههای یک خط با هم ارائه می شود.

وی گفت: به نظر می رسد توضیحات برای انجام این کار کافی نیست و با توجه به اینکه با راه اندازی این ایستگاه فاصله زمانی داریم و نیازی به عجله کردن در نامگذاری آن نداریم.

در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران این ایستگان به نام شهدای کن تغییر نام پیدا کرد.

همچنین با رای اعضای شورای شهر تهران خیابان فاقد نام در منطقه ۱۲ به نام امید نامگذاری شد.

موضوع تغییر نام کوچه بن بست حمام به شهدای چالی موضوع دستور جلسه دیگر شورای شهر تهران بود که با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید

شهدای زن در نامگذاری معابر مورد بی مهری قرار گرفته است

زهرا صدر اعظم نوری در قالب بررسی این دستور جلسه بر ضرورت توجه به زنان تاکید کرد و گفت: در ایران از جامعه زنان نیز شهدا و جانبازانی تقدیم به انقلاب شده اند و ضرورت دارد تا به آنها توجه شود این در حالی است که به نظر می رسد به شهدای زن بی مهری شده و این موضوع از حقوق اجتماعی زنان به شمار می رود.

حجت نظری در پاسخ به این موضوع از تدوین فهرست شهدای زن برای نامگذاری معابر در شهر تهران خبر داد و گفت: این فهرست به زودی به شورای شهر تهران ارائه می شود.

سیاست گذاری جدیدی برای نامگذاری در شورای پنجم تدوین شود

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص نامگذاری گفت: شورای پنجم به عنوان یک شورای متفاوت از شوراهای پیشین ضرورت دارد تا سیاست های خود برای نامگذاری معابر شهر تهران را تدوین کند.

وی اظهار داشت: در گذشته شهر تهران نامگذاری ها بر اساس وجه تسمیه آنها صورت می گرفت و هر عنوانی مفهومی داشت که از آن جمله می توان به ونک، نارمک و بسیاری نمونه های دیگر اشاره کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: نامگذاری در شوراهای پیشین روالی داشت و خوب است که این روال در این شورا مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید در نامگذاری ها به هویت های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و انقلابی توجه شود.

نامگذاری سه خیابان و یک میدان بی نام در منطقه ۲۲ آخرین دستور جلسات امروز شورای شهر تهران بودند که با تصویب اعضای شورای شهر تهران این معابر به نامهای روژان، رستگار و آینده نامگذاری شدند.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیونامگذاری شورای شهر تهران گفت: یکی از مشکلات منطقه ۲۲ شهر تهران موضوع آدرس دهی است چرا که برخی از خیابان ها و معابر این منطقه که تازه تاسیس شده اند فاقد نام می باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اظهار داشت: برای حل این مشکل کمیسیون تلاش می کند با تاکید بر اصول نامگذاری که تک سیلابی بودن، عدم تکرار و تناسب با محیط و برخواسته از نظرات اهالی محل است، نامگذاری را انجام دهد.

وی تصریح کرد: نام های انتخاب شده برخواسته از خواست اهالی که توسط شهرداری منطقه ارائه شده و مورد تائید کمیسیون قرار گرفته است به صحن شورا ارائه شده است.

وی گفت: روژان نامی کردی است به معنی روز و آفتاب و این معابر واقع در شهرک آتی ساز هستند.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران خواستار توضیح در خصوص نحوه دریافت نظرات شهروندان برای نامگذاری محلات آنان شد.

حق شناس، در پاسخ گفت: با توجه به مشکلات متعددی برای دریافت نظرات تمامی اهالی محل شورایاری ها به عنوان نمایندگان اهالی، معاونت اجتماعی منطقه و روابط عمومی به عنوان مسئولین جمع آوری نظرات مردم در کمیسیون حضور دارند.

سید محمود میرلوحی در جریان بررسی این دستور جلسه پیشنهاد استفاده از نام بزرگان علم و دانش و چهره های برتر علم و فن آوری و اماکن فاخر را مطرح کرد و گفت: قرار است که ما از زیرساخت های اجتماعی استفاده کنیم و می توانیم با استفاده از این ظرفیت برای برند سازی استفاده کنیم.

استفاده از شمارگان در نامگذاری ها مورد توجه قرار گیرد

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران نیز به طولانی شدن آدرس ها و در نتیجه آن پیچیده شدن آدرس ها اشاره کرد و خواستار ارائه راهکاری برای کوتاه تر شدن نامگذاری ها شد.

حق شناس در پاسخ به این موضوع گفت: کوتاه کردن آدرس ها و ساده سازی نامگذاری ها نگاه درستی است و کمیسیون علاقه مند به آن است اما این موضوع در تمامی نقاط شهر اجرایی نیست چرا که گاهی در نقاطی نامگذاری صورت گرفته و در معابر جدید دیگر نمی توان شرایط نامگذاری و استفاده از شمارگان را در آنها استفاده کرد.

وی همچنین تاکید کرد: وقتی خانواده ای دارای فرزند می شود اختیار دارد از میان هزاران نام یکی را انتخاب کند اما همزمان می توانند به آن خانواده بگویند چرا از چند هزار نام دیگر استفاده نکرده اید.

حق شناس ادامه داد: امروز تعدد استفاده از یک نام در نامگذاری یکی از گرفتاری های کمیسیون است از طرفی دیگر این کوچه ۱۸۰ متری است و می توان نامهای بزرگ برای آنها انتخاب نکرد.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران تاکید کرد: تک تک حساسیت های عنوان شده در صحن در کمیسیون مطرح شده است و با انجام کار کارشناسی با در نظر گرفتن تمامی ظرافت ها عناوین برای طرح در صحن شورا پیشنهاد شده است.

در نهایت این نامگذاری ها با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: