قیمت خودروی خارجی در ایران ۸ برابر قیمت واقعی است

کدخبر: 2374036

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است، گفت: باید خودرویی با سه ویژگی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور تولید کنیم.

سیدجواد حسینی کیا، در برنامه «تهران 20»، درباره قیمت خودرو، گفت: اکنون خودروسازان هر گونه که دلشان می‌خواهند با مردم رفتار می‌کنند. حدود 550 هزار نفر از بخش قطعه سازی و 150 هزار نفر نیز از بخش خودروسازی نان بر سر سفره خانواده‌هایشان می برند. اما خودرویی که الان تولید می شود در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست. به طوری که بعد از 40 سال هنوز در تامین قطعات مشکل داریم.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایران، خودرو کالایی سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایه ای است. باید توجه داشته باشیم مسئله انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است. ما نیاز به تولید خودروی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور هستیم  اما این هدف تاکنون محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.
 
حسینی کیا با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر نیازمند سرمایه در گردش است، ادامه داد: انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان می رسد و متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند. بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت  پلکانی واردات خودرو آزاد شود.

وی گفت:در طرح ساماندهی بازار خودرو به چهار عامل کلیدی توجه دارد؛ عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارز موردنیاز واردات است که منشا آن باید مشخص باشد. 

حسینی کیا مطرح کرد: اگر واردات زیاد شود و بتواند میزان عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته می شود و خودروساز هم به دنبال ارتقای کیفیت خودروهایش می رود. در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این پروسه طی شود، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری می رود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از بازار دلالی خودرو بیرون می برد.

وی ادامه داد: این طرح در راستای حمایت از تولید است. نگاه ما این است که همه افراد واجد شرایط در ازای ارائه خدمات فنی بتوانند واردات خودرو انجام دهند. نگاه دوم کیفیت محوری و هدف سوم هم مدیریت بازار است. 

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه خودروسازان می گویند دولت دخالتی در امور نداشته باشد و به بخش خصوصی واگذار کند، بیان کرد: هرچند این حرف درست است اما خودروسازان در این ادعا راستگو نیستند به این معنا که در صورتی که دولت سیاست گذار باشد می تواند از طریق تعرفه واردات بازار خودرو را ساماندهی کند یعنی اگر خودروساز در حق مصرف کننده اجحاف کرد، واردات را آزاد کند و اگر خودروساز عملکرد خوبی داشت، تعرفه واردات را افزایش دهد. اما از آنجا که اکنون این مهم محقق نشده، خودروسازان هرطور که دلشان می خواهند با مردم رفتار می کنند.

 

منبع: خانه ملت
ارسال نظر: