رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: انواع خشونت مادی و معنوی و اقتصادی برزنان تحمیل می‌شود

کدخبر: 1040428

نجفی‌توانا افزود: امروز می‌توانیم بافرهنگ‌سازی به مردان جامعه بیاموزیم که زنان چیزی کمتر از ما ندارند اگر بسترها مساوی و عدالت برای آن‌ها برقرار باشد

به گزارش خبرنگار «نسیم»،همایش واکاوی خشونت علیه زنان در آستانه روز جهانی محو خشونت علیه زنان عصر روز گذشته در کانون وکلای دادگستری مرکز با محور بررسی ابعاد، علل و راهکارهای خشونت علیه زنان برگزار شد .

علی نجفی توانا در همایش واکاوی خشونت علیه زنان، ابعاد، علل و راهکارها به بررسی مقررات و ساختار این پدیدار از منظر حقوقی و اجتماعی پرداخت و گفت: در جهان سوم این پدیده به اشکال مختلف موجب شده تا آن‌طور که باید باشد از این قابلیت‌ها برای پویایی و پیشرفت جامعه استفاده کنیم؛ متأسفانه درزمانی که نسل سوم حقوق بشر است هنوز استبداد زور نه‌تنها در جامعه مردان بلکه در جامعه زنان، مادران و همسران ما ظهور دارد .

وی افزود: ای‌کاش خشونت فقط جسمی بود چراکه آثار آن از بین می‌رود بلکه خشونت‌های روحی تبعاتی دارد که تا فرزندان آسیب دیدگان اثرگذار است و امروز با حضور مسئولان و مبارزین حقوق زنان دورهم جمع شدیم تا راه‌حلی برای برون‌رفت از خشونت به جامعه زنان را بررسی کنیم .

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد انواع خشونت مادی و معنوی و اقتصادی برزنان تحمیل می‌شود و باوجود پیشرفت‌های تحصیلی مشمول عدالت صنفی و حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد .

نجفی توانا بابیان اینکه حمایت از آسیب‌پذیران یکی از جلوه‌های حقوق بشر است، گفت: امروز می‌توانیم بافرهنگ‌سازی به مردان جامعه بیاموزیم که زنان چیزی کمتر از ما ندارند اگر بسترها مساوی و عدالت برای آن‌ها برقرار باشد .

وی در بخشی از سخنانش یادآور شد: بررسی‌ها نشان داده دخترانی که خشونت پذیر هستند در خانواده‌ای رشد یافتند که خشونت دیده‌اند و این خشونت را در آینده نیز خواهند پذیرفت درحالی‌که می‌توان با شرایط بستر مناسب در خانواده زمینه خشونت پذیری را از بین برد .

در ادامه این همایش وحید صالحی دبیر همایش ضمن تشریح جایگاه این کمیسیون اظهار کرد: در روز جهانی محو خشونت به این مهم توجه داریم که بررسی این موضوع از سال 1981 به بعد 25 نوامبر را به نام محو خشونت علیه زنان نام‌گذاری کردند و توسط سازمان ملل ثبت جهانی شده و تاریخِ آن به سه خواهر مبارز مرتبط است که در برابر ظلم‌ها جمهوری دومینیکن ایستادگی کردند .

وی که خشونت را هیجانی به‌عنوان یک پدیده ناپسند معرفی کرد، گفت: سازمان بهداشت جهانی بهداشت چنین تعریف کرده که خشونت کاربرد اجباری علیه خود و دیگری است اما آنچه در مورد خشونت مهم است فشار روحی و یا جسمی است که به قربانی وارد می‌آورد و این موضوع به فرهنگ‌های مختلف نیز بستگی دارد و این موضوع در فرهنگ‌های مختلف متغیر است .

دبیر همایش محو خشونت علیه زنان خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های ایجاد خشونت علیه زنان تاریخچه‌ای به درازای تاریخ دارد و می‌توان علل خشونت علیه زنان را در نحوه آموزش و نابرابری و تبعیض و وابستگی مالی و اقصا دی جستجو کرد .

فریده غیرت نیز در ادامه این همایش عنوان کرد: موضوع حمایت قانونی از قربانیان خشونت است و مباحث قانونی را مدنظر داریم چه‌بسا که بسیاری از خشونت‌ها از پشتوانه‌های قانونی برخوردار است و خشونت‌های فردی از این حمایت برخورد نیستند چراکه مجازات خود خشونتی است که به دلیل حمایت از جامعه موردپذیرش است .

این وکیل دادگستری گفت: دستورات قانونی بعضاً با ایجاد امتیازاتی برای یک گروه و کاهش امتیازاتی برای یک گروه دیگر همراه است ضمن آنکه تبعیض در قوانین به نگاه جنسی می‌تواند خود زمینه بروز خشونت برای یک گروه جنسی زنان باشد .

غیرت در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: درخواست‌های زنان در بخش حقوق خود با نگاه امنیتی مواجه می‌شود که باید این دیدگاه برداشته شود و در حوزه ازدواج نیز این‌طور نباشد که زنان تا قبل از ازدواج صرفاً حق انتخاب داشته باشند و با ورود به زندگی دیگر از حق انتخاب محروم شوند .

ارسال نظر: