۸۰۰ گونه گیاهی کشور وارد چرخه صنعت شد

کدخبر: 933906

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از میان گونه‌های گیاهان دارویی شناسایی شده در کشور، تاکنون بیش از ۸۰۰ گونه به مرحله صنعتی وارد شده و از آنها محصول تولید شده است

به گزارش «نسیم»، علی وطنی با اشاره به افتتاح "دومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران" با بیان اینکه این نخستین نمایشگاهی است که بعد از ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری برگزار شده است، گفت: برگزاری این نمایشگاه نشان از آن دارد که کشوری چون ایران با این اقلیم و آمایش زمین و شرایط آب و هوایی و مسأله‌ای به نام خشکسالی و کم آبی، چنین محصولاتی را در کشور تولید کرده که کمترین آب را می‌خواهد .

وی افزود: کشور ما ایران، غنی از وجود چنین اراضی حاصلخیزی است که این امر یک مزیت برای ما به شمار می‌رود؛ از طرف دیگر، وجود دانش‌آموختگان فراوانی که در عرصه کشاورزی و باغبانی و دارویی داریم، وضعیت کشور ما را نسبت به سایر کشورها متمایز کرده است .

وطنی برگزاری این نمایشگاه را بازاری برای ظهور و بروز توانمندی همه دانش‌آموختگان کشور در عرصه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دانست و افزود: به اندازه عرصه کل کشور، فضا برای فعالیت دانش آموختگان این عرصه وجود دارد و این نمایشگاه مصداقی بر این مدعاست .

به گفته معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر حمایت‌های مالی در قالب تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان پشتوانه قوی برای دانش‌آموختگان این حوزه به شمار می‌رود؛ از این رو می‌طلبد تا با مساعدت و هم‌افزایی با دانشگاهیان و تجمیع اساتید دانشگاه شعار "اقتصاد مقاومتی" عملی شود .

وطنی محصولات ارائه شده در این نمایشگاه را حاصل کشف و شناسایی بیش از دو هزار گونه دارویی یا گیاهان دارویی در کشور دانست و گفت: از تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده در کشور، بیش از 800 گونه از آنها به مرحله صنعتی رسیده و از آن محصول تولید شده است .

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ارائه شده در نمایشگاه امسال، در طول اعصار و قرون به صورت خام در پهنه و عرصه مزارع کل کشور وجود داشته است، اما از زمانی که این‌ها با استفاده از دانش علمی کشف شدند، خام‌فروشی متوقف شد و ما به توانمندی تولید محصولات گیاهی دست یافتیم .

وطنی با بیان اینکه امروز با استفاده از دانش است که می‌توانیم ابتدا خواص را کشف و بعد آن را با استفاده از فناوری به صنعت تبدیل کنیم، یادآور شد: هم اکنون در کشور با استفاده از گیاهان دارویی، محصولاتی تولید می‌شود که آن محصولات قابلیت مصرف داخلی و صادرات را دارد و در نهایت ایجاد اشتغال کرده است .

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از هفتم تا 10 مهرماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برپا شده است؛ این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقه‌مندان است.

ارسال نظر: