ایستادگی جواب می‌دهد

کدخبر: 2375874
خبرنگار:

هفت‌تپه نماد یک حرکت اعتراضی است که با طی کردن مسیر درست اعتراض و مطالبه، به نتیجه رسید.

نسیم آنلاین: سال‌های 96 و 97 با بروز تنش‌های ارزی و به طبع آن مشکلات اقتصادی، بحران‌های بسیاری برای کشور پدید آمد.

یکی از این بحران‌ها شعله‌ور شدن اعتراضات و اعتصابات کارگری بود که یکی پس از دیگری و از کارخانه‌ای به کارخانه‌ی دیگر بروز پیدا می‌کرد و در صدر اخبار قرار می‌گرفت.

یکی از این اعتصابات، اعتراض و اعتصاب کارگران هفت‌تپه بود.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که از بدوتاسیس (سال 1340 )یکی از صنایع مهم کشور به شمار می‌رفت تا سال 1385 و ماجراهای تعرفه واردات شکر خام با آرامش به کار خود ادامه داد.

اولین جرقه اعتراضات کارگران به سال 86 برمی‌گردد که کارخانه به زیان‌دهی رسیده بود. اما پس از آن خبر خاصی از اعتراضات کارگری نبود تا اینکه در سال 1394 کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی واگذار و با مشکلات بسیاری روبرو شد. آذر و دی‌ماه 1396 اعتراضات کارگران هفت‌تپه به دلیل عدم پرداخت حقوق آغاز شد و در آبان 97 با اعتصاب چند روزه و شرکت خانواده کارگران در اعتراضات و بازداشت برخی از کارگران، همه‌ی نگاه‌ها به هفت تپه خیره شد.

از همان روزهای نخست اعتراض، رسانه‌های خارجی، خبرنگاران خارج نشین و فعالان کارگری پیگیر اخبار این اعتراضات شدند و اخبار و البته شایعات درگیری پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان را پوشش می‌دادند.

کارگران معترض هفت‌تپه که از هر فرصتی برای اعتراض حتی شرکت در نمازجمعه و راهپیمایی هم استفاده کرده بودند خواستار پرداخت دستمزدها و بازگردانی کارخانه به بخش دولتی بودند.

همزمان با توجه رسانه‌های خارج‎‌نشین و معاند، در داخل کشور نیز چهره‌های بسیاری به حمایت از مطالبات کارگری و پوشش اخبار آنان برخواستند.

اعتراضات کارگران هفت‌تپه حدود یک سال با مداخله برخی ارگان‌ها و پرداخت بخشی از معوقات خاموش شده بود اما در شهریور 1398 و اخراج برخی کارگران به بهانه پایان قرارداد مجددا آغاز شد.

با آغاز دوباره اعتراضات، چند نفر از کارگران معترض با اتهامات امنیتی بازداشت شدند و این بار تشکل‌های مختلفی پای کار حمایت از کارگران آمدند. دانشجویان برخی دانشگاه‌ها نیز با نمایندگان کارگران دیدار داشتند و در جمع معترضان نیز حاضر شدند. برخی به استان خوزستان سفر کرده و با مقامات مختلف آن استان نیز دیدار کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات و اعتراضات کارگران هفت‌تپه شدند. حتی در حاشیه روز دانشجو و حضور روحانی، رئیس‌جمهور وقت در دانشگاه تهران، دانشجویان نسبت به تریبون نداشتن برای طرح مسائل روز از جمله مطالبات کارگری معترض شدند.

تشکل‌های دانشجویی در دیدارهای مختلف با مسئولین همواره پیگیر مطالبات کارگران هفت‌تپه بودند و مسئولین نیز قول‌های مختلفی در خصوص حل مشکلات می‌داند. سرانجام اردیبهشت‌ماه 1399 اعلام شد که دادگاه امید اسدبیگی، مدیرعامل هفت‌تپه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی برگزار خواهد شد.

هم‌زمان با برگزاری دادگاه، تلاش‌ها و حمایت‌ها از کارگران هفت‌تپه ادامه داشت که در یکی از مهمترین آنها در دی‌ماه 99 دانشجویان مقابل وزارت دادگستری تجمع برگزار کردند و خلع ید مالک هفت‌تپه را خواستار شدند.

پس از برگزاری جلسات متعدد دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده هفت‌تپه، نهایتا مهرماه 1400 حکم متهمان صادر شد که در راس آن، امید اسدبیگی به 20 سال زندان و شلاق و برخی محکومیت‌های دیگر محکوم شد.

سرانجام مرداد 1400 با پیگیری‌های مداوم و همراهی تشکل‌های مطالبه‌گر و همراهی کارگران، مالک هفت‌تپه خلع ید شد و مالکیت آن به دولت سپرده شد. تیرماه 1401، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از زیرمجموعه‌های وزارت صمت واگذار شد. چند روزی است خبرهای خوبی از بازگشت هفت تپه به روزهای طلایی حکایت دارد. میزان کشت امسال نیشکر در 60 سال گذشته‌ی این شرکت بی‌سابقه بوده است.

بررسی روند اعتراضات کارگری هفت‌تپه نشان می‌دهد با اتخاذ یک روش صحیح و همراهی تشکل‌ها و البته مطالبه مشخص و با برنامه و پیگیری مستمر آن می‌توان یک حرکت اعتراضی را به سمت حل مساله برد. مساله‌ای که می‌تواند هفت‌تپه را در این زمان که فضای کشور روزهای ناآرامی را سپری می‌کند به یک مدل مطلوب برای مطالبه خواسته‌ها تبدیل کند.

ارسال نظر: