کرسی‌های آزاد اندیشی منحصر به معیار‌های رایج نباشد

کدخبر: 2229572

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: دست دانشگاه ها برای کرسی آزاداندیشی باز است و نباید منحصر به معیارهای رایج باشد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ جلسه ۱۲۴ مجمع هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از موانع و مشکلات پیش رو در برگزاری کرسی های نظریه پردازی ارائه شد و حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: دست دانشگاه ها برای برگزاری کرسی ها کاملاً باز است و نهاد های نظارتی و حسابرسی هم از این نظر مشکلی ندارند.

وی افزود: البته در این زمینه مشکل اعتبار و بودجه وجود دارد که با همکاری نهاد هایی مانند دانشگاه ها و پژوهشگاه ها این مشکل قابل حل است.

دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: استفاده بهینه از اعتبارات موجود هم باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه جلسه «دستورالعمل شناسایی و سنجش نظریات و نوآوری های علمی بر مبنای مقالات و آثار علمی معتبر» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دستورالعمل با تشریح چرایی و چگونگی سنجش نظریات و نوآوری های علمی، معیار هایی مانند احراز رتبه در جشنواره های علمی، انتشار مقالات در نشریات معتبر علمی و چاپ کتاب از نظریه علمی ارائه شده مورد اشاره قرار گرفته است.

سپس اعضا به بیان نظرات و پیشنهاد های خود پرداختند؛ که اهم آن توجه به حوزه هنر در برگزاری کرسی ها و منحصر نبودن نظریه پردازی به معیار های رایج و نوآوری در این زمینه است.

سردار قنداقی، نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی هم در این زمینه گفت: به نظر می رسد برخی از پژوهشگران در کشور هنوز در گفتمان دهه ۶۰ میلادی غرب متوقف مانده اند.

نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: در موضوع نظریه پردازی باید ارتباط علم با ثروت و قدرت از منظر جامعه شناسی علم و قدرت، مدنظر باشد.

نواوری و نظریه باید از هم تفکیک شوند

سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی هم در این زمینه بیان کرد: نباید به نظریه پردازی قید و بند های دست و پاگیر زد.

وی افزود: در مواردی مشاهده شد که یک فرد فاقد مدرک دانشگاهی در یک موضوع علمی نظریه ای را تولید و ارائه کرده است که مورد قبول همه متخصصان آن رشته قرار گرفته است.

سردار وحیدی ادامه داد: موضوع مهم بعدی تفکیک بین نظریه و نوآوری است که باید جدی تر گرفته شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران هم در این زمینه طی سخنانی گفت: اصولاً اساتید صاحب نظر تمایلی به شناخته شدن ندارند و به همین دلیل ما باید به دنبال این اساتید برویم.

مقرر شد این موضوع در شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: