نقوی حسینی: طرح "واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان غیردولتی" عجولانه است

کدخبر: 936538

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان این مطلب گفت: "کنار گذاشته شدن نیروهای متخصص و متعهد و بکارگیری نیروهای آزاد دلخواه مؤسس و مدعی شدن آن‌ها برای استخدام در سال‌های بعد" از آسیب‌های طرح است

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با «نسیم»، با ارزیابی و نقد و بررسی طرح "واگذاری مدارس دولتی به موسسان مدارس غیردولتی" (به عنوان یکی از محورهای بسته حمایتی مدارس غیردولتی)، با بیان اینکه این طرح و با این شیوه، برای نظام تعلیم و تربیت تحقیرآمیز است، گفت: طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی طرح جدیدی نیست؛ چرا که مشابه همین طرح در دولت اصلاحات هم توسط وزرای آموزش و پرورش مطرح شد .

نقوی حسینی ادامه داد: این نکته گفتنی است که طرحی که در آن دوران مطرح بود بهتر و کارشناسی‌تر از طرح فعلی بود؛ چرا که در طرح قبلی، مدارس دولتی به همان مدیران و معلمان موجود در مدرسه واگدار می‌شد، اما در طرح فعلی که یکی از هفت محور بسته حمایتی مدارس غیردولتی محسوب می‌شود، مدرسه به همراه مدیر و معلم به موسسان مدارس غیردولتی واگذار می‌شود .

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، با بیان اینکه نگاه مؤسسان مدارس غیردولتی به این مدارس عموماً‌ یک نگاه اقتصادی است، افزود: مبنای اصلی این طرح، برخواسته از نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش است. در اینجا نگاه به مدارس دولتی مانند یک سوپرمارکت و یا مرکز خرید است؛‌ بنابرین مؤسسی که این مدارس را در اختیار می‌گیرد، برای منافع خودش به اصطلاح از سر و ته مسائل می‌زند و با این اقدام شاهد پایین آمدن کیفیت آموزش خواهیم بود؛ چرا که به طور مثال، از معلمانی استفاده خواهد کرد که پایین‌ترین حق‌الزحمه را دریافت می‌کنند.

نقوی حسینی با تأکید بر اینکه نباید به مدارس به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه شود، گفت: این طرح با بهره‌گیری از مشارکت و حضور مردم در مدارس که یکی از سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش است، تطابق و ارتباطی ندارد؛ البته مردم و اولیا باید از مدارس حمایت کنند و حتی مدرسه‌داری کنند، اما در چارچوب ضوابط و مقررات، نه اینکه مدارس را واگذار کنیم .

* شتابزدگی در اجرای طرح/ فراکسیون فرهنگیان اجرای این طرح را به نفع آموزش و پرورش نمی‌داند

وی "عجله و شتابزدگی" را از دیگر نقاط ضعف این طرح عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان غیردولتی، کنار گذاشته شدن معلمان متخصص و متبحر در امر آموزش و استفاده از معلمانی است که آموزش ندیده‌اند یا تعهد و تخصص لازم را ندارند؛ بر این اساس، ممکن است اجرای این طرح نارضایتی والدین و خانواده‌ها را در ادامه به دنبال داشته باشد .

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه ممکن است نیروهای آزادی که در این طرح استفاده می‌شوند، بعداً ادعای استخدام کنند، گفت: این موضوع یکی دیگر از مشکلات جانبی این طرح است. برای اینکه شاهد اتفاقاتی مانند بلاتکلیفی مربیان پیش‌دبستانی در سال‌های بعد نباشیم، باید این طرح اصلاح شود.

نقوی حسینی در پایان خاطرنشان کرد: سایر اعضای فراکسیون فرهنگیان هم این طرح را با مشکلات و نقاط ضعف فراوانی ارزیابی می‌کنند و به نوعی ادامه اجرای آن را به نفع نظام تعلیم و تربیت نمی‌دانند.

ارسال نظر: