اداره ثبت بین المللی اختراع در ایران افتتاح شد

کدخبر: 2026493

جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۲ به کنوانسیون جهانی ثبت اختراعات و ابتکارات پیوسته و با تاسیس دفتر ثبتی مستقل از امروز ثبت اختراعات تسهیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، احمد تویسرکانی در مراسم آغاز به کار اداره ثبت بین المللی اختراعات عنوان کرد: امروز همانطور که برای یک مال غیر منقول دارای سند می شود در حوزه حفاظت از دارایی های فکری نیز به همین صورت سند صادر می کنیم و این یکی از ضرورت های تحقق اقتصاد مقاومتی است و در اقتصاد ملی نیاز است بستر حفاظت از دارایی های فکری فراهم شود.

وی افزود: از گذشته در حوزه ثبت مالکیت های صنعتی برنامه های جدی داشتیم و امروزه در صدد اجرایی کردن برنامه های نوین و خروج از نظام سنتی هستیم و با پیوستن به معاهده پی سی تی که کنوانسیون ثبت بین المللی در سازمان جهانی مالکیت معنوی دارد از سال 92 بستر جهانی شدن و صیانت از مالکیت های معنوی در سطح ببن المللی را فراهم کردیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک همچنین گفت: با پیوستن به این معاهده هم اکنون دفتری را در کشورمان تاسیس کردیم تا هزینه ثبت اختراعات در کشورمان و برای مخترعین کاهش یابد.

تویسرکانی به ویژگی اختراعات از جمله جدید بودن، قابلیت کاربری در صنعت و خصوصیت نوآورانه را مهم دانست و افزود: در مسیر جهانی شدن مسیری پس از تولد یک ابتکار را ملاک عمل داریم و در گام نخست مرجع حقوقی موظف به ثبت آن است تا این ابتکار مورد تعرض قرار نگیرد و در مرحله بعدی تجاری سازی اختراعات اهمیت ویژه ای دارد و در این مسیر مجموعه های صنعتی نیز می توانند در تحقق این مهم کمک کنند و در تمام دنیا اشخاص و شرکت هایی هستند که به این موضوع اهتمام دارند و بر اساس آمار تعدا اندکی از اختراعات به مرحله تجاری سازی می رسد و با رصد مجموعه اختراعات ثبت شده جهان و مقایسه با میزان اختراعات داخل کشورمان متوجه می شویم که وضعیت کشورمان در حوزه تجاری سازی مطلوب است و اعتقاد داریم که هماهنگی بین خلاقیت و تثبیت آن و ظهورش در مرحله تولید در کشورمان شرایط خوب و رو به پیشرفتی دارد.

شایان ذکر است در پایان مراسم رونمایی از سامانه بین المللی ثبت اختراعات با ثبت یک مورد اختراع توسط احمد تویسرکانی رییس ثبت اسناد و املاک کشور رونمایی شد.

ارسال نظر: