مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی اعلام کرد

تسهیلات مرزنشینی به نام مرزنشین به کام قاچاقچیان

کدخبر: 2060733

اجتهادی گفت: در حال حاضر سوءاستفاده از تسهیلات مرز نشینی از مردم و مرزنشینان کشور باعث شده است که سود خیلی کم و پایینی نصیب مردم مرزنشین شود و بیشتر سود این تسهیلات به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها کالا و تجار منطقه می‌رود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدعبدالمجید اجتهادی گفت: اقدام اجرایی این طرح با دستور و صحبت‌های اخیر رئیس سازمان تعزیرات در 3 مرحله انجام شد که مراحل اطلاع‌رسانی، هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در بخش خصوصی و دولتی و مرحله سوم اجرا و اقدام عملی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بخشنامه اطلاع‌رسانی توسط رئیس سازمان طی چند روز آینده به شعب تعزیرات حکومتی در سراسر کشور ابلاغ می‌شود و مأموران این سازمان مکلف به ابلاغ و اعلام کتبی در سطح شهر و استانها هستند.

اجتهادی در ادامه بیان کرد: اطلاع رسانی سازمان تعزیرات در شهرها و استان‌ها نخست به صورت کتبی از طریق اتحادیه‌ها و اصناف است و همچنین در مرحله بعد به صورت نصب بنر سازمان تعزیرات در محل فروش و عرضه کالاهای خانگی می‌باشد که به عنوان نمونه در تهران، خیابان جمهوری با نصب بنر اعلام و اخطار، عملیاتی و اجرایی می‌شود.

باید محل عرضه کالای قاچاق ناامن بشود

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات تصریح کرد:هدف ما این است که محل عرضه کالای قاچاق نا امن شود و کالای قاچاق قدرت عرض اندام درسطح بازار کشور نداشته باشد و ریسک آوردن کالای قاچاق بالا برود.

وی افزود:سازمان تعزیرات حکومتی همزمان درمبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی و گلوگاه ها در کشور، مبارزه و مقابله دیگری درسطح عرضه کالای قاچاق خواهد داشت، چراکه ما اعتقاد داریم کشف کالای قاچاق درگذشته به میزان 10 درصد بوده است و 90 درصد این کالاها در بازار کشور وارد می‌شود که در اقدامات اخیر سازمان تعزیرات و دیگر نهادهای مربوطه توانستیم مقابله و مبارزه جدی در این عرصه داشته باشیم تا حاشیه امنیت برای قاچاق کالا از بین برود.

اجتهادی با اشاره به فرهنگی‌سازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری بین شهروندان در سراسر کشور را مهم و موثر عنوان کرد و افزود: مردم و شهروندان با خرید و مصرف کالاهای که از گارانتی اصل و خدمات پس از فروش اصلی و معتبر برخوردار هستند، استفاده کنند و اگر مردم از تخلف و فروش کالای قاچاق در فروشگاه‌های کشور اطلاع پیدا کردند، باید با سامانه تلفنی 124 و سامانه پیامکی سازمان تعزیرات حکومتی ارتباط برقرار کرده و گزارشات خود را اطلاع بدهند تا دستگاه‌های مربوطه به طور جدی و سریع رسیدگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

وی در ادامه تأکید کرد: اکثر اصناف و مغازداران سطح کشور در بحث مبارزه با قاچاق کالا همکاری بسیاری خوبی با ما دارند و فقط عده‌ای کمی تخلف صنفی داشته‌اند که باعث بدنامی مابقی دیگر اصناف و کسبه بازار شدند که ما حتما با این عده قلیل برخورد جدی خواهیم داشت.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا در تعزیرات گفت: هدف ما پلمب، بستن و جریمه شدن مغازداران در سطح کشور نیست بلکه بازار کشور از وجود کالای قاچاق عاری باشد تا اصناف و کسبه بازار،کالاهای لوازم خانگی رابه طور قانونی از مبادی ورودی کشور وارد کنند تا اقتصاد کشور رشد و تعالی پیدا کند.

وی در ادامه تأکید کرد: ما در بحث قاچاق کالا، دارای موانع مختلفی ازجمله میزان بالای تعرفه برخی از کالاها در گمرک کشور مواجه هستیم و همچنین موانعی دیگر غیر تعرفه‌ای شامل گیرودارهای اداری و بوکراسی‌ها در سطح ادارات کشور است.

این مقام مسئول تعزیرات حکومتی در ادامه بیان کرد: با وجود این موانع و مشکلات، مردم به سراغ راه‌های آسان تر می‌روند که اکنون با تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق و برنامه‌های جدید در ترخیص کالا از گمرک کشور از 36 روز در گذشته به زمان خیلی کمتری کاهش پیدا کرده است که این اقدامات و قوانین تازه برای کاهش انگیزه قاچاق کالا بسیار مفید و مؤثر است.

اجتهادی افزود: سازمان گمرک و بنادر کشور با همکاری دیگر ارگان‌های مرتبط، اقدامات جدیدی در پیش گرفتند از جمله با راه‌اندازی سامانه «پنجره واحد» که همه اقدامات ترخیص کالا یک تاجر در یک مرکز واحد انجام می‌شود و همچنین در سامانه جدید گمرکی برای راحتی و آسانی تجار به طور غیرحضوری فعالیت‌های لازم انجام می‌شود که اینگونه اقدامات در روند کاهش قاچاق کالا موثر خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: کاهش تعرفه گمرکی برخی از اقلام و کالاها به عنوان یک بسته تشویقی میتوانند در قاچاق کالا درکشور موثر باشد که دربند(د) ماده 6قانون مبارزه با قاچاق کالا این مورد آمده است و همچنین کاهش میزان تعرفه گمرکی باید در کمیته ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیشنهاد و مطرح شود و بعد به هیات دولت ارسال شود تا تصمیم قطعی و ابلاغ در مورد آن صورت پذیرد.

تسهیلات مرزنشینی به کام قاچاقچیان

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا در تعزیرات حکومتی، به روند استفاده از تسهیلات مرزنشینی اشاره کرد و گفت: تسهیلات مرزنشینی در واقع به نام مرزنشینان و به کام قاچاقچیان است.

وی افزود: در حال حاضر سوءاستفاده از تسهیلات مرز نشینی از مردم و مرزنشینان کشور باعث شده است که سود خیلی کم و پایینی نصیب مردم مرزنشین شود و بیشتر سود این تسهیلات به جیب واسطه ها ودلال ها کالا و تجار منطقه می‌رود که برای نمونه وارد کردن برنج‌های خارجی قاچاق است که از این طریق وارد کشور می‌شود.

رسیدگی به پرونده کشف 11 انباربزرگ کالای خانگی در شهرری

وی افزود: پرونده کشف و ضبط 11 انبار بزرگ لوازم خانگی شهرری طی چند روزگذشته تشکیل شده است که طبق ماده 47 قانون مبارزه با قاچاق کالا یک رونوشت از مدارک پرونده به گمرک کشور ارسال شده است تا گمرک بحث ارزش این کالا را تعیین کند و همچنین مدارک و اسناد صاحب کالا را ظرف مدت 10 روز بررسی کرده و نتیجه آن را به شعبه رسیدگی کننده سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: