معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: در دانشگاه‌ها "کارمند" بودن را یاد می‌دهیم

کدخبر: 996494

سورنا ستاری افزود: برای ایجاد اقتصاد دانش‌‌بنیان باید شرایطی فراهم کنیم تا نخبگان در کشور بمانند/ اقتصاد نفتی نیازی به تولید فناوری ندارد/ پایه اقتصاد دانش‌‌بنیان در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سورنا ستاری روز شنبه در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل که از سوم تا هفتم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، با تاکید بر این که ما به دنبال مدل‌های جدید اقتصاد دانش بنیان هستیم، افزود: بر همین اساس نیازمند تعاملات جدید در اقتصاد کشور هستیم و باید توجه داشته باشیم که پایه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد.

وی با بیان این که در اقتصاد نفتی هیچ گاه بازنده تجهیزات نخواهیم بود، اظهار داشت: در اقتصاد نفتی اگر کارخانه بخواهیم خریداری می‌شود به گونه‌ای که مشاهده می‌شود در حوزه نفتی یک فناوری 34 بار خریداری شده است؛ چنین کشوری نیاز به تولید فناوری ندارد.

ستاری با تاکید بر این که برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان باید اکوسیستمی فراهم کنیم تا نخبگان در کشور بمانند، یادآور شد: در این راستا دانشگاه‌ها باید 2 تا 5 سال به فارغ‌التحصیلان خود در مراکز نوآوری خدمات ارائه دهند. این در حالی است که در دانشگاه‌ها به دانشجویان یاد می‌دهیم که کارمند دولت شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با ابراز خرسندی از حضور 300 شرکت دانش بنیان در نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل خاطرنشان کرد: باید این مدل اقتصاد دانش بنیان را توسعه دهیم چرا که این مدل لازمه پیشرفت کشور است.

ستاری با اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای توسعه مدل اقتصاد دانش‌بنیان یادآور شد: شبکه آزمایشگاهی معاونت چند ماهی است که راه‌اندازی شده است؛ ضمن آن که خدمات لیزینگ 8 درصد صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در کل سال در دسترس شرکتهای دانش بنیان قرار دارد.

ستاری با تاکید بر این که صندوق نوآوری و شکوفایی جایی است که ایده، فکر و اختراعات را درک می‌کند، اضافه کرد: در نظام بانکی ایده و اختراعات قابل قیمت‌گذاری نیست ولی در صندوق این امر پیاده سازی شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان پایه اقتصاد دانش بنیان را نیروی انسانی دانست و یادآور شد: شرکتهای اول دنیا نیز در ابتدا تجهیزات فیزیکی زیادی نداشتند و امیدواریم نتیجه نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل،‌ ارائه برند در حوزه‌های مختلف باشد.

معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری با بیان این که در سال گذشته 22 هزار عضو هیات علمی تقاضای خرید تجهیزات ساخت داخل را ارائه دادند، گفت: در سومین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل تیم فنی اقدام به سطح‌بندی هفت هزار محصول عرضه شده کرده است که 18 درصد اقلام در سطح یک فناوری هستند.

همچنین شیخ‌زین‌الدین در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد ساخت داخل با اشاره به فعالیتهای محققان کشور در حوزه علم و فناوری افزود: ابتدا برنامه‌ها و استراتژی‌های کشور در حد توسعه در حوزه‌های آموزش عالی، فنی و پژوهشی بوده است که نتایج آن امروزه قابل مشاهده است.

وی با اشاره به دستاوردهای محققان در پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: در گذشته کمتر به مساله تقاضا توجه شده و یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه نیز جلب سفارش مراکز تحقیقاتی به تجهیزات ساخت داخل است.

شیخ زین الدین با تاکید بر این که این اقدام هیچ بودجه‌ای به کشور تحمیل نمی‌کند، یادآور شد: بخشی از این هزینه‌ها بودجه‌ای است که در اختیار مراکز تحقیقاتی برای خرید تجهیزات قرار داده شده است. برای جلب سفارش، اعلام شده است که مراکزی که اقدام به خرید تجهیزات ساخت داخل کنند، مشمول یارانه خواهند شد.

وی به دستاوردهای برگزاری سه دوره نمایشگاه اشاره کرد و گفت:‌ در سال اول 38 میلیارد تومان خرید تجهیزات صورت گرفت و میزان حمایت‌های معاونت نیز 20 میلیارد تومان بوده است که میزان حمایت معاونت علمی در دومین سال به 109 میلیارد تومان افزایش یافته است.

شیخ‌زین‌الدین تعداد شرکتهای حاضر در نمایشگاه را 300 شرکت عنوان و خاطرنشان کرد: تعداد تجهیزات عرضه شده در این دوره از نمایشگاه از سه هزار و 700 قلم به هفت هزار قلم تایید شده افزایش یافته است.

معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی، سطح بندی محصولات عرضه شده را از اقدامات جدید این معاونت در سومین دوره نمایشگاه ذکر کرد و گفت: با تشکیل تیم فنی قوی اقدام به ارزیابی فناوری‌های عرضه شد که ارزش فناوری‌های سطح یک که 18 درصد تعداد تجهیزات را پوشش می‌دهد معادل 70 درصد کل ارزش تجهیزات عرضه شده است.

شیخ زین‌الدین ادامه داد:‌ در سال گذشته 22 هزار عضو هیات علمی متقاضی خرید تجهیزات ساخت داخل بودند و 770 میلیارد تومان ثبت سفارش شد

وی خاطرنشان کرد: اگر برای هر شرکتی بازار ایجاد کنیم بازای هر 50 میلیون تومان یک شغل ایجاد خواهد شد.

شیخ زین الدین به بازار 10هزار میلیارد تومانی خرید تجهیزات در کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تفاهم‌نامه خوبی میان معاونت علمی و وزارت علوم به امضاء رسید که این تفاهم‌نامه در سال جدید نیز تمدید شد.

ارسال نظر: