سختی کار معلمان "چند معلولیتی و چند پایه" افزایش می‌یابد

کدخبر: 929299

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر، تنها "یک پنجم" هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی توسط دولت و مابقی آن توسط خانواده‌های این دانش‌آموزان پرداخت می‌شود

مجید قدمی در گفتگو با «نسیم»، با اشاره به اینکه مرحله پایانی "طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان" در حال انجام است، اظهار داشت: آمار دقیق دانش‌آموزانی که باید به مدارس عادی یا استثنایی بروند، اول مهر اعلام می‌شود .

وی ادامه داد: دانش‌آموزان بعد از ورود به مقطع ابتدایی در مدارس استثنایی، اگر توانایی خود را در طی سال نشان دهند، به پایگاه سنجش منتقل و در صورتی که ضریب هوشی آنها بالای 70 باشد، دوباره به مدارس عادی ارجاع می‌شوند.

قدمی با بیان اینکه در سال تحصیلی 93 -92 حدود 73 هزار دانش‌آموز استثنایی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی جدید، این رقم به حدود 75 هزار نفر خواهد رسید .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جمعیت دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری را 38 هزار نفر در کشور اعلام کرد و گفت: کل جمعیتی که به نحوی تحت پوشش خدمات سازمان قرار دارند (مدارس استثنایی و طرح تلفیقی)، 110 تا 115 هزار نفر است .

وی با اعلام اینکه تاکنون 95 درصد از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی توزیع شده است، اظهار داشت: در سال گذشته در همین زمان تنها 30 درصد کتاب‌ها ارسال شده بود، اما امسال خوشبختانه توزیع و ارسال کتاب های دانش آموزان با سرعت بیشتری صورت گرفت .

* هزینه تحصیل دانش آموز استثنایی چهار برابر دانش‌آموز عادی است/ الکترونیک شدن طرح سنجش از سال آینده

قدمی با بیان اینکه هزینه‌ تحصیل یک فرد در مدارس استثنایی چهار برابر یک دانش‌آموز عادی است، افزود: این تفاوت به این دلیل است که در هر کلاس استثنایی تعداد شش تا 10 دانش‌آموز تحصیل می‌کنندغ در حالی که در مدارس عادی در هر کلاس 30 دانش‌آموز وجود دارد .

معاون وزیر آموزش و پرورش، آمار نیروی انسانی مدارس استثنایی کشور را 21 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این دسته از معلمان از سختی کار و سنوات با ضریب 1.2 برخوردار هستند، اما در نظر داریم برای معلمانی که در مدارس چند معلولیتی و چندپایه مشغول هستند، سختی کاری بیشتری نسبت به سایر معلمان اختصاص دهیم که البته شورای حقوق و دستمزد باید در این باره تصمیم نهایی را بگیرد .

وی همچنین درباره سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی نیز اظهار داشت: تلاش ما این است که سرویس دانش‌آموزان استثنایی را رایگان کنیم و سهم پرداختی دولت را افزایش دهیم؛ اما در حال حاضر "یک پنجم" حق سرویس دانش‌آموزان توسط دولت و مابقی توسط اولیای این دانش‌اموزان تامین می‌شود.

قدمی با بیان اینکه سنجش تحصیلی دانش‌آموزان از سال آینده به صورت کاملا الکترونیک انجام می‌شود، گفت: از سال آینده این امکان وجود دارد که خانواده دانش‌آموزان از منزل خود نسبت به پر کردن فرم سنجش اقدام کنند.

ارسال نظر: