فارس گزارش می دهد/

میان ابتکار و انجمن جامعه شناسی ایران چه می‌گذرد؟

کدخبر: 2314452

ادعای معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری از کاهش زمان گفتگوی درون خانواده ایرانی به بیست دقیقه بهانه ای برای تصویب طرح ملی گفت وگوی ملی خانواده در ستاد ملی خانواده با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران شد، طرحی که درابهام کامل بودجه دریافت می کند.

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس ، ستاد ملی زن و خانواده در بهمن ماه سال 89 در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک ستاد فرابخشی و به ریاست رئیس جمهور برای هماهنگ کردن نهادهای متعدد حوزه زنان و با هدف تقویت و تحکیم نهاد مقدس خانواده و پاسداری از قداست آن، استوار ساختن روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی و حفظ و ارتقای جایگاه زنان در تراز جمهوری اسلامی تشکیل شد.

این ستاد که قرار شد برنامه‌ریزی سیاست‌های اجرایی حوزه زنان و خانواده را برعهده داشته باشد در دولت دهم 6 جلسه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل داد. نتیجه برگزاری این 6 جلسه در مجموع، تصویب 13 مصوبه بود که دولت و دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای این مصوبات بودند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم جلسات ستاد ملی زن و خانواده به طور کامل تعطیل شد. طی این سال‌ها شهیندخت مولاوردی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وقت بارها وعده برگزاری این نشست را با حضور رئیس‌جمهور داد اما در نهایت دولت یازدهم هم به پایان رسید و خبری از برگزاری جلسه ستاد با یا بدون حضور رئیس‌جمهور نشد.

با این وجود، تلاش‌هایی برای قرار گرفتن ستاد ملی زن و خانواده در برنامه ششم توسعه صورت گرفت و در نهایت در ماده 101 برنامه ششم مصوب شد که ستاد ملی زن و خانواده با تشکیل جلسات مستمر عهده‌دار وظایف خود گردد و گزارش جلسات را هر 6 ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

*تشکیل مجدد ستاد ملی خانواده پس از 6 سال با طعم شاخص‌های غربی

پس از تعطیلی‌های فراوان ستاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها جلسه این ستاد بعد از چند سال توسط معصومه ابتکار معاونت امور زنان و خانواده در سال 96 در روز زن با حضور رئیس جمهور و وزرای ورزش، دادگستری، آموزش‌وپرورش و بانوان نماینده مجلس برگزار شد و این جلسه به تحلیل کارشناسان نتایجی چون تصویب شاخص‌های غربی در حوزه عدالت جنسیتی را در پی داشت چرا که اعضای جلسه درخواست کردند تا شاخص‌های عدالت جنسیتی بر اساس شاخص‌های بین‌المللی تنظیم شود، درحالیکه در ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه عنوان‌شده است،‌ معیارهای خانواده باید بر اساس موازین اسلامی باشد.

*زمان گفت وگو در خانواده‌های ایرانی به 20 دقیقه کاهش یافته است؟

در همان سال 96 معصومه ابتکار از طرح گفت وگوی ملی خانواده نام برد و آن را از اولویت‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برشمرد. طرحی که ادعا می‌شد جهت کاهش برخی فاصله‌ها و شکاف‌های درون خانواده و درون نسل‌ها به میدان آمده است.

به دنبال آن ابتکار بدون استناد به هیچ آمار و تحقیقات متقنی مدعی شد زمان گفت وگو در خانواده‌های ایرانی به 20 دقیقه کاهش یافته که در بسیاری از اوقات به سوءتفاهم یا تنش می‌انجامد!

*اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده ستاد ملی خانواده با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران

اما در جلسه‌ مورخ یکشنبه 5 اسفند 1397 عنوان شده که اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده ستاد ملی خانواده با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران، در 31 استان و 50 شهر پیاده شده و گزارش‌های تفصیلی فاز 1 و 2 اجرای این طرح، در ستاد ملی خانواده ارائه خواهد شد.

در ادامه پیش‌نویس این جلسه ضرورت تامین بودجه در سال‌های آینده و چگونگی همکاری دستگاه‌ها به جلسه آتی ستاد ملی خانواده موکول گشته است.

*انجمن جامعه‌شناسی ایران؟ با کدام صلاحیت؟

آنچه در این میان سوال برانگیز است این است که چرا خانم ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای اجرای طرح‌ها در ستاد ملی خانواده وارد تفاهم‌نامه و همکاری با انجمن جامعه شناسی ایران شده است؟

بررسی سایت انجمن جامعه‌شناسی ایران هم حکایت از عقد تفاهم‌نامه و همکاری انجمن با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دارد، گزارش‌ عملکرد اعضاء این انجمن که یک انجمن غیرانتفاعی است و در سال 1370 تاسیس شده، حکایت از لیبرالیسم عمیق آنها دارد ( که در گزارش های آتی به آن اشاره خواهیم کرد)

پس این سوال مطرح می‌شود که انجمن جامعه شناسی ایران با کدام صلاحیت و براساس چه شاخصی از سوی معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امکان ورود و دخالت در امور خانواده را پیدا کرده است؟

*پیوند عمیق معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با انجمن جامعه‌شناسی ایران

آنچه در این میان تامل برانگیز است، فعالیت چشمگیر گروه جامعه شناسی زنان و جنسیت و حلقه مطالعات اجتماعی زنان نسبت به دیگر گروه‌های انجمن جامعه شناسی ایران است.

نکته مهمتر ارتباط عمیق و روزافزون معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان یکی از دستگاه‌های حاکمیتی با انجمن جامعه‌شناسی ایران است.

در همین رابطه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در مصاحبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متعدد به همکاری این معاونت با انجمن جامعه‌شناسی ایران در طرح گفتگوی ملی خانواده اذعان داشته و از در اختیار گذاشتن اطلس وضعیت زنان و خانواده کشور به جامعه‌شناسان خبر داده است.

حسین سراج‌زاده رئیس این انجمن غیرانتفاعی توسط معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در قامت مسئولان دستگاه‌های دولتی در جلسات دولت حضور یافته و در نشست مشاورین وزراء، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و مدیران کل امور زنان و خانواده استان‌ها با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در تاریخ 25/2/1397 از همکاری نزدیک این انجمن در دو طرح «گفتگوی ملی خانواده» و «سیاستگذاری در خصوص خوابگاه‌های دختران دانشجو» خبر داده است.

جالب تر اینکه شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی و معاون سابق رئیس جمهور درامور زنان و خانواده از ارتباطات عمیق معاونت امور زنان با انجمن سخن گفته که نشانه پیوند عمیق فکری آنها است.

*سوسن باستانی، نائب رئیس انجمن و معاون خانم ابتکار

سوسن باستانی که هم اکنون معاونت بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را بر عهده دارد و در رکاب معصومه ابتکار مشغول فعالیت است نائب رئیس انجمن جامعه شناسی ایران نیز هست.

*بین ابتکار و انجمن جامعه شناسی ایران چه می‌گذرد؟

منظور معصومه ابتکار از سپردن طرح‌های مختلف از جمله طرح گفت وگوی ملی خانواده به انجمن جامعه‌شناسی ایران با این سوابق روشن چیست؟ چرا این انجمن اجازه ورود به مسائل خانواده در 31 استان کشور را پیدا کرده است؟

سایت انجمن به دریافت بودجه‌ برنامه‌های خود از جمله طرح گفتگوی ملی خانواده در استان‌های مختلف اذعان دارد پس چرا در پیش نویس جلسه ستاد ملی خانواده مورخ 5/12/97 بر ضرورت تامین بودجه در سال‌های آینده تاکید شده است؟

آیا می‌توان این گمانه را مطرح کرد از آنجایی که معاون ابتکار نائب رئیس انجمن است، قصد دارند با دریافت بودجه از رئیس جمهور آن را در حلقه خود نگاه دارند؟

اما سوال کلیدی این است که اساسا طرح گفت وگوی ملی خانواده چیست؟ آیا مردم ایران حق ندارند به شکل واضح و بی‌پرده از محتوای آن باخبر باشند؟ آیا آموزش‌هایی که در این طرح به مردم می‌دهند نباید منبع آموزشی مشخص داشته باشد؟ تسهیلگران این آموزش‌ها چه کسانی هستند؟ بر چه اساسی آموزش دیده‌اند و مبتنی بر کدام شاخص‌ها گزینش شده‌اند؟ انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: