معاون رئیس‌جمهور: کم‌توجهی دولت‌ها موجب گسترش خشونت علیه زنان است

کدخبر: 1040426

ملاوردی عنوان کرد: کم‌توجهی دولت‌ها موجب گسترش خشونت علیه زنان می‌شود و اقدامات سازمان ملل نیز تاکنون جنبه سمبلیک داشته است/ اقدامات قضایی همیشه برای کاهش خشونت علیه زنان مناسب نیست

به گزارش خبرنگار «نسیم»، شهین دخت ملاوردی عصر روز گذشته در همایش ابعاد، علل و راهکارهای خشونت علیه زنان اظهار کرد: در آستانه روز جهانی منع خشونت علیه زنان ترتیب همایش با عنوان واکاوی خشونت علیه زنان بسیار مهم به نظر می‌رسد که با این بررسی در فرصت‌های بین‌المللی بتوانیم به راهکارهای درست و منطقی دست‌یابیم .

وی تصریح کرد: قطعاً مقدور نیست که درزمانی کوتاه بتوان ابعاد و علل و راهکاری‌ها این پدیده را بررسی کرد اما به‌طورکلی بعد از تعاریف رسمی در اسناد بین‌المللی می‌توان خشونت را مقوله‌ای دانست که فرد را در شرایطی قرار می‌دهد که ناسازگار باکرامت فرد و انسان است .

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تعریف جامعی که در اعلامیه رفع خشونت علیه زنان نیز به آسیب‌های جسمی و روانی علیه زنان و محدودیت در زندگی خصوصی و عمومی آن می‌گردد و مبنا را بر اساس جنسیت قرار داده و ازآنجایی‌که اعلامیه‌ها جنبه الزام‌آور ندارند و صرفاً جنبه توصیه‌ای دارند و شش ماده این اعلامیه این وضعیت رادارند .

ملاوردی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی خشونت علیه زنان سازمان ملل تلاش‌هایی را برای رفع این موضوع انجام داده، هرچند که خشونت علیه زنان هم علت است و هم معلول که عوامل متعددی هست که منجر به این پدیده می‌شود .

وی با یادآوری اینکه ابتکاراتی از سوی دبیر سازمان ملل صورت گرفته، عنوان کرد: برخی از اقدامات نیز تاکنون جنبه سمبلیک داشته و علی رقم اینکه با نام‌گذاری یک روز برای محو خشونت علیه زنان شاهد این هستیم که این پدیده مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و وارد فضای مجازی نیز شده و آمارها نشان می‌دهد که از هر سه زن یک نفر خشونت جنسی را از سوی محارم خود تجربه کرد و 132 میلیون زن و دختر در آسیا و آفریقا قربانی جنسیت خود می‌شوند .

معاون امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: ماهیت اعمال خشونت‌آمیز با نظریه‌های مختلفی بررسی‌شده و نشان می‌دهد که همه مرتکبان خشونت در ارتکاب به این عمل در تضاد منافع قرارگرفته باشند .

ملاوردی همچنین به مقوله مقدار اشاره کرد و افزود: موضوع ساختار نابرابر قدرت میان زن و مرد، موضوع جنسیت و دکترین پنهان‌کاری نیز که مانع افشاگری خشونت‌های زنان و خانوادگی وجود دارد ازجمله مواردی است که موجب بروز خشونت علیه زنان می‌شود، ضمن آنکه کم‌توجهی دولت‌ها به گسترش خشونت علیه زنان دامن می‌زند همچنین قربانی خشونت نیز می‌تواند محرکی برای اعمال خشونت باشد .

وی گفت: عوامل محیطی و استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان‌ها می‌تواند ازجمله موارد بروز خشونت علیه زنان باشد و باید به مجموعه عوامل بروز خشونت علیه زنان نگاه کرد و می‌توان به نابرابری اقتصادی و نبود راهکاری برای رفع خشونت هم‌چین قدرت مردان به‌عنوان عوامل ایجاد خشونت مبتنی بر جنسیت اشاره داشت .

معاون رئیس‌جمهور بابیان این‌که اگر امنیت را توأم با کرات انسانی بدانیم این اعمال کرامت را خدشه‌دار می‌کند، همچنین عواقب جسمی و روحی برای زنان همچنین زنان در حوزه باروری و باروی های ناخواسته نیز ازجمله نمونه‌های خشونت مبتنی بر جنسیت است و بیشترین تبعات خشونت علیه زنان آثار بسیاری را بر جامعه تحمیل می‌کند .

ملاوردی با ذکر مثال ازدواج اجباری برای دختران تصریح کرد: کودکی که در معرض ازدواج اجباری قرار می‌گیرد در آینده شرایط مناسبی را در جامعه برای ایفای نقش مادری نخواهد داشت و این قربانی خشونت است .

وی به سقط انتخابی جنین دختر در کشورهایی چون چین و نظایر آن نیز به‌عنوان مصادیق خشونت اشاره کرد و ادامه داد: در اعلامیه جهانی به مصادیق مختلف خشونت علیه زنان اشاره‌شده اما موارد مطرح‌شده جنبه حصری ندارد و تمثیلی است .

معاون رئیس‌جمهور به گزارش گزارشگر خشونت علیه زنان پرداخت و گفت: موضوع مهمی است که به پورنو گرافی اشاره‌شده و موارد فحشای اجباری را از مصادیق خشونت علیه زنان دانسته درحالی‌که فحشای اختیاری نیز از مصادیق خشونت علیه زنان است که زنان آزادانه از خود سلب آزادی می‌کنند .

ملاوردی تأکید کرد: هیچ الگویی برای مقابله با خشونت علیه زنان نداریم که بتواند در تمام جوامع پاسخگو باشد و این از جامعه‌ای به جامعه دیگر تفاوت دارد و موضوع پرداختن جوامع بین‌المللی و تشدید مجازات مرتکبین موضوع دیگری است که می‌تواند با روش‌های مؤثر موردتوجه باشد .

وی با اعلام برخی از راه‌حل‌های رفع خشونت علیه زنان عنوان کرد: اقدامات قضایی همیشه برای کاهش خشونت علیه زنان مناسب نیست و توسل به دستگاه قضایی باید آخرین راه باشد و باید تدابیر فرهنگی و اجتماعی را موردتوجه داشت چراکه بیشترین تمرکز تاکنون بر قربانیان بوده درحالی‌که باید بیشتر بر پیشگیری توجه داشت .

ارسال نظر: