"رغبتی از سوی دادگستری برای اعلام معاضدت قضائی وجود ندارد"

کدخبر: 915582

معاون مرکز امور معاضدت قضائی در گفتگو با «نسیم»: به دستور دادستان تهران، معاضدت قضائی ویژه امور جنایی که تنها در یکی از مجتمع‌‌های قضائی بود، تعطیل شد/ اگر وکالت اجباری شود، می‌توان به طرح وکیل خانواده امیدوار بود

محمد قربانیان در گفتگو با «نسیم» در خصوص آخرین وضعیت وکلای معاضدتی گفت: تنها در 10 مجتمع قضائی این امر صورت می‌گیرد و در یکی از مجتمع‌های قضائی هم که معاضدت ویژه امور جنایی انجام می‌شد به خواست دادستان تهران تعطیل شد. در حال حاضر 400 وکیل معاضدتی در دادسراها و دادگاه‌ها مشغول هستند که در صورت درخواست دادگستری، این تعداد بیشتر می‌شود اما دادگستری هیچ رغبتی برای اعلام نیاز ندارد. این در حالی است که اگر یک موضوع در راه درست خود پیش برود، شاهد افزایش پرونده‌هایی با موضوع‌های ساده و پیش پا افتاده در دادسراها نیستیم.

وی افزود: در اداره معاضدت، معاونت نظارت داریم و برای هر چهار مجتمع یک بازرس فعال از سوی دادگستری مشغول به نظارت است و تا به حال پرونده تخلفات وکلای معاضدتی از سوی دادگستری و بازرسین کانون وکلا اعلام وصول نشده است.

قربانیان با اشاره به جایگاه طرح وکیل خانواده در لایحه "جامع وکالت" گفت: باوجود اینکه در این لایحه ردپای وکیل خانواده دیده شده است اما هیچ فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام نشده است و اگر وکالت در کشور اجباری و ضروری محسوب شود، می‌توان به اجرای این طرح امیدوار بود در غیر این صورت بعید است که وکیل خانواده در ایران به نتیجه برسد.

ارسال نظر: