فاصله ۱۰۰ درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

کدخبر: 2374795

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: فاصله قیمتی خودرو در سال ۹۷ با بازار حدود چهار درصد بوده که اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است که علت آن را کاهش عرضه می‌دانند.

سعید موتمنی می‌گوید: اگر نسبت به نیاز بازار، خودرو تامین و وارد شود هیچگاه قیمت های اعلامی در فضای مجازی اثری در قیمت های واقعی نمی گذارد.

قیمت گذاری خودرو در فضای مجازی به علت ایجاد تنش در بازار اقلام اساسی طی سال های گذشته ممنوع و در بازه زمانی مجدد به پلتفرم های فروش بازگشت. در ماه های گذشته بازهم با تشدید قیمت گذاری های کاذب وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی شرط فروش خودرو در فضای مجازی را احراز هویت اصالت و وجود خودرو اعلام کردند.

رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این باره می گویند: منظور این است که افراد یا شرکت‌های دارای پروانه کسب یا مجوز خرید و فروش خودرو که متقاضی درج آگهی فروش اینترنتی خودرو هستند، احراز هویت شوند.

منظور از این بند آن است که هویت افرادی که مثلا آگهی فروش ۵۰ یا ۱۰۰ خودرو را منتشر می‌کنند، مشخص شود تا به این وسیله بتوانیم دلالان بازار خودرو را که فاقد هویت و مجوز لازم برای این حجم معامله هستند، شناسایی کنیم.

سازمان حمایت نیز در در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نظر به اینکه اخیرا در فضای مجازی، شاهد انعکاس حجم بالای درج آگهی‌های فروش خودرو تحت روش‌های مختلف است، بنابراین به منظور تنویر افکار عمومی و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی آتی و متضرر نشدن هموطنان در مراحل ثبت نام، خرید و تحویل خودرو موارد ذیل مورد تاکید است:

۱- متقاضیان خرید خودرو باید صرفا از طریق اطلاعیه‌های موجود در سایت‌های رسمی شرکت‌های تولید کننده و در چارچوب بخشنامه‌های رسمی صادره که شماره و تاریخ مجوزهای اخذ شده در آن درج شده اقدام به ثبت نام کنند.

هرگونه آگهی و اطلاعیه صادره در فضای مجازی که همزمان از طریق شرکت‌های اصلی اطلاع رسانی نشده باشد فاقد وجاهت قانونی است.

۳- تمامی شرکت‌های تولید کننده خودرو مکلف به اطلاع رسانی سریع و جامع بخشنامه‌های فروش از طریق سایت رسمی شرکت و با درج شماره و تاریخ مجوز اخذ شده از وزارت صمت هستند.

۴- تمامی روش‌های فروش با موعد تحویل بیش از یک ماه نیازمند اخذ مجوز است.

۵- برای آن دسته از خودروهایی که برای اولین بار مقرر است وارد چرخه عرضه در کشور شود قبل از اعلام شرایط فروش صرفا از طریق سایت رسمی شرکت، دریافت هرگونه وجه از طریق شرکت اصلی و یا نمایندگی‌ها با عناوین فروش حواله، دریافت وجه علی الحساب و غیره ممنوع است.

۶- با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور صدور هرگونه اطلاعیه پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی فاقد وجاهت است.

 

منبع: قدس آنلاین
ارسال نظر: