در نشست بررسی عملکرد ۹ ماهه یگان حفاظ محیط زیست مطرح شد

۸۰ پاسگاه محیط‌بانی در کشور خالی است/ افزایش ۲۸۲ درصدی آمار تخلفات مجازی حوزه حیات وحش

کدخبر: 2300605

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به کمبود نیروی محیط‌بانی در کشور، گفت: ۸۰ درصد پاسگاه‌های محیط‌بانی خا لی هستند و این مسأله باعث جولان متخلفان در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست و گردشگری خبرگزاری فارس، جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست پیش از ظهر امروز در نشست خبری به ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه یگان حفاظ محیط زیست پرداخت و گفت: محیط‌ بانان بازوی اجرایی محیط زیست محسوب می‌شوند و در 9 ماهه گذشته سعی کردیم به کیفیت و کمیت حوزه محیط‌بانی بپردازیم.

وی اظهار داشت: در این مدت توانسته‌ایم یک هم‌افزایی در میان حوزه‌های مختلف دو معاونت محیط طبیعی و توسعه منابع انسانی سازمان محیط زیست با ستادکل نیروهای مسلح و ناجا برقرار کنیم تا دغدغه‌های مردم نسبت به محیط‌ بانان کاهش یابد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سال آینده سال طلایی محیط‌با نان ایران خواهد بود، ابراز داشت: تا به امروز 123 محیط‌بانان در راستای حفاظت از محیط زیست کشور جان خود را از دست داده‌اند و شهید باشقره آخرین شهید محیط‌بانی است که در پارک ملی گلستان در جریان یک درگیری با شکارچیان به درجه رفیع شهادت نائل شد.

محبت‌خانی در ادامه به ایجاد هماهنگی میان سازمان محیط زیست و ناجا اشاره کرد و گفت: در حادثه اخیر شهادت محیط‌بان گلستانی این هماهنگی صورت گرفته به بهترین نحو نمایان شد.

وی ادامه داد: 8 نفر از متخلفینی که در پارک ملی گلستان با محیط‌ بانان درگیر شده بودند پس از شهادت محیط‌بان باشقره هیچ اثری از آنها نداشتیم و توانستیم با اقدامات خاص پلیسی ظرف 48 ساعت متهمین را دستگیر کرده و متهم اصلی به قتل این محیط‌بان اعتراف کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 11 درصد از اراضی ملی کشور تحت حفاظت سازمان محیط زیست است،‌ ابراز داشت: 31 پارک ملی،‌38 اثرطبیعی ملی، 46 پناهگاه حیات وحش و 169 منطقه حفاظت شده کشور از طریق پاسگاه‌های ثابت محیط‌بانی حفاظت می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: 609 پاسگاه محیط‌بانی در کشور وجود دارد که به علت کمبود نیروی محیط‌بان نزدیک به 80 پاسگاه با وجود تامین تجهیزات لازم خالی است.

محبت‌خانی با بیان اینکه حوزه محیط‌بانی در حال حاضر 3400 نفر نیرو در اختیار دارد،‌گفت: ما نیازمند 7 هزار و 340 محیط‌بان هستیم یعنی در حال حاضر 50 درصد از ظرفیت محیط‌بانی کشور خالی است.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم ظرف 5 سال آینده ظرفیت موجود تکمیل شده و به عدد 100 درصدی برسیم به همین منظور از سال جاری 350 نفر محیط‌بان از طریق آزمون سازمان اداری استخدامی جذب سازمان محیط زیست می‌شوند و تا پیش از شروع سال 98 این تعداد در مرکز آموزش محیط‌بانی آ‌موزش دیده و به پاسگاه‌های محیط‌بانی اعزام خواهند شد.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه از سال 94 اعزام سرباز محیط‌بان به سازمان محیط زیست متوقف شده بود گفت: از امسال 92 نفر سرباز از ستادکل نیروهای مسلح در اختیار یگان قرار گرفته و قرار شده ماهانه 10 تا 20 نفر به این تعداد افزوده شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خودروهای محیط‌بانی که در سال‌های اخیر خریداری شده‌اند چینی بوده و به دلیل عدم کیفیت ظرف یکسال از بین رفته‌اند،‌اظهار داشت: براساس نظر محیط‌ بانان خودروهای پیکاپ بهترین خودروهای محیط‌بانی بودند که متاسفانه دیگر تولید نمی‌شوند اما برای حل این معضل 150 مجوز خرید خودروی خارجی دریافت کرده‌ایم.

وی در ادامه ابراز داشت: بنابر این بود که 450 موتورسیکلت با کیفیت خارجی نیز تحویل یگان حفاظت محیط زیست شود اما با افزایش قیمت ارز این تعداد تامین نشد و به جای آن 70 دستگاه خودروی دیزلی فوتن خریداری کرده‌ایم.

محبت‌خانی در ادامه گفت: برای تجهیز محیط‌ بانان همچنین 70 دستگاه موتورسیکلت از سازمان تملیکی درخواست شده است تا سال آینده به پاسگاه‌های محیط‌بانی تحویل خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از اختصاص 35 میلیارد تومان بودجه مستقل برای سال 98 به یگان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: براساس این بودجه تمامی محیط بانان و خانواده‌های آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی، بیمه مسئولیت و بیمه خانه و خانواده قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حوزه تجهیز محیط‌ بانان مواجه بودیم استفاده از تجهیزات خریداری شده در دیگر بخش‌های سازمان محیط زیست بود به همین منظور خودروهای جدید از این پس بغل نویسی می‌شوند و محل بکارگیری آنها مشخص خواهد شد.

محبت‌خانی یادآور شد: با هماهنگی‌های صورت گرفته دیگر هیچ محیط‌بانی زیر 2 میلیون تومان حقوق دریافت نمی‌کند و سعی کردیم فضای رقابتی بین استان‌ها برای در اولویت‌ قرار دادن محیط‌ بانان نسبت به دیگر نیروهای سازمان محیط زیست ایجاد کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درخصوص وضعیت قرارداد محیط‌ بانان کشور نیز ابراز داشت: در حال حاضر 370 محیط‌بان قراردادی در سازمان محیط زیست فعال هستند که هیچ مراوده مالی با این سازمان ندارند. به جز این تعداد مابقی نیروها به صورت رسمی و پیمانی فعالیت می‌کنند. با انجام مکاتبات صورت گرفته از سوی رئیس سازمان قرار است این 370 محیط‌بان قراردادی که در کل استان‌ها حضور دارند شناسایی شوند.

وی با اشاره به فوت یک محیط‌بان قراردادی در ماه‌های گذشته در استان تهران گفت: به مدیران کل استان‌ها ابلاغ شده نیروهای قراردادی‌شان را تبدیل به نیروهای ستادی کنند یا این نیروها از بدنه سازمان محیط زیست خارج شوند.

محبت‌خانی تاکید کرد: از این پس به هیچ عنوان پاسگاه محیط‌بانی به صورت انفرادی اداره نمی‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از افزایش آمار تخلفات نگهداری و خرید و فروش حیاط وحش زنده خبر داد و گفت: این آمار به 282 درصد افزایش یافته است.

وی به برگزاری جلسه مشترکی با پلیس فتا در این زمینه اشاره کرد و گفت: جرائمی که در فضای مجازی به صورت تاکسی‌درمی، زنده و تصاویر حیوان آزاری انجام می‌گیرد از این پس با همراهی پلیس فتا رصد خواهد شد.

محبت‌خانی با اشاره به کشف 140 قطعه پرنده شکاری گران قیمت به ارزش 4 میلیارد تومان در هرمزگان و همچنین کشفیات اخیر صورت گرفته در استان‌ بوشهر، اظهار داشت: حق ‌الکشف محیط‌ بانان از سال 94 پرداخت نشده و این مساله باعث بی‌انگیزگی میان آنان شده است و به دنبال پرداخت این حق‌الکشف هستیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از فیلتر شدن دو سایت معروف خرید و فروش کالا به دلیل تبلیغ خرید حیات‌وحش خبر داد و گفت : با همراهی پلیس فتا متخلفان حوزه حیاط وحش در فضای مجازی شناسایی و با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: