ژن با آموزش تغییر نمی‌کند، نگرانی ژنتیکی نسازید!

کدخبر: 2373909

می‌گویند آنها که در کنکور رتبه آورده‌اند و توانسته‌اند اپلای کنند ژن بهتری دارند، تلقین می‌کنند که با فرار مغزها میانگین ژنی افت می‌کند و جامعه پَست‌تری خواهید داشت. این از عجیب‌ترین صورت‌های نژادپرستی است!

نسیم‌آنلاین؛ مجتبی دانشطلب:

می‌گویند آنها که در کنکور رتبه آورده‌اند و توانسته‌اند اپلای کنند ژن بهتری دارند و برای مردم «نگرانی ژنتیک» می‌سازند. تلقین می‌کنند که با فرار مغزها میانگین ژنی افت می‌کند و جامعه پَست‌تری خواهید داشت! این از عجیب‌ترین صورت‌های نژادپرستی است که در ایران تولید شده و تکبر جنون‌آمیز دانشگاهی‌ها در جهان سوم را نشان می‌دهد. 

FBwVOoQWQAUyUsy

ژنتیک امر طبیعی است نه تربیتی! موفقیت تحصیلی لزوما ژن‌های خوب را غربال نمی‌کند. رسیدن به مدارج دانشگاهی بیشتر از هر چیز به گرفتن آموزش خوب مربوط است و آموزش خوب در شرایط روانی و محیطی آسوده‌تر و با پول و امکانات به دست می‌آید. نقش زرنگی و رابطه‌بازی و حتی شانس را هم در موفقیت‌های دانشگاهی نمی‌شود انکار کرد.

ژن فقط یکی از عوامل موثر است و نمی‌توان تضمین ژنتیک ساخت که دانشگاهی‌ها نسبت به دیگران برتریِ اثبات شده دارند. اگر در یک قوم نوزادهای متولد شده از دانشگاهی‌ها را با بچه‌هایی از والدین بیسواد جابجا کنیم تا در خانواده‌هایی متفاوتی تربیت شوند خروجی آموزش و تربیت‌شان در مجموع یکسان خواهد بود، چون از نژادِ هم‌سان هستند. 

بچه‌های دانشگاهی‌ها باهوش‌تر و موفق‌تر می‌شوند چون در محیط بهتری قرار می‌گیرند. چون آموزش بهتر، آرامش بیشتر، تغذیه سالم‌تر و برنامه‌ریزی درست‌تری دریافت می‌کنند. هوش و توان یادگیری در محیط «تربیت» می‌شود. اینکه بچه‌هایی از یک قوم با ژن‌های هم‌سان به سطوح متفاوتی از موفقیت می‌رسند حاصلِ تفاوت در شرایط است. 

خیلی ساده و صریح باید دانشگاهی‌ها را از توهم درآورد که شما فقط برتری تخصصی دارید، نه ژنتیک! ژنِ یک چوپان یا نانوا یا کارگر ساده ممکن است خیلی بهتر از شما باشد. فرزندان زوج‌های عشایری ممکن است نابغه به دنیا بیایند و فرزندان زوج‌های دانشگاهی آدم‌های متوسطی که به زور و رانت باید جلو بردشان تا مدرک بگیرند و کار پیدا کنند. 

آنچه با فرار مغزها از کشور خارج می‌شود و باید برایش نگران بود هزینه‌های آموزش است و نیروی کار متخصص. اگر همه تحصیلکرده‌ها از کشور خارج شوند و فقط کم‌سوادها بمانند باز میانگین ژنی همانی خواهد بود که قبلا بوده، ژن با آموزش ارتقا پیدا نمی‌کند! ساختنِ «نگرانی ژنتیک» فقط پرتوقع‌تر شدن دانشگاهی‌ها را به دنبال دارد.

ارسال نظر: