معاون علمی رئیس‌جمهور: آماری از خروج نخبگان از کشور نداریم

کدخبر: 995766

سورنا ستاری گفت: حدود ۱۳ هزار پرونده در بنیاد ملی نخبگان وجود دارد که سالانه چهار هزار نفر از تسهیلات بنیاد استفاده می‌کنند/ در خصوص مرکز ملی فضایی هنوز بودجه‌ها مشخص نشده است

به گزارش خبرنگار «نسیم» سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص مرکز ملی فضایی هنوز بودجه‌ها مشخص نشده اما برنامه‌ها طبق روال پیش می‌رود اما برای انجام پروژه‌های جدید باید از بودجه معاونت هزینه کنیم. وی در خصوص آمار خروج نخبگان گفت: هیچگاه آماری به نام خروج نخبگان نداشتیم و ما تنها وضعیت اعضای بنیاد ملی نخبگان مشخص می‌شود یعنی نخبگانی که عضو بنیاد بودند می‌توانیم بگوییم در چه وضعیتی هستند.

سورنا ستاری در نشست خبری سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران این نمایشگاه را فرصت خوبی برای مشارکت حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: در بخش اقتصاد دانش بنیان مشکل بزرگ فرهنگی داریم و برای توسعه این بخش باید بسیاری از باور مردم و دانشگاهیان تغییر کند.

وی افزود: تا زمانی که بخش قابل توجهی از جی دی پی سرانه مردم از محل اقتصاد دانش بنیان تأمین نشود نمی‌توانیم ادعا کنیم اقتصاد خوبی داریم.

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: تا کنون حدود 1500 شرکت دانش‌بنیان ارزیابی شده‌اند و توانسته‌ایم قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرا کنیم همچنین معافیت‌های گمرکی و مالیاتی نیز در حال اجرا است.

ستاری تصریح کرد: به شرکت‌هایی که از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران خریداری کنند توسط صندوق نوآوری و شکوفایی لیزینگ 8 درصد داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اعطای تسهیلات برای شرکت‌های کوچک مشکلی گفت: یک اشتباه اصلی دیگر در بخش پژوهش وجود دارد و این است که تصور می‌کنیم تجهیزات باعث پژوهش می‌شود در حالی که فکر و ایده پژوهش را ایجاد می‌کند در حال حاضر در برخی از دانشگاه‌ها تجهیزاتی که باید 24 ساعته فعال باشند سال به سال هم روشن نمی‌شوند.

ارسال نظر: