آغاز طرح نوروزی تعزیرات حکومتی از ۱۶ اسفند

کدخبر: 2015193

مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ۱۶ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ کشیک نوروزی کنترل و نظارت بازار برقرار می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدحسن سرابیان مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام این خبر افزود:‌ در این طرح ادارات کل سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد مرکزی این سازمان از ساعت 8 صبح تا 21 به‌صورت ویژه در ایام غیر تعطیل و از ساعت 8 و30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه در ایام تعطیل حضور فعال خواهند داشت .

وی گفت: وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی و اجرای حکم و کنترل و نظارت با دستگاه‌های نظارت ازجمله اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های نظارتی است اما در راستای اجرای ماده 19 آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی در برخی از موارد می‌توانیم در طرح‌های مختلف ازجمله طرح ویژه نوروز نسبت به راه‌اندازی گشت‌های مشترک در معیت بازرسان دستگاه‌های نظارتی اقدام کنیم .

سرابیان ادامه داد: مردم می‌توانند چنانچه شکایتی دارند با سامانه 124 صنعت، معدن و تجارت و یا با سامانه پیامکی 30009651شکایت خود را اعلام کنند و در اسرع وقت پس از تشکیل پرونده توسط بازرسان دستگاه‌های نظارت نسبت به صدور و اجرای حکم اقدام می‌شود .

مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با توجه به تعداد روسای شعب نسبت به تنظیم گروه‌های گشت مشترک به همراه بازرسان دستگاه‌های نظارتی اقدام کردیم و ساعت فعالیت را افزایش دادیم .

سرابیان بابیان اینکه اجرای طرح ویژه دیگری را از دیروز‌ آغاز کردیم افزود:‌ این طرح از میدان میوه و تره‌بار مرکزی تهران برای مبارزه با قاچاق میوه آغاز شد .

وی گفت: بازرسان دستگاه‌های نظارتی ازجمله گمرکی و جهاد کشاورزی در این طرح حضور فعال دارند و میوه‌های قاچاق را از غیر آن تشخیص می‌دهند و چنانچه تشخیص دهند قاچاق است پرونده، تشکیل و رسیدگی می‌شود .

وی افزود: در طرح ویژه نوروز مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری و اغذیه‌فروشی و قنادی‌ها،انبارها، سردخانه‌ها، فروشگاه‌ها زنجیره‌ای، نمایشگاه‌های بهاره، میدان‌ها میوه تره‌بار، مراکز اسکان و اقامتگاه‌های درون و برون‌شهری و اماکن تاریخی و تفریحی را در قالب گشت‌های مشترک به همراه بازرسان دستگاه‌های نظارت در دستور کارداریم .

وی گفت:‌ تخلفاتی ازجمله گران‌فروشی را بررسی می‌کنیم و اگر تخلفی کشف و تشکیل پرونده شود رسیدگی می‌شود .

مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اصناف باید بر روی کالاهایشان قیمت‌ها را درج کنند و سودی را که اتحادیه‌ها در نظر گرفته‌اند رعایت کنند .

فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور نیز در پاسخ به این پرسش که امسال چه برنامه‌هایی برای بازار شب عید دارید افزود:‌ امسال با توجه به وضعیت خیلی خوب بازار نیازی به برگزاری نمایشگاه‌ها نمی‌دیدم بلکه مایل بودم از ابزارهای دیگر تنظیم بازار استفاده کنم .

وی ادامه داد: اما بر اساس صحبتی که با مسئولان دولت داشتیم مقرر شد که استاندار به‌اتفاق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف مرکز استان ضرورت برگزاری نمایشگاه را در استان‌ها تشخیص دهند و سپس برگزاری شود .

فاضلی اضافه کرد: بسیاری از استانداران با هماهنگی اتاق‌ها و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت نیاز به برگزاری نمایشگاه را در سطح کمتر و پایین‌تر تشخیص دادند .

فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور گفت: در تهران هم در 4 نقطه نمایشگاه برگزار خواهد شد .

وی افزود:حراج‌های فصلی و فروش‌های فوق‌العاده از دیگر ابزارهای قانونی اتاق اصناف کشور برای بازار شب عید است که چارچوب‌های قانونی دارند و تحت نظارت اتحادیه صنفی به ارائه خدمات و کالا می‌پردازند .

فاضلی گفت: در برخی از شهرها از دیروز و امروز نمایشگاه آغازشده اما در تهران از چهارشنبه 12 اسفند آغاز می‌شود

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها برای تنظیم بازار شب عید است افزود: هدف اصلی برپایی این نمایشگاه‌ها ارائه کالاهای اساسی و سبد خانوار بوده است .

فاضلی بابیان اینکه مشکلی در تأمین این کالاها نداریم گفت:‌ به همین علت نیاز چندانی برای برپایی این نمایشگاه‌ها ، تشخیص ندادیم اما مقرر شد این نمایشگاه‌ها برگزار شود .

وی ادامه داد: بخشی از اصناف از برپایی این نمایشگاه‌ها گله‌مند هستند زیرا تا حدودی بازار آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد .

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی هم بابیان اینکه در قاچاق میوه دستگاه‌های مختلف ازجمله دستگاه‌های کاشف و کارشناس، مسئول هستند گفت: به‌جز میوه‌های که وزارت کشاورزی ورود آن را مجاز دانسته اگر وارد شود قاچاق محسوب و با آن برخورد می‌شود .

سید عبدالمجید اجتهادی افزود: با توجه به نظارت‌هایی که انجام می‌شوند ریسک عرضه میوه‌های قاچاق بالا رفته و عرضه این میوه‌ها در بازار، ناامن شده است .

وی گفت: ازنظر وزارت جهاد کشاورزی میوه‌های قاچاق ازنظر بهداشتی قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید معدوم شود و در صورت کشف این میوه‌ها دستور انهدام آن صادر می‌شود .

اجتهادی افزود: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است میوه داخلی به‌اندازه کافی برای تأمین بازار شب عید در انبارها موجود است و عرضه می‌شود .

وی گفت: مردم میوه‌های قاچاق را استفاده نکنند زیرا مضرات بهداشتی فراوانی دارد .

در ادامه فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور گفت: مبارزه و برخورد با قاچاق ، عزم ملی نیاز دارد اما سؤال این است که این حجم عظیم قاچاق چگونه وارد کشور می‌شود و چگونه در انبارها نگهداری می‌شود و چرا هرازگاهی فقط به واحدهای صنفی هجوم می‌بریم و چرا در مبارزه با قاچاق مبادی ورودی را نمی‌بندیم و دست‌های اصلی قاچاقچی را قطع نمی‌کنیم؟

وی افزود: اگر کشور نیاز ندارد چرا اجازه واردات می‌دهید و اگر نیاز دارد چرا با اعمال تعرفه‌ها به‌صورت قانونی وارد نمی‌کنید و چرا فقط به چندان واحد صنفی حمله می‌کنیم؟

فاضلی گفت: این نوع برخورد با قاچاق و انجام حرکت‌های نمایشی و پوپولیستی پسندیده نیست .

در ادامه مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت:‌ هیچ دستگاهی اجازه ورود میوه‌های قاچاق را نداده است و این میوه‌ها به‌صورت مخفیانه وارد می‌شود .

اجتهادی افزود:‌ برخی انبارها با ظرفیت حدود 140 تن کالا در زاهدان و همچنین انبارهایی در خراسان رضوی و هرمزگان حاوی کالای قاچاق کشف‌شده است .

وی با تأکید بر اینکه باید جلوی معابر ورودی این کالاهای قاچاق را بگیریم گفت: در شرق کشور این معابر بسته‌شده است .

در ادامه فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور بابیان اینکه فروش فوق‌العاده از امروز در سراسر کشور آغازشده و حراجی‌ها را هم اتحادیه‌های صنفی سامان دادند گفت: ‌مردم در زمان خرید کالاها در بنگاه‌ها اگر جایی، حراج اعلام‌شده است حتماً مجوز اتحادیه صنفی را که باید در سردر مغازه نصب شود مشاهده کنند و اگر این مجوز نبود بدانند آن حراج، غیرواقعی است .

وی افزود:‌ بازرسان ما با حراج‌های غیرواقعی برخورد می‌کنند و حتی شاید منجر به پلمپ آن واحد متخلف شود .

فاضلی با تأکید بر اینکه باید در نمایشگاه‌ها کالای تولید داخل عرضه شود گفت: بازرسان باعرضه هر کالای خارجی در این نمایشگاه‌ها برخورد می‌کنند و کالاها حداقل 15 تا 20 درصد در این نمایشگاه با تخفیف عرضه می‌شود.

ارسال نظر: