کدام استاندارد؟ کدام ایربگ؟

کدخبر: 2374496

در پی اظهارات معاون کیفیت ایران خودرو، پلیس راهور این پرسش را مطرح کرد که باز نشدن ایربگ‌ها مطابق با کدام تأییدیه و استاندارد، آزمون و تست تصادف است.

در پی انتشار اظهارات معاون کیفیت ایران خودرو در خبر‌ها پیرامون بازنشدن ایربگ‌ها در حادثه جاده بهبهان به رامهرمز، پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه، برابر اظهارنظر کارشناسان فنی مهندسی پلیس راهور، سازندگان خودرو موظف به رعایت استاندارد‌های ابلاغی در مورد ایمنی کیفیت و سلامت خودرو هستند، همچنین استفاده از قطعات غیراستاندارد توسط تولیدکنندگان خودرو ممنوع است اعلام کرد:در بخشی از صحبت‌های معاون کیفیت ایران خودرو آمده است که بازشدن ایربگ تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.

در پاسخ به این اظهارات باید بیان داشت: اولا باید توضیح دهند که سرعت خودرو‌ها در این تصادف چقدر بوده است؟ ثانیا، زاویه تصادف و نوع برخورد را در این حادثه چگونه تعیین می‌کنند و از کجا و به وسیله کدام فرمول به این نتیجه رسیده اند؟

معاون کیفیت ایران خودرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرده اند که به طور قطع بازنشدن ایربگ‌ها مورد تایید و مطابق با استاندارد است! در حالیکه باید از وی پرسید که این تاییدیه بر اساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف بعمل آمده است؟ آیا بیان این مطلب، برای فرار از مسئولیت در این حادثه نیست؟! چراکه باید تست تصادفی که برای این خودرو‌ها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه و بصورت شفاف اعلام کنند تا مالکان خودرو بدانند که سوار بر ارابه مرگ نشده اند.

ایشان گفته‌اند که در تصادفات زنجیره‌ای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل می‌کند که زمان ضرب دیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد که باید پرسید پس در چه مواقعی کیسه هوا خودرو باید عمل کند؟! اگر اعلام می‌کنید ایربگ یکدستگاه از خودرو‌ها در این تصادف باز شده است، پس انتظار این است کیسه هوای بقیه خودرو‌ها نیز باید باز می‌شد.

گفتنی است که مطالبه پلیس در راستای ارتقاء ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم عزیز است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی کیفیت باید به مطالبات برحق مردم احترام گذاشته و به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان خود و جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار، گام بر دارند.

پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن حمایت از تولید داخل اعلام می‌دارد، سازندگان خودرو موظف به رعایت استاندارد‌های ابلاغی در امور کیفیت و سلامت سرنشینان خودرو هستند.

ذکر این نکته ضروری است که اظهارات معاون کیفیت ایران خودرو رافع مسولیت خودروسازان در حوادث و تصادفات رانندگی متاثر از نقص فنی وسیله نقلیه نخواهد بود و با توجه به تبصره۳ ماده۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درخصوص تعیین سهم تقصیر، چنانچه نقص وسیله نقلیه در بروز تصادفات یا تشدید آن موثر باشد، پلیس حتما پرونده‌های این چنینی را به مراجع قضایی ارسال خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: