رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی: ۹۵درصد حوادث حین کار قابل پیشگیری است

کدخبر: 954733

رئیس‌زاده در نشست بررسی چالش‌های HSE کشور: سالانه ۲.۳ میلیون نفر در جهان بر اثر حوادث حین کار جان خود را از دست می‌دهند/ تلفات حوادث حین کار بیشتر از تلفات بیماری ایدز است، اما هیاهو برای ایدز بیشتر است

به گزارش «نسیم»، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در نشست بررسی چالش‌های HSE (فرهنگ ایمنی، بهداشت و محیط زیست) کشور اظهار کرد: به موضوع HSE در کشور به صورت مناسب و جدی پرداخته نشده است در حالی که رقم کشته شدگان ناشی از حوادث در حین کار رقمی قابل توجه است.

وی افزود: اگر مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز در دنیا در یکسال نزدیک به 1.5 تا 2 میلیون نفر است را با مرگ و میر ناشی از حوادث در حین کار که نزدیک به 2.3 میلیون نفر در سال است مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که هیاهوی تلاش برای پیشگیری از بیماری ایدز به مراتب بیشتر از هیاهو و تلاش برای کاهش حوادث در حین کار است.

رئیس‌زاده تاکید کرد: پرداختن به موضوع HSE و پیشگیری از حوادث مرتبط با آن نوعی سرمایه‌گذاری است چرا که 95 درصد حوادث در حین کار قابل پیشگیری هستند در حالی که در بیماری‌ها مسائلی همچون واگیر و ژنتیک مطرح است و در بسیاری از موارد غیر قابل پیشگیری هستند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی افزود: پیشگیری و درمان حوادث در حین کار یک سرمایه‌گذاری انسانی است چرا که افراد حادثه‌دیده در حین کار بخش زیادی از عمر مفید خود را از دست می‌دهند در حالی که افراد بیمار بخش زیادی از عمر مفید خود را در هنگام مرگ پشت سر گذاشته‌اند چرا که سرطان بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد:‌اگر چه درمان این افراد وظیفه ماست اما با وجود هزینه سنگین و درمان این افراد در قیاس با پیشگیری از وقوع حوادث و نتایج مثبت ناشی از آن کار خاصی انجام نداده‌ایم چرا که بیشتر قربانیان حوادث در حین کار را قشر مولد جامعه تشکیل می‌دهند.

رئیس‌زاده افزود:‌بر اساس آمار سازمان تامین اجتماعی اگر شرکتی یک ریال برای پیشگیری از حوادث در حین کار هزینه کند 2.2 ریال تا 5 ریال بازگشت سرمایه دارد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تاکید کرد:‌برای بالا بردن HSE و ارتقای آن باید صاحب نظران را در کنار یکدیگر جمع کرد و سازمانی به نام HSE تشکیل داد تا قوانین را رصد کند از حقوق مالی و معنوی افراد دخیل در رشته حمایت کرده و از ورود افراد غیر متخصص به این حوزه ممانعت کند.

ارسال نظر: