نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی پایان رفت

کدخبر: 1038329

زنجانی: سال ۸۸ هفت دکل نفتی را از طریق ارتش چین از یک شرکت امریکایی خریدم/ ادعای جدید زنجانی درخصوص یک معاون وزیر/ ب.ز: از وکیل شرکت نفت شکایت می‌کنم/ جلسه بعدی فردا

به گزارش «نسیم»، میزان نوشت: نهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی آغاز شد.

- ساعت 9:30

وکیل بانک مسکن: بابک زنجانی گفته است علیه بانک مسکن حکم گرفته و این بانک یک میلیارد دلار جریمه شده است. اظهارات وی کذب محض و ادعایی بیش نیست. بانک محکومیتی ندارد. وکیل بانک مسکن: متهم نفتی برای نصب دستگاه I ONE TO I ONE شانزده میلیون و پانصد هزار تومان از بانک مسکن گرفته. آنطور که به من گفته‌اند نصب این دستگاه مانند قرار دادن یک دستگاه لب تاپ روی میز و زدن فیش آن به برق است.

- ساعت 10:15 نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی: مطابق توافقنامه، ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی مورد معامله بین تامین اجتماعی و بابک زنجانی قرار گرفته بود. شرکت خریدار، شرکت سورینت قشم بوده است.

- ساعت 10:30 قرائت شکایتنامه‌ها علیه زنجانی تمام شد. زنجانی برای ایراد ادامه دفاعیات خود پشت تریبون قرار گرفت.

بابک زنجانی: هماهنگی‌های لازم برای شکایت از وکیل شرکت نفت به عمل آمده است. این فرد موجب هتک حرمت من شد. شخص موردنظر پرونده‌هایی را نبش قبر کرد که دارای حکم قضایی قطعی بوده و مختومه شده است. حراست وزارت نفت می‌دانسته است من چه سوابقی در پرونده‌ام داشته‌ام.

- ساعت 10:45

ادعای جدید بابک زنجانی: معاون یک وزارتخانه با هماهنگی وزیر نامه‌ای را به آقای "ش" ارسال کرد که این نامه از طریق ایمیل امن به من ارسال شد. در آن نامه عنوان شده بود چون SCT تنها روزنه نظام است هیچ یک از اسنادش در جایی ثبت نشود.

توهین بابک زنجانی به وکیل شرکت نفت و تذکرهای پیاپی قاضی صلواتی به متهم. قاضی صلواتی: از خود دفاع حقوقی کنید؛ خطاب شما به دادگاه باشد.

- ساعت 11:15 بابک زنجانی: سال ۸۸ هفت دکل نفتی را از طریق ارتش چین از یک شرکت امریکایی خریدم.

بابک زنجانی: کسانی که کار تجاری بزرگ انجام می دهند مثل کارمندان نیستند. در تجارت بزرگ اعتبار مهم است. در مورد ۱۵ میلیارد یورو نمی‌توانیم به قانون و ماده اشاره کنیم و بگوییم چرا سند ندارد(!)

- ساعت 11:50 دادگاه پایان یافت. جلسه بعدی فردا برگزار می‌شود.

به گزارش «نسیم»، فارس نوشت:

ماجرای نامه معاونت وزارت اطلاعات به بابک زنجانی

بابک زنجانی برای ارائه ادامه دفاعیات خود با حضور در جایگاه و قرائت ترجمه آیه 21 سوره حدید گفت: در جلسه گذشته وکیل شرکت نفت اظهاراتی را بیان کردند که معلوم نبود شکایت است یا لایحه یا کیفرخواست! در واقع ایشان از روی جواب سوال تنظیم کرده و تقلب رو به جلو انجام داده بود. وی افزود: اگر ایشان به جای دفاع، کیفرخواست ارائه داده است باید بگویم که در جایگاهی نیست که برای من کیفرخواست بدهد و در مورد زندگی شخصی و رفتار اجتماعی من صحبت کند، اگر هم لایحه دفاعیه تنظیم کرده که وای به حال موکل ایشان چون با این ترفند آمد ابرویی بردارد، چشمی را هم کور کرد. زنجانی تصریح کرد: من اظهارات جلسه گذشته وکیل شرکت HK اعتراف‌نامه و معجزه الهی در این روزهای سخت می‌دانم. بابک زنجانی تصریح کرد: ایشان شروع به آغاز مطالبی با آیه و حدیث کرد و من را با دزدها مقایسه کرد که هماهنگی‌های لازم بوجود آمده تا از وی بخاطر هتک حرمت شکایت کنم. متهم نفتی با بیان اینکه وکیل شرکت نفت گفته من چندین شناسنامه داشتم و سابقه خرید چک مسروقه و جعل هم داشته‌ام، گفت: ایشان باید به کتاب قانون مراجعه کنند چرا که وقتی پرونده‌ای مختومه می‌شود دوباره به آن باز نمی‌گردند و اگر دادستان از آن صحبت می‌کند به دلیل شناخت بیشتر برای قاضی است. زنجانی افزود: اگر شما خیلی علاقه دارید بدانید چرا چند شناسنامه و اسم داشتم، پرونده مختومه را باز کرده و مطالعه کنید آنوقت من هم پرونده کرسنت، بانک آسیا، جهاد سازندگی و فروش نفت به هند را باز می‌کنم آنوقت ببینیم 20 تا 30 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کردن است یا داشتن چند شناسنامه؟ متهم پرونده فساد نفتی ادامه داد: کسی که کار می‌کند حتماً دچار مشکلات حقوقی هم می‌شود، من هم انسانم و پیامبر خدا نبودم که عاری از هرگونه خطا باشم. ایشان گفته‌اند که من اظهارداشته‌ام که خانم‌ها -م- را آبدارچی و تایپیست خطاب کردم، حرف من این بود که از کسانی سوال کردند که اطلاعاتی نداشته‌اند چون در نامه‌ای که از معاونت وزارت اطلاعات به آقای م.ش ارجاع شده و ایشان هم به من داده بودند اعلام شده بود که این خانم‌ها و تعدادی اشخاص دیگر فاقد صلاحیت هستند و نباید اطلاعاتی در اختیارشان قرار داده شود در واقع موضوع دستور نظام به من بوده است. زنجانی گفت: در نامه به صراحت اعلام شده بود به دلیل اینکه SCT بنکرز و بانک مالزی تنها روزنه نظام در این روزهای سخت است، بابک زنجانی از عملیات‌های خود در بانک مالزی هیچ مدرکی ثبت نکند، این پیام‌ها از سوی م.ش و از طریق ایمیل به دست من رسید. وی خطاب به وکیل شرکت HK گفت: شما در جلسه قبل گفتید باید از بابک زنجانی به دلیل اینکه شیوه‌های نوینی را وارد ایران کرده، تشکر کنید، شما به باز کردن حساب ال‌سی می‌گویید کار نوین؟ حتی یک پسربچه 6 ساله هم می‌داند حساب باز کردن چیست.

رونمایی زنجانی از آقای «م.س» بدهکار ۵ میلیارد دلاری شرکت نفت که می‌گوید جایش امن است

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود در نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی اظهارداشت: من از وکیل شرکت نفت تشکر می‌کنم چرا که در زمان قرائت شکایت خود به من کمک بزرگی کرد چون پس از اینکه مجموعه‌های من به دست وزارت نفت رسیده است آنها تمام نامه‌های من را از مجموعه‌ها خارج کردند تا به دست من نرسد اما در جلسه پیش آنها را قرائت کردند. بابک زنجانی با بیان اینکه وکیل شرکت نفت به نامه‌های ارسال شده از سوی من به وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ایشان در شکایت خود گفته‌اند که نامه شماره ISO207 به وزیر نوشته و اعلام شده که برای ترخیص بارهای نفتی نیازمند مدارک هستیم و وزیر هم نسبت به ارسال مدارک دستور داده‌اند. این متهم نفتی ادامه داد: در واقع این موضوع همان مسئله‌ای است که من جلسات ابتدای دادگاه در دفاعیات خود عنوان کردم. زنجانی تاکید کرد: من به شرکت نفت کمک کردم تا محموله‌های نفتی در انبار مالزی تخلیه شود و سپس آن را به انبار شرکت Fall انتقال دادم البته هیچگاه مدارکی به من داده نشد و تنها مطابق با قانون ترانزیت این کار را انجام دادم. متهم نفتی ادامه داد: من چندین بار طی نامه‌هایی که به وزیر ارسال کردم از ایشان خواستم تا مدارکی را به آقای م.ش بدهد اما متاسفانه تاکنون هیچ اتفاقی نیافتاده است، پس وقتی مدرکی به من منتقل نشده چرا تقصیر خود را به گردن من می‌اندازید، شما می‌خواهید من وجوهی را به شما بدهم در حالیکه چیزی به من داده نشده است. زنجانی ادامه داد: همچنین وکیل شرکت نفت در جلسه گذشته اظهار کرده است که 11 فقره قرارداد فروش نفت با من دارند و این در حالی است که باید در هر قرارداد خریدار و فروشنده مشخص باشد و دو طرف قرارداد را امضاء کنند. وی افزود: آنها که چنین ادعایی دارند حتی نمی‌توانند یک قرارداد را نشان دهند که من آن را امضاء کرده باشم. بابک زنجانی خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: از کل بارهای ارسالی تنها 2 بارنامه به من دادید که من امضا کردم و این 2 بارنامه مربوط به کسی بود که به خواسته شما به شرکت العقیلی دادم و شرکت HK به میزان ۴۰ میلیون دلار از العقیلی دریافت کرد و 100 میلیون دلار طلبکار ماند. وی تصریح کرد: در واقع العقیلی همان م.س معروف و آقای سیدی است که وزارت نفت از آن 5 میلیارد مطالبه دارد و می‌گوید جایم امن است بنابراین 100 میلیارد هم به 5 میلیاردی اضافه کنید که جای امن دارد.

زنجانی: نفتی‌ها هرجا منفعت‌شان باشد بانک مالزی را قانونی و هرجا منفعت‌شان نباشد عملکرد آن را غیرقانونی ارزیابی می‌کنند

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه وکیل شرکت نفت تاریخ ارسال بارها را 11 و 22 مرداد 91 و 2 و 17 شهریور 91 عنوان کرده بود گفت: قرار بود طبق تفاهم صورت گرفته طی مدت 60 روزه و قابل تمدید تا 60 روز دیگر به عبارت دیگر 4 ماه پس از ارسال که به طور متوسط برج 10 تاریخ وصول آن می‌شود پول‌ها پرداخت شود اما این تاریخ درست زمانی بود که بانک اف‌.آی‌.آی‌.بی تحریم شد ولی وکیل شرکت نفت معتقد است پول ماه‌ها در حساب بوده و من پرداخت نمی‌کردم. وی خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: شما پیش‌پرداخت پول را گرفته بودید و زمانی که بارنامه را تحویل نمی‌دادید چه انتظاری داشتید که من هم کار شما را به سرعت انجام دهم؟ آنها می‌گویند بانک مالزی یک وسیله بود و طرف حسابشان بابک زنجانی سوال من این است که آیا درست است هر جا به نفع شما می‌شود بانک مالزی جنبه قانونی پیدا کند و هر جا که پای منافعتان در میان نباشد این بانک به یک ابزار تبدیل شود؟ متهم پرونده فساد نفتی افزود: اینکه بانک مالزی قانونی است یا خیر و اینکه از آن به عنوان ابزار استفاده شده را چه کسی تشخیص می‌دهد شما در مقامی نیستید که مدیران کشور را زیر سوال ببرید در این لحظه قاضی صلواتی اولین تذکر را به متهم پرونده داد و گفت توهین نکنید. بابک زنجانی خطاب به وکیل شرکت اچ‌کی گفت: شما در اصل در این ماجرا خانوم «م-م» پرونده هستید که صحبت کارشناسی می‌کند اما از هیچ چیزی اطلاع ندارد که در این لحظه قاضی صلواتی تذکر دوم را به بابک زنجانی داد که توهین نکند. وی گفت: وکیل شرکت نفت می‌گوید گردش کار بانک مالزی 86 میلیون دلار بوده در آن زمان و با توجه به دستوری که وزارت اطلاعات داده بود من یک مجموعه قسم خورده حسابرسی به قیمت یک میلیون دلار در مالزی خریداری کردم که این مجموعه یکی از شرکت‌های من است و مدیریت آن را آقای «م-ز» بر عهده دارد و گردش کار بانک مالزی هم از این طریق تنظیم شده است. زنجانی ادامه داد: اصلا شما فرض کنید مبلغ صوری بوده چرا همان 660 میلیون یورویی که خودتان قبول دارید در این ترازنامه نیست بنابراین ترازنامه بانک مالزی هدایت شده و براساس نامه‌ای که از وزارت اطلاعات دریافت کردم کار می‌کرد.

زنجانی به بانک مسکن پول داد تا بدهی یک فرد را پرداخت کرده و در مقابلش وثایق او را بگیرد

در نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی، قاضی صلواتی از وکیل بانک مسکن خواست تا با حضور در جایگاه، شکایت خود را قرائت کند. جواد احمدی‌پور در قرائت شکایت خود اظهار داشت: متهم، بابک زنجانی در اظهارات مورخه 9 و 10 آبان و همچنین 18 آبان‌ماه مسائلی را مطرح کرده که تقریباً خارج از چارچوب کیفرخواست بوده و چون مسائلی را به بانک مسکن نسبت داده که منجر به تشویش اذهان مدیران، کارکنان و مشتریان بانک شده، باید مطالبی را عنوان کنم. وی ادامه داد: متهم در زمان دفاع از خود اظهار کرده یک روز پنجشنبه که شرکت تعطیل بوده، هیأت‌مدیره بانک مسکن پیش او آمده و گفته‌اند به شرکتی تسهیلات داده‌اند بدون اینکه وثیقه‌ای دریافت کرده باشند و حالا اگر آن تسهیلات واریز نشود، دستگیر می‌شوند. ایشان هم با هواپیما به کیش رفته، 65 میلیون یورو را تبدیل به ریال کرده، به تهران برگشته و 67 میلیون را به شعبه ونوس بانک مسکن واریز کرده است. احمدی‌پور تصریح کرد: یک هفته پس از واریز پول خود را مطالبه کرده که مسئولان بانک مسکن هم گفته‌اند به جای پول به او ملک می‌دهند که به نامش سند نخورده است. متهم هم گفته هر طور شده پولش را مطالبه می‌کند و اگر موفق نشود، میز و صندلی‌های بانک را به حراج می‌گذارد. وکیل بانک مسکن تصریح کرد: باید بگویم شرکتی با مدیریت آقای (الف.ر) تسهیلاتی را از بانک مسکن گرفته بود که معوق شده بود، از آنجایی که در قبال این تسهیلات وثائق ارزشمندی نزد بانک داشت، زنجانی با (الف.ر) و مدیران بانک توافق می‌کند که کل معوقات این تسهیلات را بپردازد و در مقابل کل وثائق در رهن بانک، به ایشان داده شود. وی ادامه داد: این موافقت‌نامه مکتوب نمی‌شود، اما زنجانی بر روی سربرگ SCT بنکرز عنوان می‌کند که پیرو مذاکرات حضوری و توافقات به عمل آمده، درمورد آن شرکت 67 میلیون یورو را جهت پرداخت بدهی به بانک می‌دهد و خواستار انتقال مالکیت اموال مذکور به نام SCT بنکرز می‌شود. وکیل بانک مسکن تصریح کرد: متعاقب این نامه (الف.ر) در نامه‌ای فاقد شماره به مدیرعامل وقت بانک مسکن اعلام می‌دارد که املاک مربوط به اینجانب هم‌چون ملک خیابان امیرآباد، ملک خیابان پاسداران، ملک خیابان مرزداران و ملک کیش را که در رهن بانک است، با توجه به اینکه زنجانی 67 میلیون یورو بدهی را می‌دهد، به او بدهند. وی افزود: بابک زنجانی در تاریخ 2012/12/27 نامه‌ای را به مدیرعامل وقت بانک مسکن و ضمیمه به نامه (الف.ر) با این مضمون ارسال می‌کند که نظر به نامه پیوست از سوی آقای (الف.ر) دستور فرمائید نسبت به تحویل املاک اقدام لازم به عمل آید، با توجه به این 6 ماه از پرداخت پول گذشته، اما بانک مسکن نسبت به انتقال سند رسمی اقدامی نکرده که من تقاضای فک‌رهن و انتقال رسمی را دارم. وی تأکید کرد: من علت عدم انتقال رسمی اسناد را از مدیران قبلی و فعلی حضوراً سؤال کردم و آنها اظهار داشتند که چون پرداخت‌های ریالی (رقم 67 میلیارد) تکاپوی بدهی را نمی‌داده، این اموال منتقل نشده است. در واقع بانک مسکن قصد انتقال اسناد را به‌طور رسمی نداشته است. وکیل بانک مسکن گفت:‌ امیدوارم با توضیحات ارائه‌شده بابک زنجانی از حراج میز و صندلی‌های بانک مسکن منصرف شود. وی به ادعای بابک زنجانی مبنی براینکه بانک مسکن را محکوم به پرداخت یک میلیارد تومان کرده اشاره داشت و گفت: مشخص شده اظهارات ایشان کذب محض بوده و ادعایی واهی بیش نیست و چون صحبت‌های ایشان موجبات تشویش اذهان را فراهم کرده و از مصادیق نشر اکاذیب است در اولین فرصت از وی به اتهام نشر اکاذیب شکایت می‌کنم تا بداند این‌گونه اظهارات برایش مالیات کیفری سنگینی دارد که باید پرداخت کند.

با کمک ارتش چین ۷ دکل حفاری وارد ایران کردم/ وزارت نفت قراردادهایی را که با من امضا کرده، نشان دهد

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود در نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی اظهارداشت: زمانی که من گفتم 22 میلیارد یورو پول نقد دارم رئیس بانک مرکزی گفت چنین چیزی نیست در حالیکه ایشان نه آئینه بین است نه پیشگو به همین جهت صحبتش دخالت در کار دادگاه تلقی می‌شود. وی در ادامه با اشاره به موضوع گشایش‌های اعتباری گفت: شرکت نفت مطالبه‌ای را از بانک مالزی دارد و این مطالبه هم کاملاً مشخص است، در واقع شرکت نفت 2 میلیارد از FIIB می‌خواهد که ما می‌گوییم این رقم به دلیل تحریم‌ها قابل انتقال نیست، البته شرکت نفت به ISO بدهی دارد که باید آن را پرداخت کند. متهم نفتی خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: اگر شما وکیل من بودید قطعاً همین امروز شما را از وکالت خود عزل می‌کردم چرا که خودزنی می‌کنید؛ در این لحظه وکیل شرکت نفت نسبت به این صحبت بابک زنجانی واکنش نشان داد و گفت: شما حق ندارید هر دری‌وری بگویید که قاضی صلواتی هم تذکر سوم را به بابک زنجانی داد و گفت شما حق توهین به هیچکس را ندارید. زنجانی گفت: آقایان شرکت نفت یک روز می‌گویند پول‌های من حاصل فروش مواد مخدر و اسلحه است و روز دیگر از یقه سفیدها حرف می‌زنند در واقع وکیل شرکت نفت مثال «من نبودم دستم بود» را عملی کرد. وی در ادامه با اشاره به مصاحبه اخیر وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه این وزارتخانه یک پسورد داشت و با مراجعه به سایتی وجود را در آن میدیده در حالیکه وجوهی نبوده، گفت: چرا شما مردم را مثل خودتان می‌دانید؟ آیا وزارت نفت 18 کشتی و 1.5 میلیارد را با یک حساب اینترنتی به حساب من واریز کرده است؟ زنجانی ادامه داد: اداره خزانه‌داری وزارت نفت به دلیل بدهی سپاه به دنبال من بود و به همین خاطر با آقای (د) به سوئیس سفر کردم، من از سپاه طلبکار بودم و به همین خاطر هم به من حواله داده بودند. متهم پرونده فساد نفتی افزود: زمانی که به سوئیس رفتیم آقای وزیر با (س.ج) تماس گرفت و او هم گفت که بابک زنجانی اینجاست، تلفن را به من داد و من هم چند دقیقه‌ای با وزیر صحبت کردم، پس چرا می‌گویید آقای (الف.و.د) من را به مسئولان نفت معرفی کرده است؟ من در ارتباط با واردات دارو و گوشت و مرغ با سپاه همکاری داشتم و چون در بین حساب و کتاب‌هایمان از سپاه طلبکار بودم که یک کشتی به مبلغ 103 میلیون دلار به من دادند. بابک زنجانی به صحبت‌های وکیل شرکت HK اشاره کرد و گفت: ایشان گفتند من با اقداماتم به عربستان کمک کردم، این حرف‌ها صحت ندارد چرا که در پارس جنوبی چند پیمانکار خارجی بودند که به خاطر عدم دریافت مبالغ قراردادهای خود از ایران رفتند. متهم نفتی با بیان اینکه بیش از 4 سال بود که وزارت نفت پول پیمانکاران خود را نداده بود، گفت: در دستور کار پرداخت‌های شرکت HK به من 2 پیمانکار وجود داشتند که در پارس جنوبی فعالیت می‌کردند و هرکس نداند شما می‌دانید که پول هرکسی را نداده باشم، پول این دو را دادم. زنجانی خطاب به وکیل شرکت HK گفت: من که وظیفه نداشتم پارس جنوبی را برایتان حفظ کنم، شما طوری حرف می‌زنید که انگار من جان‌کری هستم و تحریم‌ها دست من است. وی درخصوص دکل‌های نفتی گفت: تا سال 88 ،2 دکل مربوط به زمان هیتلر در پارس جنوبی فعال بود، من در سال 88 با وزیر وقت نفت به چین رفتم و با کمک ارتش چین 7 دکل حفاری را از یک شرکت آمریکایی خریداری کردم و پیش پرداخت آن را هم دادم. وی ادامه داد: در سال 90، 3 دکل حفاری به کشور فروخته شد و در حال حاضر هم یک دکل از طریق شرکت ISO فروخته شده، آوردن دکل به کشور آن هم در شرایط تحریم، کار آسانی نیست. متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود در خصوص همکاری با شرکت Fall اظهارداشت: وقتی محموله‌ها را از مالزی به شرکت Fall انتقال دادم آقای (ش) من را به دوبی دعوت کرد چرا که صاحب Fall قبلاً رئیس ارتش دوبی بود، من از (م.ش) خواستم با هر طریقی که امکان دارد Fall را درگیر کند و او هم به آنها گفت زنجانی بانکی در مالزی دارد که خیلی از کارها را می‌تواند انجام دهد. زنجانی ادامه داد: زمانی که شرکت Fall این موضوع را فهمید گفت تعدادی ال‌سی دارد که می‌خواهد آنها را خرد کند. من هم به آقای (م.ش) گفتم: هرچقدر می‌توانی ال‌سی بگیر و گفتم آنها را در شرکت اونر ایر ترکیه خرج کن تا روی دست‌مان نماند. بعد از این ماجرا بود که شرکت Fall طلبکار و بدهکار شد و از ما خواست جهت ترخیص بار، مدارک را تحویل دهیم. وی گفت: آقای (م.ش) با من تماس گرفت و گفت باید چکار کنم، ما که مدرکی نداریم به آنها بدهیم، دعوا بالا گرفته و شرکت Fall هم از ما شکایت کرد. (م.ش) هم از شرکت Fall شکایت کرد و در همین زمان بود که شرکت مذکور اعلام کرد که در بارهای شما آب وجود دارد. (م.ش) هم در امارات شکایتی را علیه Fall می‌کند و خواستار بازپس‌گیری محموله‌ها می‌شود. بابک زنجانی خطاب به رئیس دادگاه گفت: من از شما درخواست می‌کنم از وزارت نفت بخواهید قراردادهایی را که مدعی هستند با من داشته‌اند جهت تنویر افکار عمومی به همه نشان دهند، من می‌دانم که تلاش‌های وزارت نفت برای بد نشان دادن من یک کار هدایت‌شده است. در این لحظه قاضی صلواتی گفت:‌ به جای اینکه به حواشی بپردازید، دفاعیات خود را انجام دهید که بابک زنجانی هم در پاسخ گفت اگر حرف‌هایم ناراحت‌تان می‌کند، بنشینم. وی افزود: می‌گویند چطور امکان دارد شیخ اماراتی 15 میلیارد یورو را در اختیار فرد بگذارد، وقتی کسی کار بزرگی انجام می‌دهد دیگر مانند کسی نیست که برای یک رقم کوچک چک بدهد و مدام حساب‌کشی کند. اعتبار در کارهای بزرگ حرف اول را می‌زند. در مورد آن 15 میلیارد یورو هم نمی‌توانیم بگوییم چرا سند ندارد و درباره‌اش به ماده و قانون اشاره کنیم.

نماینده تأمین اجتماعی: تفاهم‌نامه 4 میلیارد یورویی بابک زنجانی با سازمان تأمین اجتماعی

در ادامه نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی نماینده حقوقی سازمان تأمین اجتماعی با حضور در جایگاه اظهار داشت: مطابق اسناد یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سورینت قشم، آقای «ح.س» و تأمین اجتماعی مبنی بر خرید تعدادی از شرکت‌های سازمان به امضا رسید. وی افزود: شرکت‌های تأمین اجتماعی در سه دسته غیربورسی، بورسی و رد دیون تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر شرکت غیربورسی 69 مورد است، شرکت‌هایی که دولت برای رد دیون خود به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص داده 30 مورد و شرکت‌های بورسی 47 مورد بوده است که جمعاً 138 شرکت مورد تفاهم‌نامه بابک زنجانی و سازمان تأمین اجتماعی است. وی ادامه داد: ارزش این تفاهم‌نامه 4 میلیارد یورو بوده و توافق شده که با توجه به سهام و ارزش، هر شرکت مورد معامله قرار گیرد. نماینده تأمین اجتماعی در خصوص اختلاف مبلغ در این تفاهم‌نامه خاطرنشان کرد: اختلافی پیش آمده بود که در شعبه 1057 کارکنان دولت نیز مطرح شد که این اختلاف بر سر مبلغ 13 هزار میلیارد ریال در محاسبه تبدیل ین به ریال مطرح شده است. وی گفت: مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی به موجب نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده بود که مبلغ مورد اشاره در تفاهم‌نامه، به بانک مرکزی واریز شود و در نهایت مدیر کل بین‌الملل بانک مسکن عنوان می کند وجه مورد نظر قابلیت تبدیل بین‌المللی ندارد.

بابک زنجانی بیش از 92 میلیون کارت اعتباری به بانک مسکن فروخته و پولش را دریافت کرده است

احمدی‌پور در ادامه اظهارات خود در خصوص آشنایی بانک مسکن، گفت: سال 89 و با درخواست تنزیل سفته‌های «عراق سیواویل» بابک زنجانی با بانک مسکن آشنا شد. وی افزود: از آنجا که به دلیل تحریم‌ها در سیستم‌های سوئیفتی محدودیت‌هایی ایجاد شده بود زنجانی از این فرصت استفاده کرد و سیستمی را به عنوان «آی وان تو آی وان» طراحی و با کارت‌های اعتباری در اختیار بانک‌ها قرار داد. در روزهای ابتدایی از طریق این سیستم حواله‌های ارزی واریز می‌شود اما پس از آن ماه‌ها طول می‌کشید تا پولی به دست مشتریان برسد به همین دلیل موجب اعتراض آنها شد. وی افزود: در حالی که بابک زنجانی بیش از 92 میلیون کارت اعتباری به بانک مسکن فروخته و پولش را دریافت کرده بود در موارد متعددی حواله‌های ارزی به حساب ذی‌نفعان واریز نمی‌‌شد و چون سیستم هم به شکلی طراحی شده که حواله‌ها به اسم زنجانی واریز شود وی هر وقت که دلش می‌خواست حواله‌ها را جابجا می‌کرد. وکیل بانک مسکن در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه سه وزیر وقت و رئیس بانک مرکزی به شکلی بانک اف‌آی‌آی بی را تأیید کرده بودند و بانک مسکن را 60 درصد سهام بانک را خریده بود اعتماد مدیران بانک جلب شد. احمدی‌پور در ادامه طرح شکایات خود به درخواست سعید مرتضوی از بانک مسکن اشاره کرد و گفت: وی پس از مراجعه به مدیرعامل بانک مسکن درخواست افتتاح حساب‌های ارزی را برای سازمان تأمین اجتماعی کرد و با اصرار وی نامه‌ای در همان روز به حساب مفتوحه صادر و به مدیر تامین اجتماعی تحویل داده شد. وی ادامه داد: زمانی که بانک زنجانی در لیست تحریم‌ها قرار گرفت نامه‌ای را به مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی جهت آگاهی از وضعیت از سوی بانک مسکن ارسال شد با ارسال این نامه‌ها چندین پیام به بانک مسکن ارسال شد مبنی بر اینکه حواله 442 میلیاردی را برگشت دهند سازمان تامین اجتماعی هم استرداد حواله مذکور را منوط به دادن لاشه‌های چک نزد بانک می‌داند.

ارسال نظر: