دریافت جریمه انصراف از تحصیل در موسسات غیرانتفاعی قانونی نیست

کدخبر: 973535

گزارش «نسیم» از تخلفات برخی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در دریافت وجه از دانشجویان انصرافی/ مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم: دریافت این مبالغ، غیرقانونی است

گروه اجتماعی خبرگزاری «نسیم» - زهرا ساختمانیان : دریافت جریمه با مبالغ سنگین برای دانشجویانی که از تحصیل در موسسات غیرانتفاعی انصراف داده‌اند مشکل جدیدی است که دانشجویان این موسسات با آن مواجه هستند و این روند درحالی در موسسات غیرانتفاعی بروز پیدا کرده است که طبق گفته مسئولان وزارت علوم دریافت جریمه نقدی به عنوان جریمه انصراف از تحصیل غیرقانونی است.

بروز چنین مشکلاتی در موسسات غیرانتفاعی این روزها حکایت از عدم شفافیت مباحث مالی و بودجه‌ای دارد تا این موسسات که با مشکلات زیادی چون کمبود زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی، کمبود دانشجو و خالی ماندن ظرفیت‌ها و بسیاری مباحث دیگر مواجه هستند مشکلی بر مشکلات آنها اضافه شود.

تعدادی از دانشجویان موسسات غیرانتفاعی که به دلایل مختلف از تحصیل خود در این موسسات انصراف داده‌اند از پرداخت جریمه‌های چند صد هزار تومانی به دلیل انصراف از تحصیل خود گلایه دارند این درحالی است که این افراد شهریه های متغیر و ثابت خود را در ابتدای ترم تحصیلی به دانشگاه پرداخت کرده‌اند.

کارن ابری نیا، مدیرکل دفتر آموزش های آزاد و غیردولتی وزارت علوم معتقد است طبق آیین‌نامه‌های موجود، این موسسات نمی‌توانند مبالغی را به عنوان جریمه از دانشجویان خود که از تحصیل انصراف داده‌اند دریافت کنند و اگر چنین موضوعی رخ دهد با اعلام دانشجویان این نوع موارد در دفتر آموزش‌های آزاد و غیردولتی وزارت علوم پیگیری می‌شود.

وی در این خصوص گفت: دانشجویانی که از تحصیل در موسسات غیرانتفاعی انصراف داده‌اند و موسسات مبالغی را به عنوان جریمه از آنها دریافت کرده است باید به دفتر آموزش‌های آزاد و غیردولتی وزارت علوم مراجعه کنند و طی نامه‌ای موضوع را اطلاع دهند و ما به طور حتم این نوع مشکلات را پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد و غیردولتی وزارت علوم خاطرنشان کرد: موسسات نمی‌توانند وجهی به عنوان جریمه از دانشجویانی که انصراف داده‌اند دریافت کنند و این کار قانونی نیست.

اظهارات مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد و غیردولتی در حالی است که بر اساس رفتار برخی موسسات غیرانتفاعی، دانشجو برای انصراف قطعی و دریافت نامه انصراف ابتدا مجبور است مبالغ درخواستی را به دانشگاه بپردازد و سپس اگر شکایتی دارد به وزارت علوم مراجعه کند تا شاید به شکایتش رسیدگی شود.

* از کاهش ظرفیت پذیرش تا انحلال موسسه در انتظار متخلفان

رسیدگی به شکایت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات دانشجویان باشد، بازدارندگی و جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی ضروری است اما باید دید چه مجازاتی در انتظار این موسسات متخلف است؟

ابری نیا درخصوص نحوه رسیدگی به تخلفات موسسات غیرانتفاعی نیز گفت: تذکر به موسسات غیرانتفاعی بستگی به میزان تختلفات آنها دارد در موارد اولیه تخلف تنها تذکر داده می‌شود و درصورت تکرار تخلف این موضوع مورد توجه دفتر آموزش‌های آزاد و غیردولتی وزارت علوم قرار می‌گیرد و در مراحل بعدی مربوط به توسعه رشته و تعداد جذب دانشجو تذکرات این دفتر برای موسسات اعمال می‌شود.

وی تاکید کرد: تخلفات موسسات غیرانتفاعی در کمیسیون ماده 9 مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که تخلفات موسسات زیاد باشد در صورت حکم این کمیسیون ممکن است ظرفیت پذیرش دانشجو در موسسه صفر و یا در برخی موارد تخلفات منجر به انحلال موسسه شود.

ارسال نظر: