جزئیات مصوبه‌ی آزادسازی واردات خودروی دست دوم

کدخبر: 2373730

کارشناس بازار و صنعت خودرو گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودروی دست دوم خارجی، اولین گام رو به جلو در صنعت خودرو است، اما برای جلوگیری از حاشیه سازی‌ها و اعتراضات تولیدکنندگان یا دخالت‌های غلط شورای رقابت باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

بازار و صنعت خودرو به دلایل مختلف که بخشی از آن به تاثیر گذاری تحریم‌ها براین صنعت ربط داده می‌شود با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است. کاهش تولید خودرو نسبت به سال‌های گذشته و افزایش تقاضا با توجه به گران شدن خودرو و ترفند‌ها و مداخلات دلالان در این بخش خود به خود چالش‌های این بخش صنعتی کشور را افزایش داده است. واردات خودرو یکی از موضوعاتی بود که کارشناسان صنعت و بازار خودرو همواره بر آن تاکید دارند و آن را عامل تحرک بخشی و ایجاد رقابت در صنعت و بازار خودرو می‌دانند. به تازگی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای مبنی بر واردات خودروی خارجی ارائه داده است. مصوبه‌ای که برای این منظور شرایط خاصی تدوین کرده که یکی از مهمترین آن‌ها عدم خروج ارز از کشور برای واردات خودرو‌های خارجی است. فربد زاوه؛ کارشناس بازار و صنعت خودرو در این باره نظر خود را به ما ارائه داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.


زاوه درباره مصوبه مجلس در مورد واردات خودرو گفت: مصوبه واردات خودرو از این جهت حائز اهمیت است که مسوولین بالاخره به این نتیجه رسیدند که واردات خودرو آزا شود. حتی اگر مصوبه مبنی بر آزاد سازی واردات خودروی دست دوم باشد، تا اینجای کار خوشحال کننده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال با وضعیت انحصاری که در صنعت خودروی کشور ایجاد شده انتظار نمی‌رفت آزاد سازی خودرو‌های دست دوم مورد توجه مسوولین قرار بگیرد. مصوبه آزاد سازی واردات خودرو‌های خارجی بی شک بازار و صنعت خودرو را از بند تولید کننده‌های انحصارطلب نجات می‌دهد و آن‌ها مجبور به رقابت در بازار می‌شوند.

زاوه افزود: با اینکه گروگان گرفتن صنعت خودرو با عنوان حمایت از تولید کننده داخلی توجیه می‌شود، اما باید بپذیریم همه تولید کنندگان دنیا در شرایط رقابتی کار می‌کنند. رقابتی بودن بازار منجر به نتایج و پیشرفت‌های خوبی در صنعت خودرو می‌شود، لذا ما نیز ناگزیر باید وارد این راه شویم، با این توضیح که به نفع ماست نه به ضرر صنعت خودروی کشور.

کارشناس صنعت و بازار خودرو تاکید کرد: متاسفانه بازار خودروی ایران تا کنون در گروگان تولید کننده بوده نه تولید؛ لذا درباره مصوبه مجلس می‌توان گفت دولت و مجلس تصمیم بزرگی گرفتند، یعنی نشان می‌دهند درحال عبور از برخی تصمیمات غلطی هستند که بر این بخش تحمیل شده است.

وی در خصوص بحث تعرفه گذاری واردات خودرو‌های خارجی دست دوم نظر داد و گفت: بنده با تعرفه گذاری برای خودرو‌های خارجی موافق هستم. یعنی اشکالی ندارد برای واردات خودرو تعرفه مشخص و به اندازه‌ای بگذاریم، اما صفر کردن تعرفه درست نیست. از سوی دیگر واردات خودرو برای همه باید آزاد باشد، چرا که این کار فشار زیادی را از روی بازار خودروی داخلی برمی دارد.

کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت‌های بالای محصولاتی مثل دنا به دلیل عدم واردات خودرو به کشور بوده است. خودرو‌هایی مثل دنا یا ۲۰۷ در صورتی که واردات آزاد شود در این قیمت‌ها باقی نمی‌مانند، قطعا شاهد کاهش نرخ در بازار خودرو خواهیم بود، لذا این مصوبه به نفع مشتریان یا همان مصرف کنندگان واقعی یعنی مردم است.

کارشناس بازار و صنعت خودرو در خصوص شبهات و ایرادات مصوبه آزاد سازی واردات خودروی خارجی به کشور گفت: یکی از ایرادات مصوبه، ابهامات اختیارات وزارت صمت دراین موضوع است. اینکه گفته می‌شود وزارت صمت مسوول تعیین ساز و کارهاست مشخص نیست که وزارت صمت برای این موضوع چه راهبرد‌هایی تعیین می‌کند. اگر وزارت صمت شروط را تفسیر به رای کند قطعا این موضوع منجر به نگرانی‌های مختلفی می‌شود.

زاوه با انتقاد به اختیارات داده شده به شورای رقابت نیز گفت: تعیین سقفی که در این مصوبه به شورای رقابت داده شده است نیز ایراد مهمی است که برای اصلاح حتما باید در دستور کار قرار بگیرد، چرا که بازار باید تعیین کننده سقف و نیاز به خودرو باشد نه اینکه شورای رقابت در این موضوع هم دخالت کند.

وی در این باره تصریح کرد: همانگونه که شورای رقابت نباید قیمت محصولات تولید شده را تعیین کند، نباید درباره تعداد خودروی وارداتی هم حرفی بزند اصولا وجود شورای رقابت برای انجام چنین ماموریتی مضحک است، چرا که شورای رقابت وظیفه دیگری دارد. با توجه به اینکه شورای رقابت نباید مسوول تعیین قیمت یا تعیین فروش خودرو باشد، لذا این بند در مصوبه خطرناک است چرا که اینگونه شورای رقابت هم می‌تواند تفسیر‌های مختلفی داشته باشد.

کارشناس بازار خودرو خاطر نشان کرد: به هر حال در مجموع می‌توان گفت این مصوبه اولین گام رو به جلو در صنعت خودرواست، اما برای جلوگیری از حاشیه سازی‌ها و اعتراضاتی که حتما تولید کنندگان خواهند داشت یا مواردی که شورای رقابت ممکن است ایجاد کند این موضوع باید از برخی جهات مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.

وی در خصوص واردات خودرو بدون انتقال ارز گفت: آنچه به عنوان واردات در ازای صادرات یا از انتقال پول بدون ارز گفته شده به عبارت خودمانی تر، از پول‌های حاصل از پولشویی یا همان پول قاچاق است. یعنی تعریف دنیا از این موضوع این نوع از پول هاست. اما تفسیر ما استفاده از سرمایه‌ها و ارز‌های ایرانیان خارج از کشور برای تبادل کالا با خودرو است.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به تحریم‌های بانکی ایران، امکان سوء استفاده‌های زیادی در مسیر این نقل و انتقالات وجود دارد. هنگامی که به بانک‌های جهانی وصل شویم، پول‌های کثیف یا پول‌هایی که منشاء خاصی ندارند خود به خود حذف می‌شوند، اما به دلیل تحریم‌ها امکان وقوع چنین موضوعی وجود دارد.

فربد زاوه اضافه کرد: بنده معتقدم با توجه به اینکه ایران تحت تحریم است و اروپا در این موضوع برای دسترسی‌های ایران به تجارت جهانی و برخورداری از خدمات بانکی بین المللی همکاری نکرده، از هیچ کاری در این زمینه نباید ابا کرد چرا که آن‌ها کارشکنی‌های زیادی علیه ملت ایران انجام داده و خواهند داد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: