محرومیت ۳ و نیم میلیون دانش‌آموز از آموزش

کدخبر: 2364839

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش دولت در بهبود شرایط آموزش از راه دور گفت: چرا وزیر اطلاعات و فناوری هنوز سیم‌کارت‌های دانش آموزی را توزیع نکرده است؟

علیرضا منادی سفیدان در ارزیابی عملکرد سامان شاد و آموزش از راه دور گفت: باتوجه به اینکه معلمان برای آموزش حضوری آمادگی دارند ولی در مورد آموزش از راه دور از آمادگی لازم و کافی برخوردار نیستند، باید به آنها آموزش داده شود که چگونه از راه دور و ازطریق فضای مجازی به وظیفه خود عمل کنند.

وی در رابطه با عملکرد سامانه شاد افزود: با توجه به شرایطی که وزارات آموزش و پرورش داشت و سامانه شاد در کوتاه مدت و طی فاصله زمانی فشرده‌ای طراحی شد، سامانه خوبی است. البته آپشن‌های جدیدی به این سامانه اضافه شده که مناسب و مفید به نظر می‌رسد اما در حال حاضر دو نکته وجود دارد. اولین نکته این است که آیا آموزش و پرورش به نقطه‌ای رسیده که آموزش مجازی را به اندازه کافی و با پوشش صددرصد جایگزین آموزش حضوری کند؟ و نکته دوم اینکه آموزش و پرورش اعلام کرده که ۷۰درصد از دانش آموزان تحت پوشش آموزش مجازی قرار دارند در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد این رقم ۴۰درصد است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جدای از این قضیه عده‌ای از دانش آموزان همکاری نمی‌کنند به عنوان مثال از کلاسی که حدود ۳۰دانش آموز دارد همه دانش آموزان آنلاین نیستند و یا آنلاین‌ها، آنلاین‌های حقیقی نیست و فرد دیگری به جای دانش آموز آنلاین است، همچنین در مواردی دیده می‌شود که معلم کم کاری می‌کند و وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

منادی سفیدان با تاکید بر اینکه در مناطق محروم دانش آموزان به علت نبودن زیرساخت‌های ارتباطی و نداشتن وسایل ارتباطی از آموزش مجازی بی‌بهره هستند، تصریح کرد: حدود ۳ و نیم میلیون دانش‌آموز از دانش آموزان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و بهره‌مندی از آموزش مجازی و از راه دور ندارند. به این ترتیب که رقم ۱۴۰هزار نفر بازمانده از تحصیل به عدد بسیار بزرگ و خطرناکی رسیده است. البته گفته می‌شود که تلویزیون برنامه‌های آموزشی را پوشش می‌دهد اما در مناطق کوهستانی نظیر خداآفرین ۴۰درصد از دانش آموزان به علت نبودن آنتن در این مناطق نمی‎‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای مناطق محروم به آموزش از طریق تلویزیون رو آورده است، اظهار کرد: هچنین متولیان امر می‌گویند برای برخی از مناطق محروم جزوه آموزشی ارسال کردند، بنابراین آموزش و پرورش تلاش خود را می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر سامانه شاد نمی‌تواند همه نیازها را برطرف کند.

منادی سفیدان در خصوص راهی برای بهبود شرایط آموزشی خاطرنشان کرد: وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات قرار بود سیم‌کارت‌های دانش آموزی را ارائه کند که هنوز این کار را انجام نداده است، در این زمینه وزیر باید پاسخگو باشد که با وجود دستور رئیس جمهور چرا هنوز سیم‌کارت‌های دانش آموزی توزیع نشده است؟ راهکار این است که دولت بودجه کافی به آموزش از راه دور تخصیص دهد چرا که آموزش رایگان تا دیپلم در زمره وظایف دولت قرار دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خطاب به دولت گفت: درحال حاضر که امکان استفاده از کلاس‌های حضوری وجود ندارد و فضای کلاس در ابزاری نظیر گوشی‌های همراه و تبلت دایر است، دولت باید بر روی آموزش از راه دور تمرکز کند و گوشی توزیع کند، البته بسیاری از مردم خیر بخشی از این مسئله را پوشش می‌دهند، همچنین کمیته امداد، وزارت نفت و برخی شرکت‌های خودروسازی هم این کار را انجام می‌دهند اما با وجود این اقدامات پوشش کافی صورت نگرفته و باید همت بیشتر شود.

منادی سفیدان در بخش پایانی صحبت‌های خود به تلاش نمیایندگان برای پاسخگو کردن وزیر آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت فعلی آموزش از راه دور اشاره کرد و یادآور شد: نماینده‌ها از وزرای آموزش و پرورش و اطلاعات و فناوری ارتباطات سوال کردند منتها این اقدام به تنهایی کافی نیست و دولت باید بودجه تخصیص دهد.

«خبرگزاری آنا»

ارسال نظر: