داروسازان جایزه ۳ درصدی صادرات می‌گیرند

کدخبر: 893718

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اعلام کرد؛ این معاونت به شرکت‌های داروسازی که بتوانند محصولات خود را صادر کنند، جایزه ۳ درصدی صادرات اعطاء می‌کند

به گزارش «نسیم»،‌ سورنا ستاری در جلسه هم‌اندیشی نقش نوآوری در صنعت دارو، گفت: برخی از پژوهشگاه هایی که به عنوان مراکز علمی فعالیت می کنند با توجه به مدل قدیمی تحقیق و توسعه، کارایی چندانی برای سیستم های پژوهشی جدید ندارند .

وی افزود: تغییر سیستم های پژوهشی در کشور یک نیاز است و باید به آن توجه شود؛ زیرا با سیستم های موجود نمی توانیم به موفقیت در حوزه های پژوهشی برسیم. به عنوان مثال یک پژوهشگاه در کشور با قدمت 90 سال وجود دارد که در حال حاضر با ساز و کارهای پژوهشی و تولیدی موجود نتوانسته است داروی مورد نیاز مردم را تامین یا واکسن مورد نیاز کشور را تهیه کند .

دکتر ستاری تصریح کرد: در واقع امروز نیاز به روش های نوین پژوهشی داریم و باید روش های قدیمی را از سیستم علمی کشور حذف کنیم .

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری با اشاره به تنوع سلایق پژوهشی در کشور گفت: این سلایق نیاز به روش های پژوهشی جدید دارد و باید در این زمینه اقدامات اساسی داشته باشیم .

* هنر ما رفع موانع قانونی بر سر راه پژوهش است

وی درباره جایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد: معاونت ما صرفا برای هم افزایی و برقراری ارتباط با دانشگاه ها، مراکز علمی، نخبگان و نهادهای ذیربط تشکیل شده است و ساختار بزرگ و کلانی ندارد. بنابراین هنر ما در کوچک بودن و چابکی و استفاده از ظرفیت های موجود درکشور است. هنر ما رفع موانع قانونی موجود بر سر راه پژوهش و علم است .

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: زمانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق است که 15 میلیارد دلار بودجه داشته باشد و با این پول بازار نفت، کشاورزی، صنعت و غیره را پوشش و منابع مالی آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد .

دکتر ستاری افزود: هرچه بخش خصوصی به ما نزدیک تر شود و نیازهای خود را با ما در میان بگذارد کار ما ساده تر می شود و بهتر می توانیم نیازهای آنها را مرتفع کنیم و تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم .

* برای جذب نخبگان آماده پرداخت حقوق به آنها هستیم

وی با اشاره به اهمیت جذب نخبگان در کشور گفت: معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان آمادگی دارد پرداخت دو سال حقوق آنها را به عهده بگیرد تا آنها در دستگاه ها و مراکز علمی مختلف جذب شوند تا از کشور خارج نشوند .

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اهمیت جذب نخبگان در کشور ابراز کرد: از آبرو و حیثیت خودمان مایه می گذاریم تا نخبگان را از دست ندهیم و برای آنها در داخل کشور اشتغال ایجاد کنیم .

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت شرکت های داروسازی اظهار کرد: نگاه ما به شرکتهای داروسازی تولید اشتغال و نگاه اقتصادی است که اگر بتوانند در این دو حوزه خوب عمل کنند موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد .

* به داروسازان جایزه 3 درصدی صادرات پرداخت می شود

دکتر ستاری در این راستا با اشاره به جایزه معاونت برای شرکت های داروسازی گفت: 3 درصد جایزه صادراتی برای شرکت های داروسازی که بتوانند محصولات خود را صادر کنند در نظر گرفته ایم .

وی در باره اهمیت ثبت دارو در اروپا بیان کرد: از آنجا که ثبت دارو در اروپا برای ما بسیار مهم است این موضوع از طریق مذاکره با یکی از شرکت ها در حال پیگیری است .

دکتر ستاری افزود: ثبت دارو در اروپا حداقل یک میلیارد تومان هزینه دارد اما ارزش افزوده آن میلیون ها دلار است و باید از این فرصت استفاده لازم ببریم .

به گفته دکتر ستاری، داروهای ما توان فروش در عراق و افغانستان و چند کشور منطقه را دارند و تاکنون هم اقلام دارویی نیز در کشور روسیه به فروش رسیده است که این موضوع، یک اتفاق خوب علمی برای کشور ما است .

* نگاه مثبت دولت به صنعت دارو

وی خطاب به دست اندرکاران و مدیران موسسات و شرکت های دارویی حاضر در نشست اظهار کرد: از شما می خواهم از فرصت های ایجاد شده استفاده کافی ببرید. امروز دولت نگاه مثبتی به صنعت دارو دارد بنابراین زمان را ازدست ندهید زیرا ممکن است با یک تغییر کوچک در آیین نامه ها این فرصت های مغتنم از دست برود. برای همین از همه شما درخواست می کنم حرف های قدیمی و مشکلات گذشته را کنار بگذارید و همه برای پیشرفت علم و فناوری تلاش کنیم .

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: متاسفانه برخی پژوهش در کشور را یک نوع دردسر می دانند در حالیکه پژوهش یک کار درآمدزا است .

وی در پایان با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه داروها در کشور نیز اهمیت دارد، بیان کرد: در حال حاضر در زمینه تامین مواد اولیه داروها مشکلاتی وجود دارد که باید با همفکری و هماهنگی همه حوزه های دیگر در بخش صنعت دارو برای رفع آن چاره ای بیندیشیم. بنابراین معاونت علمی و فناوری در این راستا آمادگی همه گونه همکاری و حمایت را دارد .

به گزارش «نسیم»، در این جلسه نمایندگانی از بانک های دولتی و خصوصی، شرکت های داروسازی، پژوهشکده های علمی و بنگاه های معتبر اقتصادی حضور داشتند و به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

ارسال نظر: