اعلام آمادگی کانون وکلا برای همکاری علمی در مقابله با فساد؛

توسعه سلامت قضایی با همکاری وکلا و قوه قضاییه/ مسئولان از وکلا حمایت کنند

کدخبر: 2018632

رئیس کانون وکلای دادگستری با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با فساد به خوبی عمل کرده اظهار داشت: تخلف در هر صنفی رخ می‌دهد اما در وکلا این اتفاق معدود است و با سلامت قاضی و کارکنان هیچ کس جرأت و جسارت تخلف در محضر آنها را نخواهد داشت و باید علل فساد به طور علمی بررسی شود.

علی نجفی توانا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «نسیم آنلاین» اظهارات اخیر رئیس دستگاه قضا در موضوع ضرورت قضاوت با توجه به مجموعه امکانات و شرایط دستگاه قضا را اشاره‌ای درست دانست و گفت: دغدغه مسئولین نظام قطعاً نشانه‌ای از توجه به امور مهمی دارد که هدف آنهای باید رفع مشکلات مردم و کشور باشد؛ معمولا انسان وقتی دست به قضاوت می زند و در این جایگاه اظهار نظر می کند مسلماً باید بر مبنای علم و آگاهی باشد.

وی ادامه داد: معتقدیم فعالیت دستگاه قضا در مجموع با در نظر گرفتن امکانات و شرایط اداری، پرسنلی و تخصصی مورد قضاوت و توجه ویژه‌ای که اخیراً موجب اقدامات موثری در خصوص مبارزه با فساد در سطح کشور شده بسیار مطلوب و موفق بوده به نحوی که محاکمه دانه درشت‌ها نیز با جدیت در محاکم قضایی صورت گرفته است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطر نشان کرد: نباید با آرمان خواهی و بی توجه به شرایط نسبت به امور قضایی و وکلا اظهار نظر داشت.

نجفی توانا در رابطه با بخشی از اظهارنظر آیت الله آملی لاریجانی مبنی بر کارچاق کنی و اخذ پول از موکل به عنوان پرداخت به قاضی نکاتی را بیان کرد و افزود: بر اساس آمارهای منتشره دستگاه های مختلف به ویژه در حوزه کارمندان، قضات و غیره می توان گفت که سلامت رفتاری وکلا از اقشار دیگر جامعه اگر بالاتر نباشد، پایین تر نیست.

بخشی از وکلا قبلا قاضی بوند

وی ضمن یادآوری موقعیت‌های مختل در صنف وکالت کشورمان بیان کرد: در صنف وکلا اقشار مختلفی فعالیت می کنند و درصد قابل توجهی از آنها قضات بازنشسته و کارکنان اداری دستگاه های اداری اند که پروانه وکالت دریافت کرده اند و بخش قابل توجهی از جوانان کشور که فرزندان این مرز و بوم هستند نیز به حرفه وکالت اشتغال دارند و بعضاً از منتسابان مسئولین تراز اول کشورند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: مانند تمام اقشار و اصناف در حرفه وکالت نیز ممکن است معدود افرادی باشند که مرتکب تخلف و حتی اقدامات مجرمانه شوند، این موضوع قابل انکار نیست اما تعداد این افراد بسیار معدود بوده و گستره فساد و عدم سلامت آنها محدود است و همانطور که بارهای مطرح شده بدون آسیب شناسی قضاوت نتیجه بخش نخواهد بود.

کمیته‌ای بی‌طرف تخلف صنفی وکلا را بررسی کند

نجفی توانا تأکید کرد: آیا به راستی کمیته ای بی طرف بر اساس مطالعات میدانی و با دلایل ثابت کرده است که مشکلات سلامت قضایی صرفاً مربوط به تعداد معدود وکلایی است که مرتکب تخلف می شوند؟ آیا اگر قاضی قاضی و کارمند سالم باشد، وسوسه های ارباب رجوع می تواند موجب فساد شود؟ آیا ایفاگران نقش در دستگاه های دولتی که قطعاً بر مبنای شایسته سالاری باید انتخاب شده باشند و ارتقاء آنها نیز بدون توجه به رابطه و بر مبنای ضابطه انجام شده باشد، در مقایسه با وکلا از سلامت رفتاری بالاتری برخوردارند؟

وی پدیده فساد و هنجار سلامت رفتاری که بخش مهمی از کارکنان دولتی را در برگرفته را موضوعی قابل بررسی و نقد و آسیب شناسی دانست و یادآور شد: سلامت و فساد در نظام اداری در گروه عوامل دیگری است و قطعاً آیت الله لاریجانی ریاست محترم قوه قضاییه تأیید می کنند که برای پاسخ به این پرسش ها لازم است موضوع توسط کمیته ای مشترک میان قوه قضاییه و کانون وکلا از منظر علمی و با معیارهایی اصولی بررسی شود و علت فساد رفتاری و بحث سلامت قضایی در سازمان های تحت نظر قضاییه و دستگاه قضاء مورد ارزیابی قرار گیرد.

مشکلات قضایی به تنهایی به وکلا مربوط نمی شود

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز که خود وکیلی پیشکسوت است، اظهار کرد: همانطور که گفتم وکلا از میان اقشار مختلف هستند و به اندازه کافی جو ضد وکیل و فرهنگ و ضد وکیل علیه این بخش از ملت شریف جامعه وجود دارد و این پرسش پیش می آید که آیا بیان مطالبی که می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد، مشکلی را حلی می کند؟

نجفی توانا با اعلام آمادگی کانون وکلا در اثبات رابطه مشکلات سلامت قضایی و جامعه وکلا، گفت: مجموع سلامت قضایی و مشکلات این بخش در کلیت آن به تنهایی ارتباطی به وکلا ندارد و این قابل اثبات است و بارها این موضوع را مطرح کردیم، کارگزار اداری یا قضایی اگر درست عمل کند هیچ کسی جرأت و جسارت تخلف در محضر وی را نخواهد داشت.

عدم سلامت در نظام دفاعی و قضایی نیاز به آسیب شناسی دارد

وی با اشاره به عدم صدور پروانه وکالت برای کارمندان و قضات که واجد شرایط عمومی و اخلاقی نیسیتند بر اساس اعلام نظر قوه قضاییه بیان کرد: در این شرایط آنها با مراجعه به دادگاه انتظامی حکم به نفع خود دریافت کردند و کانون را وادار به صدور پروانه وکالت کردند و ما در کانون های وکلا با این افراد که به ما تحمیل می شود چه کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با یادآوری اینکه کانون وکلا یک نهاد مدنی دیرپاست، عنوان کرد: کانون وکلا تحت نظارت قوای عالی کشور فعالیت دارد و نهادهای حاکمیتی بر آن نظارت قانونی دارند و بارها آمادگی برای همکاری بر مبنای ساز و کارهای علمی با مقامات قضایی و اجرایی در رابطه با آنچه رییس قوه قضاییه وجه همت خود و همکاران دستگاه قضاء قرار داده اند را اعلام کردیم.

نجفی توانا سبب شناسی برای شناخت عدم سلامت در ایفاگران نقش در نظام دفاعی و قضایی را مهم دانست و افزود: به صورت علمی این مهم قابل ارزیابی است که ثابت کنیم تنها وکلا نیستند که به صورت معدود در این مجموعه شاخص های رفتاری و آسیب شناسی عدم سلامت، مقصر باشند.

توسعه سلامت قضایی با همکاری وکلا و قوه قضاییه

وی همکاری مشترک کانون وکلا و قوه قضاییه را در توسعه سلامت قضایی مهم خواند و گفت: این موضوع می تواند چالش های موجود را تقلیل دهد و از رییس قوه قضاییه متشکر خواهیم شد در این زمینه به مشکلات وکلا توجه کند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطر نشان کرد: وکلای دادگستری با وصف تمام مشکلات و رقابت شدید حرفه ای و هزینه بالای کار و مواجهه با فرهنگ ضد وکیل که بعضاً در جامعه مشاهده می شود و از گذشته با بیان مطالبی طرح شده بود در فضایی کار می کنند که جوی علیه آنها از قبل ایجاد شده که با تمام این مسائل کانون وکلا با نظارت مستقیم به شدت با تخلفات انتظامی وکلا برخورد کند.

در بازرسی‌های شأن وکیل دادگستری مخدوش می‌شود

نجفی توانا تصریح کرد: در مواردی با بازرسی هایی در رسیدگی به پرونده های محاکم مواجه هستیم که قطعاً اگر مورد ارزیابی عادلانه قرار گیرد، شأن وکیل دادگستری در نزد همکاران و موکل آنها مخدوش نمی شود و می توان گفت وکلای دادگستری و همکاران در مرکز مشاوران قوه قضاییه متفاوت هستند چرا که صدور پروانه کار آنها مرکز مشاوران قوه قضاییه است که باید پرسید مگر این افراد مربوط به کانون وکلا هستند و البته ما در صورت بروز تحلفات خوشحال می شویم اسامی آنها اعلام شده و در برابر تخلفاتشان برخورد انتظامی و قضایی شود.

وی در ادامه یادآور شد: بعضاً مشکلات و تخلفاتی که تحت عنوان وکیل و حرفه وکالت مطرح می شود از سوی همکارانی که پروانه خود را از قوه قضاییه اخذ کردند، صورت گرفته که بررسی و برخود با اقدام و رفتار این گروه از فعالان در عرصه دفاع به کانون های وکلا مرتبط نیست و به نهاد مربوطه ماده 187 برنامه سوم توسعه در قوه قضاییه ارتباط دارد.

مسئولان سه قوه وکلا را حمایت کنند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تأکید کرد: انتظار جامعه وکالت حمایت مسئولین سه قوه از بُعد تقنینی و قضایی از وکلاست که قطعاً وکلا فرزندان این کشورند باید آنها را مورد حمایت قرار داد و ما نیز مانند رییس قوه قضاییه برای سلامت رفتاری نه صرفاً در قوه قضاییه بلکه در قوای دیگر و کل کشور تمام اهتمام خود را به کار خواهیم بست و آماده ایم با استفاده از جدیدترین دستاوردهای رفتار شناسی و آسیب شناسی در چارچوب علم جرم شناسی مبادرت به شناسایی علل رفتارهای خارج از قانون کنیم.

نجفی توانا پیشنهاد داد با تشکیل کمیته ای مشترک میان کانون وکلا و قوه قضاییه می توان علل جرائم را شناسایی کرد و افزود: اگر این اجازه داده شود و همکاری با نهاد وکلا شکل گیرد مسلماً در کیمته مشترک می توان نسبت به شناسایی علل فساد در ادارات و سیستم دفاعی اقدام کنیم و اظهارنظر و قضاوتی که شاید در مواردی هم صحیح باشد و در مواردی نیز خلاف واقعیت ها، می تواند موجب شود که در کلیت از شناخت علت واقعی مشکلات و چالش های پیش روی قوه قضاییه دور شویم.

وی همچنین از مقامات قوای سه گانه که دغذغه سلامت رفتار در نظام اداری را دارند تشکر کرد و گفت: کانون وکلا آماده است تا در تعاملی سازنده با قوای سه گانه در مبارزه عمل گرا با فساد وارد عمل شود و ظرفیت های علمی جامعه وکلا را در این مسیر به کار بندد.

ارسال نظر: