لایحه "مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" تدوین شد

کدخبر: 905651

معاون حقوقی و امور مجلس وزیرعلوم در گفتگو با «نسیم» گفت: لایحه "مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" در وزارت علوم تدوین شده و به زودی به هیأت دولت ارسال میشود تا برای تصویب به مجلس ارائه شود

سعدالله نصیری قیداری با بیان اینكه لایحه "مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" در دو حوزه "دانشجویان و اساتید" و "بنگاه‌ها و موسسات" تدوین شده است، افزود: اگر شخصی مبادرت به تقلب در انجام فعالیت های پژوهشی از قبیل رساله، پایان نامه و مقاله كه جزء تكالیف آموزشی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است کند، طبق این لایحه با آن فرد برخورد خواهد شد و مجازات این فرد درجه 7 مندرج در ماده 19 قانون مجازات اسلامی است.

وی بیان داشت: اگر موسسه، بنگاه و یا شركتی اقدام به خرید و فروش پایان نامه و مقاله كند به مجازات درجه 7 مندرج در ماده 19 قانون مجازات اسلامی محكوم می شود و فعالیت موسسه تا زمان صدور حكم متوقف می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با بیان اینكه محل ارتكاب جرم موسساتی كه اقدام به خرید و فروش پایان نامه و مقاله می كنند باید از سوی وزارتخانه های علوم و بهداشت تعیین شود، گفت: پس از این مرحله، مراجع قضایی اقدام به پلمپ این موسسات خواهد كرد.

نصیری قیداری با بیان اینكه در درون آموزش عالی با خلأ قانونی در حوزه تقلب علمی روبرو نیستیم گفت: در حوزه تقلب علمی برای دانشجویان قرار است دو بند به مقررات كمیته انضباطی دانشجویان اضافه كنیم كه اگر دانشجویان اقدام به تقلب علمی كنند و وظایف خود را به غیر واگذار كنند، در كمیته انضباطی با آنها برخورد شود كه اضافه شدن این دو موضوع بر عهده وزرای علوم و بهداشت است.

وی با اشاره به تصویب بند 18 ماده 7 مقررات انضباطی اساتید در مجلس شورای اسلامی گفت: این بند در مجلس هشتم به تصویب رسیده است كه مربوط به اساتید متخلف است.

ارسال نظر: