سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران مطرح کرد

آخرین وضعیت پرونده همسرآزاری در مشهد و قتل ستایش

کدخبر: 2026617

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده شکنجه یک زن و دخترانش در مشهد از سوی شوهر این زن گفت: از وقتی دادستان مشهد مطلع شدند این موضوع را با جدیت پیگیری کردند و در حال حاضر نیز در حال تحقیقات هستند، هنوز در مرحله رسیدگی است و حکم صادر نشده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، میزان نوشت: حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران در خصوص پرونده شکنجه یک زن و دخترانش در مشهد از سوی شوهر این زن، گفت: از وقتی دادستان مشهد مطلع شدند این موضوع را با جدیت پیگیری کردند و در حال حاضر نیز در حال تحقیقات هستند، هنوز در مرحله رسیدگی است و حکم صادر نشده است.

وی در رابطه با پرونده قتل ستایش قریشی دختر 6 ساله افغان نیر گفت: نظر پزشکی قانونی صادر و به مرجع قضایی ارسال شده است و چنانچه اعتراض به نقطه نظرات نباشد کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای درباره اینکه نظریه پزشکی قانونی در این پرونده چه بوده است، بیان کرد: این مسائل از جزئیات پرونده است و چون برای پرونده حکمی صادر نشده است از بیان آن معذورم.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با متهمان پرونده بانک صادرات مبنی بر اینکه حکم صادر شده و هنوز ابلاغ نشده است، گفت: وقتی حکمی امضا می‌شود، نهایتا ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر ریاست قوه قضائیه به کشور عراق نیز تصریح کرد: چند وقت پیش مقامات قضایی کشور عراق به ایران آمدند و دعوت رسمی کرده‌اند که میسر نمی‌شد، ولی در حال حاضر با توجه به مجموع جمع بندی‌هایی که شده است دعوت از سوی ریاست قوه قضائیه پذیرفته شد و ان شاء الله اوایل هفته آینده عازم کشور عراق هستند.

وی در رابطه با پرونده دکل نفتی که آیا قرار نهایی صادر شده است یا خیر بیان کرد: در زمینه اینکه قرار نهایی و کیفرخواست صادر شده است، اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با معرفی رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز گفت: تا دیروز ابلاغی صادر نشده بود اما سعی می‌شود که هرچه زودتر رئیس آن معرفی شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه صبح امروز در مراسم تحلیف 225 کارآموز قضایی که صبح امروز در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد، گفت: کسانی که امروز با ادای سوگند وارد این خانواده می‌شوند بدانند که به فضل الهی و با تلاش همکاران قوه قضاییه با همه کمبودهایی که وجود داشته و نامهربانی‌هایی که خلاف انتظار نیست و با همه تبلیغات سوئی که علیه این قوه می‌شود، قوه قضاییه استوارتر از گذشته با عزمی راسخ در جهت تحقق عدالت و قطع ایادی متجاوز به حقوق افراد در سطوح مختلف ایستاده و در کوتاه کردن دست مفسدین و به قول امروزی‌ها دانه‌درشت ها همه شماتت‌ها را پذیراست و در انجام تحقق عدالت کوتاه نمی آید.

وی افزود: یکی از اهداف همه انبیاء تحقق و اجرای عدالت در جامعه است و از جمله اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی ایران که با این همه زحمت و تقدیم خون هزاران عزیز و تلاش وافر همه امت اسلامی برپا شده است تحقق عدالت و اجرای عدالت در جامعه اسلامی بوده و است و همه دراین زمینه مسئول هستیم اما قوه قضاییه در نظام بخشی به امور جامعه ، احقاق حق و ابطال باطل و رفع تجاوز و تعدیات و تظلم خواهی هاو رفع خصومات نقش اساسی دارد.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه به بودجه ، ساختار ، برنامه و تجهیزات نیازمند است و همه این ها ضروری است اما نقش نیروی انسانی و کارکنان این دستگاه و بالاخص قاضی دراین مجموعه یک نقشی بی بدیل است در هر نظامی و از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران اگر دستگاه قضایی یک دستگاهی مقتدر و دستگاهی با وجود شرایطی که باید آن دستگاه داشته باشد، وجود داشته باشد بسیاری از کجی ها و خدایی نکرده ناهنجاری هایی که ممکن است در یک نظام پیش آید ، جلوگیری می کند و دراین رابطه نقش قاضی بی بدیل است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی و مردم عزیز کشورمان و بلکه مردم جهان از همه گذشته ها بیشتر تشنه عدالت هستند، تصریح کرد: امروز ارتباطاتی که بین جهان وجود دارد درگذشته نبود و از ظلمی که احیانا به کسی روا داشته می‌شود همه مطلع نمی شدند اما امروز همه مطلع می شوند و از آثار مخرب یک ظلم و تعدی هم مطلع می شوند و اگر جایی عدالت برقرار و دادی از مظلومی ستانده شود همه متوجه می شوند و فواید آن قابل حس است و فقط شنیدنی نیست و بحق مردم تنها به قوه قضائیه امید دارند که در جهت رفع تبعیضات و بی عدالتی‌ها و احیانا دست اندازی‌هایی که به حقوق یکدیگر صورت می‌گیرد از ریز و درشت به میدان بیاید و با همت جلوی آنها را بگیرد حق آن‌ها را بستاند و جلوی تعدی و تجاوز را بگیرد این خواست مردم وخواسته ای بحق است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: کسانی که امروز با ادای سوگند وارد این خانواده می‌شوند بدانند که به فضل الهی و با تلاش همکاران، امروز قوه قضاییه با همه کمبودهایی که وجود داشته و دارد و نامهربانی‌هایی که خلاف انتظارمان نیست و صورت می گیرد و با همه تبلیغات سویی که علیه این قوه و حتی علیه افراد درون این قوه صورت می گیرد ، قوه قضاییه با قامتی استوارتر از گذشته با عزمی راسخ و جدی در جهت تحقق عدالت و قطع ایادی متجاوزو متعدی به حقوق افراد در سطوح مختلف ایستاده و در کوتاه کردن دست مفسدین و بخصوص به قول امروزی ها دانه‌درشت ها همه شماتت‌ها را پذیراست و در انجام تحقق عدالت کوتاه و وظیفه الهی خود کوتاه نخواهد آمد و همه تلاشمان را می کنیم در مقابل سختی ها ، شماتتت ها و فشارهای داخل کشور و بیرون از کشور و هیاهوها تسلیم نشویم و البته مغرور هم نشویم و بتوانیم آنچه را که رضای پروردگار است و قانون تکلیف کرده انجام وظیفه کنیم.

وی با بیان اینکه در دوره های گذشته هم به کارآموزان این نکته را تذکر دادیم اظهارکرد: اولا در هر کاری نیاز است از خداوند استمداد بطلبیم فارغ از سختی و راحتی آن کار در امر قضا که کاری سخت محسوب می شود هم نیاز است از خداوند به طور خاضعانه استمداد بگیریم.

اژه ای تصریح کرد: باز هم به تجربه عرض کنم که برای جلب عنایت حق سه چیز غافل نشوید یک انس با قرآن دوم توجه ویژه به نماز و سوم چنگ زدن به دامن ائمه معصومین و پیامبر و حضرت زهرا و استمداد بطلبیم از این بزرگواران.

وی افزود: موضوع بعدی این است که ما باید مطالعه مان و تحقیق و تدبر در مطالب را فراموش نکنیم و نگوییم حالا که دیگر قاضی شدیم نیازی به مطالعه نداریم این را بدانید که ما فردا بیشتر از امروز به مطالعه نیاز داریم.

معاون اول قوه قضاییه همچنین گفت: لازمه این کار خطیر قضاوت احتیاط است و به شما توصیه میکنم از مشورت با افراد صاحب تجربه خود را مستغنی ندانیم.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: یکی از نیازهای شغل قضاوت حلم و بردباری است و باید در جهت افزایش حلم تلاش کرد، چراکه بردباری با نشستن و زحمت نکشیدن محقق نمی شود.

وی با اشاره به این مطلب که میزان قاضی، قانون است، افزود: به حق باید قضاوت کنیم و اگر بخواهیم به حق قضاوت و به درستی قضاوت کنیم، چاره‌ای جز قانون نداریم. براساس موازین و قانون حرکت می کنیم و اگر احیانا با واقع مطابق نباشد معذوریم.

وی همچنین گفت: سالها پیش پرونده ای را رسیدگی می کردم و قدری حرف و حدیث و پیچیدگی داشت ، یک مناسبتی بود که توفیق اقامه نماز پشت سرمقام معظم رهبری نصیبم شدایشان سوالی را پرسیدند و جواب دادم که سعی می کنم براساس موازین حرکت کنم و ایشان تاکید و تحسین کردند که راه همین است؛ و به تجربه دریافت کرده ام که باید به قانون عمل کرد اما فهم و برداشت درست از قانون هم مهم است.

وی افزود: قانون را باید خوب ببینیم و برداشت کنیم و مجموعه مسائل را با هم نگاه کنیم و قاضی در دادگاه باید به همه به یک چشم واحد نگاه کند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای گفت: البته من یک تجربه ای پیدا کردم؛ امام می فرمودند برخی ها پای آمدن ندارند، قلم نوشتن ندارند و در مقابل برخی هستند که پول دارند وکیل دارند و از همه مهمتر این طرف و آن طرف ارتباط دارند؛ پس بهتر است به گونه اول افراد که زبان و قلمش را ندارند حداقل حرفهایشان را با سعه صدر بشنوید.

وی ادامه داد: قاضی باید بصیر باشد و مسائل سیاسی روز را بداند، سیاسی کاری و جناح بازی در قضاوت ممنوع است اما بصیرت و فهم مسائل سیاسی و آشنایی با مسائل روز و پیرامونی لازم است قاضی و قضا شئوناتی دارد این لباس شئوناتی دارد که اگر شئونات آن را رعایت نکنیم مسئول هستیم.

وی افزود: تا دیروز که قاضی و در منصب قضا نبودید یک سری کارها آزاد بود اما امروز دیگر آن کارها انجامش آزاد نیست. باید مراقب باشیم که رفتار ما مردم را نسبت به نظام بدبین نکند. مساله قضا و دستگاه قضایی و قاضی شئوناتی دارد که ما ناگزیریم آن‌ها را رعایت کنیم، وگررعایت نکنیم مردم به نظام، قاضی و دستگاه قضایی بدبین می‌شوند و بر همین اساس باید بیش از گذشته مواظب و مراقب باشیم.

وی تصریح کرد: در برخی مشاغل انسان باید مراقب باشد که سمت گناه نرود؛ اما در شغلی که عهده دار هستیم این مقدار مراقبت کافی نیست بلکه یک انرژی مضاعف می‌خواهد چون افرادی هستند که با ترفند حیله، گناه را به سمت ما می آورند که ما باید با تدبیر آن را بشناسیم.

ارسال نظر: