نتیجه آزمون وکالت تا ۶ دیماه اعلام می‌شود

کدخبر: 1043171

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان این که ۶۸ هزار و ۱۵۰ داوطلب در آزمون وکالت در ششم آذر شرکت کردند، گفت: نتیجه این آزمون تا ۶ دیماه امسال اعلام می‌شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، بهمن کشاورز در نشست خبری خود با بیان اینکه ۶۸ هزار و ۱۵۰ داوطلب آزمون وکالت امسال برگزار شد، گفت: خوشبختانه امسال نظم و ترتیب و ویژگی‌های امنیتی آزمون رعایت شد و سازمان سنجش و کانون‌های محلی کاملا هماهنگ بودند و هیچ مشکلی وجود نداشت و امیدواریم نتایج تا ۶ دی اعلام شود.

وی افزود: آزمون امسال در مجموع از نظر سطح سوالات موجب رضایت داوطلبان شد و بنابر اعتقاد برخی از شرکت کنندگان سوالات امسال سطحی از سهولت را دارا بودند وپذیرفته شدگان کمتر از ۳ هزار نفر است.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، خاطر نشان کرد: کانون‌های وکلای دادگستری و همینطور قوه قضائیه و کانون سردفتران که معمولاً جذب کننده فارغ التحصیلان رشته حقوق هستند نمی‌توانند پاسخگوی تعداد بالای جذب دانشجویان حقوق در سراسر کشور باشند چرا که فارغ التحصیلان حقوق همه ساله تعداد بسیاری است.

کشاورز همچنین عنوان کرد: درست است که رشته حقوق رشته‌ای کتاب محور است و نیازی به آزمایشگاه و حضور دائمی استاد ندارد اما این موضوع نباید باعث شود که در هر کجا دانشگاه حقوق برپا شود و عده‌ای را در این رشته بپذیرند و در نتیجه فارغ التحصیلان کثیر کار‌شناسان حقوق در کشور وجود داشته باشد و در این رابطه با مشکلات جدی به برنامه ریزی آموزشی کل کشور انتقاد وارد است.

وی افزود: هم اکنون مجموعه فعالان حوزه وکالت و مشاوره حقوقی در مقایسه با میزان مراجعه به وکلا موجب کم کاری و بیکاری وکلا شده و این خود می‌تواند زمینه فساد شود و امیدوارم در این رابطه قوه قضائیه موضوغ دخالت وکیل در امور دادرسی را مطابق قانون سابق احیاء کند اما در هر حال جذب این تعداد دانشجوی حقوق معقول نیست.

کانون وکلای یزد و سمنان تشکیل می‌شود

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، با اعلام اینکه بومی سازی به معنای اخص در کانون‌های وکلا عملی نیست، اظهار کرد: کانون‌های وکلا نمونه قانونگرایی هستند و اگر موضوع بومی سازی مطرح شود به گونه‌ای نخواهد بود که به حقوق دیگران لطمه‌ای وارد شود.

وی ادامه داد: وکالت کار آزادی است و کانون‌های وکلا در مورد کار وکلا هیچ وظیفه‌ای ندارد و وجود تعداد بسیار وکلا می‌تواند برای این حرفه یک آسیب باشد و مطابق قانون وکلا پس از قبولی در آزمون دوره کارآموزی را گذرانده و پس از ۱۸ ماه آزمون کتبی و اختبار را طی کرده و با کسب نمره قبولی قسم یاد کرده و پروانه پایه یک وکالت اخذ می‌کنند.

کشاورز همچنین در رابطه با همایش سالانه کانون‌های وکلای دادگستری نیز اعلام کرد: هم اکنون ۲۳ کانون وکلای مستقل در کشور فعال هستند و به زودی کانون‌های یزد و سمنان نیز تشکیل شوند و این تعداد ۲۵ کانون شود و تعداد وکلای کشور از نظر آماری در تمام استانهای کشور به رقمی رسیده که بتوانند کانون وکلا تشکیل دهند البته وجود حدالاقل ۶۰ وکیل در هر استان شرایط اولیه تشکیل کانون وکلاست ولی از الزامات دیگر ایجاد یک دفتر کار و استخدام نیروهای مورد نیاز در انجام امور تشکیلاتی یک کانون وکلاست که این موضوع نیز از زمان تشکیل اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران مقرر شد البته ایجاد کانون وکلای ضعیف و کم توان در استان‌ها می‌تواند به ساختار این کانون‌ها لطمه بزند.

وی گفت: طبق اساسنامه اتحادیه وکلا هر سال دو همایش به منظور هماهنگی به میزبانی یکی از کانون‌های وکلا در استان‌ها همایشی برگزار می‌شود و البته ماهانه نیز جلساتی تشکیل می‌شود و در آذر ماه امسال میزبانی همایش اتحادیه کانون وکلای زنجان هست و ۲۵ تا ۲۷ آذر ماه همایش برگزار می‌شود.

همایش سراسری وکلا ۲۵ آذر برگزار می‌شود

رییس اتحادیه کانون‌های وکلا تصریح کرد: مهم‌ترین محور همایش امسال بررسی لایحه وکالت از نظر پژوهشی در کمیسیون حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس است که در آن کمیسیون نمایندگانی از اتحادیه سراسری وکلا نیز حضور دارند هر چند در اقلیت هستند و هم اکنون موارد مبهم را در دستور رسیدگی دارند که مواردی چون مرجع رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای هیئت مدیره کانون‌های وکلای دادگستری است که هم اکنون این بررسی بر عهده دادگاه انتظامی قضات است و این موضوع همواره مورد ایراد و اعتراض اکثریت قریب به اتفاق وکلا بوده و استدلال هم روشن است زیرا شخصی که پروانه وکالت دارد می‌تواند کاندیدای هیئت مدیره باشد و این موضوع در لایحه وکالت مطرح است و ممنوعیت نداشتن محکومیت انتظامی درجه چهار به بالا و محدودیت سنی قید شده است .

وی افزود: همچنین مرجع تصویب آئین نامه‌های در حال وضع در مورد لایحه وکالت است که اگر مرجع آئین نامه‌ها رییس قوه قضائیه باشد مطابق ماده ۱۲ دیوان عدالت اداری این آئین نامه‌ها به هیچ وجه قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری نخواهد بود .

کشاورز همچنین به موضوع پیوستن و یا نپیوستن تشکیلات ماده ۱۸۷ مشاوران حقوقی قوه قضائیه با کانون‌های وکلا نیز اشاره کرد و گفت: جذب‌های قبل از سال ۸۳ و بعد از آن مورد بررسی است که در ‌‌نهایت شرایط پیوستن و جزئیات آن را هیئت عمومی اتحادیه وکلا بررسی و به نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش‌ها اعلام خواهد کرد .

رییس اتحادیه کانون‌های وکلا همچنین عنوان کرد: مسائل دیگری ماننده بیمه وکلا و درجه بندی وکلا نیز در لایحه وکالت مورد بررسی است همچنین در برنامه ششم توسعه موضوع الزمی شدن و بیمه وکالت مطرح است و این مهم نوعی از ترقی در قانونگذاری است و می‌توان آن را موجب توسعه حرفه وکالت دانست .

کشاورز در رابطه با پرداخت چهار درصد حق بیمه پرداختی کانون‌های وکلا در ازای بیمه وکلا نیز مطرح کرد: این موضوع مورد گلایه کانون‌های وکلا بوده که وکلا کارمندان و نیروهای کانون‌ها نیستند و پرداخت حق عضویت و یک و بیست و پنج صدم مالیات وکلا به کانون‌ها به قدری ناچیز است که در برابر حق بیمه چهار درصد پاسخگو نیست و می‌توان دولت را در این پرداخت‌ها دخالت داد که این موضوه مورد قبول جامعه وکالت نیست و در این رابطه در همایش آذرماه راه حل‌های دیگری را بررسی خواهیم کرد .

ارسال نظر: