در گفتگو با نسیم آنلاین مطرح شد 

مثلث همتی، دژ پسند و نوبخت عامل ویرانی اقتصاد ایران؛ دولت باید ریال به ریال صرفه‌جویی کند

کدخبر: 2363075

آن چیزی که قیمت خودرو را بالا می برد سیاست‌های غلط آقای دژپسند، آقای همتی و آقای نوبخت این مثلثی است که اقتصاد و معیشت ایران را نابود کرده اند، مثلثی که با رفتارهای غلط خود با کسری بودجه، پولی کردن همه ی اقتصاد ایران و تولید  بی‌رویه پایه پولی مملکت را فلج کرده اند.

نسیم آنلاین ؛ ساحل عباسی: افزایش دائمی قیمت خودرو مردم را به تماشاچی هایی تبدیل کرده که نمی دانند گردانندگان اصلی این معرکه حیرت آور گرانی چه کسانی هستند که ملت را به کنار زده و دلالی و سوداگری رابه نفع عده معدودی رقم زده اند و دیگر توانی برای پراید سواری مردم هم باقی نگذاشتند. فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو در این گفت و گو به نکات مهمی در خصوص تاثیر گذاران بر صنعت خودور، نقش وزیر جدید صمت و آینده غیر روشن رو به رو اشاره کرده است.

فربد زاوه در خصوص عمده تغییراتی که وزیر جدید صمت در بخش خودرو سازی کشور می تواند صورت دهد گفت : آقای رزم‌حسینی وقت و زمان مناسبی برای بهبود صنعت خودروی کشور ندارد لذا در ماه های باقی مانده از عمر دولت نمی توان به تغییرات اساسی امیدوار بود. اما انتظار می رود آقای رزم حسینی برخلاف سایر وزرا گوشی برای شنیدن داشته باشند و راهکارهای کارشناسی شده را پشت گوش نیاندازد تا اوضاع بدتر از وضعیت کنونی نشود.

وی در این باره گفت: واقعیت این است که اگر آقای رزم حسینی می‌خواهد مشکلات ایران خودرو و سایپا به نام وی تمام نشود باید هر چه سریع تر چند اقدام را در دستور کار خود قرار دهد که چند مورد از آنها تعطیلی سایت های شهرستانها، افزایش سرمایه نقدی، اعلام ورشکستگی شرکت‌ها، اصلاح ساختار مالی، عدم ایجاد تعهدات جدید است. وگرنه موج تخریب دو خودروساز کل کشور را آنچنان خواهد گرفت که دودمان کشور را به باد می‌دهد.

زاوه خاطر نشان کرد: تصور می‌کنم آقای رزم‌حسینی توانایی چندانی برای انجام مسائل اشاره شده و ساماندهی برخی بخش‌ها را ندارد. تجربه نشان می‌دهد مدیران محفلی قادر نیستند جلوی بد شدن اوضاع را بگیرند، اما امیدوار هستیم که آقای رزم حسینی متفاوت از سایر مدیران باشند و شناخت ما از وی اشتباه باشد تا شاهد انجام اقداماتی اساسی از سوی وزیر جدید به نفع مردم در صنعت خودروسازی باشیم.

کارشناس صنعت خودرو تصریح نمود: اما برآیندها نشان می دهد وزیر جدید صمت هم احتمالا به شعار درمانی، آمار درمانی و گفتار درمانی بپردازند.

زاوه در خصوص وضعیت شرکت های خودروسازی کشور گفت: شرکت های خودرو سازی از وضعیت ابر بحرانی هم عبور کرده اند. با یک میلیون تعهد موقت و این همه بریز و بپاشی که در شرکت ها اتفاق می افتد، شرکت‌ها از لحاظ مالی در مرحله قرمز هستند، وضعیت بسیار بغرنج است لذا اگر آقای رزم حسینی کاری نکند قطع مسلم ارزی شدن شرکت‌های خودروسازی به نام وزیر جدید نوشته می شود، لذا در این باره باید سریعاً اقدام کند.

زاوه توضیح ادامه داد؛ ظرف دو هفته ای که آقای رزم حسینی برای وزارت صمت کاندیدا شد تا زمانی که از مجلس رای اعتماد را کسب کرد روند افزایشی نرخ خودرو در بازار ٣٠ درصد بالا رفت. این مساله نشان می‌دهد وضعیت بازار بسیار وخیم است البته ربطی به آقای رزم‌حسینی و وزارت صمت ندارد، چرا که هر کسی جای ایشان بیاید نمی‌تواند قیمت تخم مرغ و خودرو را کنترل کند، چرا که کنترل اوضاع در دست سازمان برنامه و بودجه است، اگر بودجه را با کسری نمی بستند و اگر آقای دژپسند قصد نمی کرد بورس را با پول بدون پشتوانه حمایت کند، الان وضعیت ما در همه ی بخش ها و صنعت خودرو اینگونه وخیم نمی شد.

فربد زاوه با ارائه راهکاری خاطر نشان کرد: از این جا به بعد اگر می‌خواهیم وضعیت اقتصادی و وضعیت بخش خودروی ما از این وخیم تر نشود باید جلوی برخی حرکات را بگیریم. یعنی دولت از اینجا به بعد به صورت مطلق نباید زیان هیچ کسی را تقبل کند، چه بورس چه بانک، چه شرکت های خود! مطلقا کسری بودجه نباید پولی شود، حجم دولت باید کوچک شود و دولت سریعا حجم زیادی از کارمندان خود را باید خانه نشین کند، دست از ولخرجی و ریخت و پاش های اضافی بردارد، هیچ همایشی برگزار نکند، به عبارت دیگر دولت باید ریال به ریال صرفه‌جویی کند.

زاوه در ادامه تاکید کرد : به نظر می رسد دولت اعتقادی به کوچک سازی خود و توجه به راهکارهای کارشناسی شده ندارد و چون کار درست را انجام نمی‌ دهد متاسفانه وضعیت در شش ماه دوم سال وخیم‌تر خواهد شد. وی خاطر نشان کرد بعید نیست که دلار وارد کانال ۴٠ هزار تومان شود، این موضوع روی نرخ مواد اولیه همه ی بخش های اقتصادی و خودروسازها هم تاثیر می گذارد، هر چند که افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیمی در افزایش قیمت خودرو ندارد، آن چیزی که بر نرخ خودرو تاثیر می گذارد سیاست‌های پولی است که منجر به گرانتر کردن ارز و گرانی خودرو می شود. ارز ۴٢٠٠ تومانی مگر توانست مانع گرانی گوشت و مرغ یا سایر کالاها شود بنابراین اگر دلار ٣٠ هزار تومانی را به خودور ساز ۵ هزار تومان بدهند تورم متوقف نمی شود، چون توانی برای خرید وجود ندارد و تولید کننده نمی تواند بفروشد به شدت تقاضای دلار کاهش می‌یابد، جدا از اینکه سه سال است که از تشکیل جهاد خودکفایی سخن گفته می شود اما جهاد خودکفایی باید جایی نمود پیدا کند اما فعلا که خبری از جهاد خودکفایی است. از سوی دیگر چون دلیل اصلی همه گرانی ها تورم است جهاد خودکفایی هم نمی‌تواند جلوی تورم را بگیرد، بنابراین قیمت جنسهای داخلی بیشتر از قیمت ارز بالا می رود.

زاوه در ادامه خاطر نشان کرد : اینکه فکر کنیم افزایش دلار مستقیما قیمت را بالا می‌برد اینگونه نیست، آن چیزی که قیمت خودرو را بالا می برد سیاست‌های غلط آقای دژپسند، آقای همتی و آقای نوبخت این مثلثی است که اقتصاد و معیشت ایران را نابود کرده اند، مثلثی که با رفتارهای غلط خود با کسری بودجه، پولی کردن همه ی اقتصاد ایران و تولید بی‌رویه پایه پولی مملکت را فلج کرده اند. درست است که آقای همتی می گوید من پایه پولی درست نکردم ارز خریدم، اما وقتی نمی تواند ارز را بفروشد، ارز بلوکه است یعنی پایه پولی درست کرده است متاسفانه پروپاگاندا عادت روزانه ی دولتمردان ما شده است.

کارشناس صنعت خودرو گفت : واقعیت این است که حتی اگر دلار را روی ۲۰ هزار تومان تثبیت کنند باز نمی‌توان جلوی افزایش قیمت را گرفت، چرا که تورم پولی وجود دارد، تورم ارزی را با یک اتفاق ارزی مثلاً آزاد سازی بخشی از منابع دلاری ایران می توان کاهش داد و دلار را از ۳۰ هزار تومان به ۲۰هزار تومان رساند ، اما تورم داخلی ربطی به دلار ندارد، به سیاست پولی بستگی دارد. وقتی پایه پولی منتشر می‌شود و دولت کسری بودجه ۱۰۰ درصدی دارد که هیچ کدام از درآمد هایش محقق نشده، مسئله این است که دلار ۲۰ هزار تومان است اما شما پراید را 200 میلیون تومان می‌خرید. قیمت یک کالا را به صورت بخشی می توان سرکوب کرد، اگر منابع موجود شود اگر ارز به دست دولت برسد می تواند ارز را ۵ هزار تومان قیمت گذاری کند.حتما اگر تمام منابع ارزی دولت آزاد شود دولت ارز را ارزان می کند، آن زمان تیر خلاص به تک تک ایرانی ها زده می شود یعنی از در خانه درآمدن یک ایرانی از یک آلمانی گران‌تر تمام می شود. بلایی که ۶۰ سال است با غیر واقعی کردن ارز بر سر مردم و اقتصاد آورده شده است، چه با ارز ارزان چه ارز گران. داستان این است که سیاست های تورمی دولت رسیدن پراید به دویست میلیون تومان را گریز ناپذیرمی کند.

فربد زاوه در پایان تاکید کرد: متأسفانه سال ۹۹ سال افسار گسیختگی تورم بود بگونه ای که رکورد تورم در تاریخ ایران که ۲۲۰ درصد در سال۱۳۲۷بوده را خواهیم زد، هر چند بانک مرکزی از افشای واقعی آمار ابا دارد، در حالی که از اسفند ماه تا کنون همه ی کالاها بیشتر از ۲.۲ برابر شده افزایش قیمت داشته است. متاسفانه باید گفت در رقابت عجیب کاهش ارزش پول بین آقای روحانی و احمدی نژاد برنده معرکه ویران کردن اقتصاد آقای روحانی بود.

ارسال نظر: